Pivní kola v centru Prahy dočepovala. Metropole brzy vyžene pijany značkami

Jakub Heller Jakub Heller
12. 3. 2019 13:16
Praha vyrazila do boje proti pivním kolům, které považuje za hlučnou a obtěžující atrakci založenou na požívání alkoholu. Radnice první městské části chce pivní kola ve spolupráci s magistrátem vyhnat z centra metropole. Využije k tomu zákazové značky, které brání ve vjezdu do srdce Prahy nákladním vozům.
Varianty, na jak velkém území budou pivní kola zakázaná. Na obrázku jsou dvě zvažované varianty podle stávajících zón, které zakazují vjezd vozidlům podle jejich hmotnosti (červená 3,5 a modrá 6 tun).
Varianty, na jak velkém území budou pivní kola zakázaná. Na obrázku jsou dvě zvažované varianty podle stávajících zón, které zakazují vjezd vozidlům podle jejich hmotnosti (červená 3,5 a modrá 6 tun). | Foto: TSK

První pivní kolo, tedy jakýsi pojízdný bar poháněný přibližně desítkou rotopedů, se v ulicích metropole objevilo už před lety. V poslední době však tato originální atrakce získává u turistů na oblibě a kol v Praze přibývá. S každým dalším se však vůči nim zvyšuje odpor mnoha místních obyvatel. A na to slyší zdejší radnice. 

"Alkoturismus do Prahy nepatří," říká radní pro dopravu Prahy 1 David Skála (Praha 1 sobě), který společně se svými kolegy připravil návrh dopravního opatření, jenž zakáže pivním kolům vjezd do značné části metropole. Tedy přesněji nejen těmto vozítkům, ale všem kolům širších 1,2 metru. S největší pravděpodobností navíc zákaz nebude platit jen v Praze 1. 

"Nebudeme kreslit značení neesteticky na chodníky ani zahlcovat centrum dalšími cedulemi. Využijeme stávající cedule se zákazem vjezdu vozidel s hmotností nad 6 tun, případně nad 3,5 tuny, na které nové označení připevníme," doplnil Skála.

Obě tyto zóny v sobě přitom zahrnují hned několik dalších městských částí. Pokud by se zvolila šestitunová zóna, zahrnoval by zákaz dokonce většinu širšího centra metropole. Kterou z možností si nakonec město vybere, rozhodne až magistrát - konkrétně radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) a tamní odbor dopravních agend. Radní i magistrátní koalice však záměr podporují, což Aktuálně.cz potvrdil i lídr hnutí Praha sobě Jan Čižinský.

Kdy přesně magistrát opatření schválí a kdy začne platit, není jisté, ale podle Skály by měly být značky o dodatečné zákazové tabulky doplněny do léta. Dodává, že radnice tím plní přání svých obyvatel. 

Vozítka, která za vydatného popíjení alkoholu pohání zpravidla zahraniční návštěvníci, totiž podle kritiků nejen hyzdí historické centrum, ale také zdržují dopravu. Neméně jim vadí také hudba či hlučení a zpěv turistů, které se z kol často řinou. Další se obávají o svou bezpečnost a na sociálních sítích popisují, jak v pražských parcích pivním kolům na poslední chvíli uskakují z cesty. 

Jezdíme pomalu a zabrzdíme na metru

Provozovatelé pivních kol však nařčení z ohrožení chodců dlouhodobě odmítají. "Jedeme asi pět až deset kilometrů v hodině a zabrzdíme na metru. Řidič kola je samozřejmě naprosto střízlivý," řekl už dříve Tomáš Mejzlík, majitel společnosti Speemsy.

Stejně tak se podle něj majitelé kol snaží předcházet dalším nepříjemnostem - například přílišnému alkoholovému opojení pasažérů. Právě proto na palubě podávají pouze pivo a víno prosecco a ne tvrdý alkohol. Řidič má také podle přepravních podmínek právo jízdu kdykoliv ukončit, pokud se mu zdá, že osazenstvo přebralo. Pražské politiky však majitelé kol nakonec nepřesvědčili.

Skutečnost, že radnice připravovaný zákaz omezila na šířku 1,2 metru, není náhodná. "Díky tomu neomezíme běžné cyklisty, ani dodavatele, které na kolech rozvážejí zboží a motorovou přepravou přetíženému centru výrazně ulevují," dodává Skála. 

České zákony na pivní kola nepamatují

Praha 1 není první radnicí, která se k zákazu pivních kol odhodlala. Na svém území je už zakázal Amsterdam. A před ním i třeba německý Düsseldorf, když tamní soud označil vozítka za "nebezpečnou obtíž pro veřejnost". Loni v srpnu pak Praha 7 vykázala tato kola z Letenský sadů. V parku se objevilo značení, které omezuje šířku povolených kol na 1,2 metru, což pivní kola nesplňují. 

Problém obecně je, že české zákony s podobným vynálezem příliš nepočítaly. Pivní vozítko totiž považují za kolo a jako takové může jezdit i po cyklostezkách a parcích. Na rozdíl od obyčejného bicyklu je však pojízdný pivní bar velký asi jako běžná dodávka.

A zatímco cyklistům za vypité pivo hrozí pokuta, "šlapači" na pivním kole se mohou posilnit, jak uznají za vhodné. Dle zákona je totiž řidičem pouze ten, kdo drží řídítka, zbytek osádky jsou pouze spolujezdci a policie je na ně krátká.

Turisté si kola chválí

Turisté si na rozdíl od místních pivní kola vychvalují. Například společnost Beer Bike Prague je na serveru TripAdvisor nejoblíbenější venkovní atrakcí v Praze s plným hodnocením a stovkami pozitivních recenzí. "Bylo nás čtrnáct a byl to rozhodně jeden z nejlepších zážitků z naší návštěvy v Praze. Vlastní hudba přes bluetooth, spousta piva a skvělí hostitelé. Mohu jen doporučit a šel bych do toho znovu," napsal například angličan Dan Foster. 

Pivní kola původně vymyslel nizozemský vynálezce, ale největší obliby se jim dostalo až v Německu, kde je dnes mohou turisté využít v několika desítkách měst. V Praze si lze kola pronajmout na hodinu a půl v průměru za 350 eur, tedy asi devět tisíc korun, a uvezou šest až šestnáct pasažérů. V ceně bývá třicet litrů točeného piva, wi-fi a audiosystém. U některých provozovatelů si je možné připlatit i asi dvanáct set korun za "krásnou servírku".

Člověk musí přijít střízlivý, opilým nenalejeme, říká majitelka pivního kola. Projel se i Veselovský

Pokud vás pivní kolo obtěžuje, za dvě minuty je pryč, nikdy nám nikdo z kola nespadl, lidé přijedou za zážitkem, ne se opít do mrtva, říká Kunčíková | Video: DVTV, Martin Veselovský
 

Právě se děje

Další zprávy