Práce na tunelu Blanka pokračují, Praha se dohodla s IDS

ČTK ČTK
15. 1. 2015 12:46
IDS chce za Blanku zaplatit 300 milionů korun, podle náměstka primátorky Dolínka to otevření tunelu neoddálí. V činnosti bude pokračovat i firma ČKD.
Tunel Blanka
Tunel Blanka | Foto: Vojtěch Marek

Praha - Práce na tunelovém komplexu Blanka dál pokračují. Praha se dohodla s firmou Inženýring dopravních staveb (IDS), která hrozila, že kvůli dluhům města ve čtvrtek odejde ze stavby. Po jednání to na dotaz novinářů řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) a právní zástupce IDS Marek Nespala.

Situace byla před tímto jednáním vážnější, než se mohlo na první pohled zdát. Pokud by se strany sporu nedohodly, skončila by zde i firma ČKD, která nyní provádí komplexní zkoušky namontovaných technologií tunelu. "Případný odchod IDS by znamenal zastavení zkoušek, bez správce stavby (IDS) je provádět nelze, uvedl Karel Samec, který je mediálním zástupcem firmy ČKD. Podle něho nyní specialisté ČKD pokračují v naplánovaných pracích s  výjimkou těch úseků, kde došlo k poškození kabelů kvůli vodě nebo nadměrné vlhkosti.

Firma IDS, která na výstavbě Blanky působí jako stavební dozor, podle Nespaly zároveň zvýšila požadavek z původních 150 milionů na více než 300 milionů korun. Dolínek uvedl, že stále platí plán Blanku ve zkušebním provozu otevřít v dubnu.

Spor mezi Prahou a IDS řeší rozhodčí soud. Další kolo soudního jednání se uskutečnilo ve středu. Soud sice nerozhodl, podle Nespaly ale IDS dostala dostatečnou záruku, že Praha pohledávky zaplatí. Rozhodci se kvůli případu znovu sejdou v únoru.

Firma IDS za své služby dosud inkasovala přes 200 milionů korun, chce ale víc, než bylo v původní smlouvě. Práce na stavbě se totiž protáhly, firmě vzrostly náklady. IDS tvrdila, že by její odchod znamenal zastavení veškerých prací a zdržení v řádu měsíců.

Tunel Blanka, který bez propojení se Strahovským tunelem vyjde na zhruba 37 miliard Kč, by se po opakovaných odkladech měl otevřít letos na jaře. Dopravní stavba, kterou zadala politická garnitura pod vedením primátora Pavla Béma (ODS), měla být zprovozněna v roce 2011. V průběhu let se projekt prodražil minimálně o šest miliard korun. Rozhodčí soud už řešil spory Prahy se stavební firmou Metrostav. Šlo o částky v řádu miliard korun, které Praha musela uhradit a firma dokončit stavební část tunelu.

Podle současného vedení města patří k tunelu Blanka i křižovatka Malovanka s přilehlým tunelem, které cenu za stavbu tunelového komplexu zvedly na 43 miliard korun.

 

Právě se děje

Další zprávy