Praha chce prolomit tramvajovou dobu temna. Nová trať v metropoli nevznikla už 16 let

Jakub Heller Jakub Heller
23. 10. 2019 5:30
Poslední skutečně novou tramvajovou tratí, která v Praze vznikla, je ta z Hlubočep na Barrandov. Tři a půl kilometru dlouhá trať, které dal podobu architekt Patrik Kotas, byla však na dlouho poslední. Už 16 let se s výjimkou několika kratších prodloužení nové tratě v Praze nestaví. To chce však nyní metropole změnit. Do čtyř let mají vzniknout hned čtyři nové tratě o celkové délce 6,9 kilometru.
Mapa připravovaných tramvajových tratí do roku 2023.
Mapa připravovaných tramvajových tratí do roku 2023. | Foto: Aktuálně.cz, IPR Praha

Čtyři roky, čtyři nové tratě

Celá řada Pražanů považuje tramvaje za cosi ikonického, co k hlavnímu městu neodmyslitelně patří, a nezřídka je upřednostňují před ostatními dopravními prostředky. Přitom to není tak dávno, co Praha byla na nejlepší cestě k tomu, aby se tramvají nadobro zbavila.

"Za minulého režimu byly tramvaje dlouho v nemilosti. Vedení dopravního podniku mělo tehdy vizi, že by bylo skvělé dopravu zajišťovat převážně metrem a autobusy," říká náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček (TOP 09). Rozvoj metra tak s sebou současně přinesl i částečný úpadek a rušení tramvajových tratí. 

Nakonec se situace sice obrátila, ale dnes by se mohlo zdát, alespoň z pohledu výstavby nových tratí, že se znovu opakuje. Poslední skutečně novou tratí byla ta z Hlubočep na Barrandov. "Rok 2003 byl takový poslední šťastný bod, kdy jsme dokázali postavit novou tramvajovou trať na Barrandov. Od té doby bohužel žádná jiná tramvajová trať, až na krátká prodloužení v nových smyčkách Radlická a Podbaba, nebyla postavena," přiznává náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Praha je ale stále tramvajovou velmocí. Se svými 850 vozy má třetí největší flotilu tramvají na světě, po Moskvě a Budapešti. V jakémsi zásobníku projektů, které by město mohlo dokončit do roku 2030, je navíc téměř dvacítka tramvajových tratí o celkové délce 37,4 kilometru. Pokud by je metropole dokázala postavit všechny, vyšlo by ji to asi na 13,6 miliardy korun. 

Mnoho z těchto tratí je však teprve ve stadiu projektu a jen málo z nich má alespoň územní rozhodnutí. Nejblíže k zahájení stavby mají čtyři tratě a dvě tramvajové smyčky. Ty by měly být dokončeny v příštích čtyřech letech, proto se na ně podíváme podrobněji. 

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Litevský prezident dal milost dvojici ruských špionů

Litevský prezident Gitanas Nauséda dal milost dvojici ruských občanů, kteří byli v Litvě předloni odsouzeni za špionáž. Podle agentury AFP informoval prezidentský úřad. Nauséda tak otevřel cestu k možné výměně špionů s Moskvou.

Litevská média s odvoláním na nejmenované zdroje informovala, že Rusové Nikolaj Filipčenko a Sergej Mojsejenko by mohli být vyměněni za Aristidise Tamošaitise a Jevgenije Mataitise.

Filipčenko si v litevském vězení odpykává desetiletý trest za pokusy zverbovat pracovníky litevské rozvědky k instalování odposlechu v rezidenci bývalé prezidentky Dalie Grybauskaitéové a Mojsejenko trest v délce deseti a půl roku za to, že dodával Rusku informace o činnosti litevské armády.

před 1 hodinou

Kvůli silnému větru nejezdí od rána kabinová lanovka na Ještěd

Kvůli silnému větru nejezdí od rána kabinová lanovka na Ještěd v Liberci. Vítr na horní stanici dosahuje 90 kilometrů v hodině, přípustných je přitom 58 km/h, pak už je provoz nebezpečný. Podle prognóz počasí zřejmě nebude možné kvůli větru jezdit po celý den, řekl přednosta lanovky Vladimír Štěpán.

Kabinová lanovka na Ještěd je oblíbenou turistickou atrakcí, v provozu je přes 85 let. V minulosti stávala kvůli větru zhruba dvakrát až třikrát za rok. V posledních letech ale větrných dnů přibývá.

Silný vítr fouká v pátek také v Jizerských horách a Krkonoších, další problémy ale hlášeny nejsou. Meteorologové vydali na dnešek výstrahu, vítr může na horách dosáhnout v nárazech 70 až 90 kilometrů v hodině.

Další zprávy