Statisícům opencard končí platnost. Můžete přijít o kredit

Eliška Nová
6. 3. 2015 12:30
Cestující mají opět možnost pořídit si papírové kupony. Možná na ně dojde masově, protože licence na elektronické jízdenky docházejí.
Pražská opencard.
Pražská opencard. | Foto: Martina Křížová

Praha - Více než 216 tisíc Pražanů si bude muset do konce letošního roku pořídit novou opencard. Rada totiž neschválila další prodlužování platnosti karet. Ti, kterým končí platnost karty k 30. dubnu a později, si budou muset koupit novou kartu. Stojí sto korun, anebo 250 korun, pokud si ji cestující budou chtít vyřídit na počkání.

Radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) však prý bude prosazovat, aby stokorunový poplatek za novou kartu nemuseli lidé platit. "Zasadím se o to, aby ti, kteří kartu Opencard skutečně využívají a končí jim letos platnost, nemuseli hradit zmiňovaný stokorunový poplatek," řekl radní.

U dalších sto tisíc karet vyprší platnost k 31. březnu. Ty půjdou ještě prodloužit o dva roky zdarma. Ale jen do posledního března. Pokud to cestující neudělá a bude mít na kartě nahraný kredit, který je delší než platnost karty, může o něj přijít.

Co dál s opencard?
Autor fotografie: Jakub Plíhal

Co dál s opencard?

Odkup systému
Jednou z možností je odkoupit systém a se společností EMS už dál nespolupracovat. Firma zatím cenu za takové řešení nespočítala.

Transformace
Město by odkoupilo systém, firma EMS by však po přechodnou dobu - rok či rok a půl - zajišťovala předání a podporu. V květnu si firma za toto řešení řekla téměř půl miliardy korun.

Konec opencard
Praha se nedohodne s EMS a systém zanikne. Cestující by se museli na čas vrátit k papírovým kuponům, než by magistrát připravil nový systém. V takovém případě by Prahu zřejmě čekal soudní spor o 170 milionů, které EMS dluží za podporu.

Další spolupráce s EMS
Praha může uzavřít nové smlouvy s EMS, o takové řešení však nemá zájem.

Soukromí investoři
EMS nabízí zapojení soukromých investorů, kteří by kartu rozvíjeli a dokázali by ji dostat do zisku.

"Může dojít k problémům s přehráním původního kuponu na novou kartu a cestující by mohl o kupon přijít. Dopravní podnik proto cestujícím doporučuje, aby si o novou kartu požádali včas," řekl mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

Město však částečně počítá s tím, že sto tisíc karet, které končí právě k 31. březnu a u nichž nebyla prodloužena platnost, už jejich majitelé nepoužívají. A tím pádem si je nebudou prodlužovat ani teď. Městu by se tak uvolnily licence, které magistrát potřebuje ke každé nově vydané kartě. A ty městu docházejí.

V současnosti jich má podle mluvčího Operátora Opencard Pavla Stockla k dispozici 40 tisíc. O opencard požádají měsíčně zhruba tři tisíce lidí, na začátku školního roku to může být až deset tisíc.

Cestující už mají také možnost pořídit si místo opencard papírový kupon. Od letošního března má dopravní podnik v nabídce všechny druhy předplatných kuponů i v papírové podobě.

Projekt Opencard řeší město dlouhodobě, je to jeho velká bolest. Bývalá rada primátora Tomáše Hudečka (za TOP 09) chtěla projekt odkoupit od firmy eMoneyServices (EMS), která je vlastníkem práv. Nabídka se jí ale zdála příliš drahá.

Opencard se nedaří řešit ani nové koalici ANO, Trojkoalice a ČSSD. Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) tvrdila, že řešení představí do Vánoc. Co s kartou bude, však stále není jasné. Město tak raději schválilo návrat všech druhů papírových kuponů. Pro magistrát je to pojistka pro případ, že by se rozhodl s opencard skoncovat.

 

Právě se děje

Další zprávy