Praha chce na Masarykově nádraží místo pro rychlodráhu

ČTK ČTK
21. 2. 2013 15:02
Změnou územního plánu se bude příští týden zabývat rada hlavního města
Masarykovo nádraží v Praze.
Masarykovo nádraží v Praze. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Praha chce na Masarykově nádraží ponechat rezervu pro případné rozšíření počtu kolejí, které by umožnilo napojení na plánovanou rychlodráhu na letiště.

Změnou územního plánu, která má rezervu ponechat, se bude příští týden zabývat rada hlavního města, řekl náměstek primátora Tomáš Hudeček (TOP 09).

Původní návrh investora požadoval, aby byla rezerva zastavěna. Podle Hudečka se také v poslední době objevují tlaky na to, aby byla rezerva pro koleje zrušena.

Podle Hudečka teď Masarykovo nádraží obslouží za hodinu do 20 vlaků. V případě napojení na rychlodráhu na letiště by bylo potřeba odbavit více než dvojnásobek vlaků. Současných sedm kolejí by ale tento počet vlaků nemohlo pojmout.

"Masarykovo nádraží je pro rozvoj Prahy klíčové. Jiná varianta než ta, která zachová rezervu pro budoucí dvě koleje, je pro město absolutně nepřípustná," řekl Hudeček. Podle něj by při současných technologiích mohla na Masarykově nádraží vzniknout i výstavba nad kolejišti.

"Věříme, že zachování rezervních kolejí má své opodstatnění, necháváme si k tomu ale zpracovat studie," řekl Jakub Ptačinský, mluvčí Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC).

Podle něj v minulosti již simulační studie opodstatnění devíti kolejí potvrdila. Nyní si SŽDC nechává zpracovat studii jak pro devět, tak pro sedm kolejí.

Nereálný záměr

Zastánci rozsáhlejší zástavby argumentují mimo jiné tím, že se v budoucnu uvažuje o zrušení Masarykova nádraží a převedení většiny železniční dopravy na hlavní nádraží.

To by si vyžádalo rozšíření hlavního nádraží a vybudování železničních tunelů v centru metropole. Podle Hudečka je ale tento záměr kvůli vysokým nákladům v příštích desetiletích nereálný.

"Je dokonce možné, že ani já ani nikdo ze současných zastupitelů se realizace záměru podzemní železnice vůbec nedožijeme. Proto by bylo krajně nezodpovědné a krátkozraké dnes zástavbu Masarykova nádraží podporovat," dodal Hudeček.

Vlastníkem většiny pozemků na Masarykově nádraží jsou České dráhy (ČD). Přestavbu nádraží plánuje společnost Masaryk Station Development, v které ČD vlastní asi 34 procent a většinu má investiční skupina Penta.

Jeden z pozemků patří také Praze 1, která už dříve žádala, aby změna umožnila větší prostor pro developerskou zástavbu.

Počítají se zachováním nádraží

Změna, kterou by se v březnu mohlo zabývat zastupitelstvo, počítá se zachováním nádraží. Chrání objekt pošty u Hybernské ulice, umožňuje mimo jiné přestavbu autobusového nádraží na Florenci a propojení ulic Pernerova a Na Florenci.

Počítá rovněž s vybudováním železničního muzea. Pokud zastupitelstvo návrh schválí, bude odstraněná stavební uzávěra, která v místě nyní platí.

Masarykovo nádraží slouží především příměstské dopravě, denně jím projde přes 30 000 cestujících.

 

Právě se děje

Další zprávy