Metro D bez stanic není z naší hlavy. Zjistíme, jestli to dává smysl, slibují projektanti

Marek Pokorný Kateřina Frouzová Marek Pokorný, Kateřina Frouzová
22. 11. 2016 17:35
Příprava padesátimiliardového projektu metra D se razantně mění. Město chce stavbu nové linky provést ve dvou etapách – nejprve tunel a pak až stanice. Projektanti teprve zjišťují, zda je vůbec možné projekt rozdělit a co by to pro Prahu znamenalo. Podle pesimistické verze by metro mohlo dočasně jezdit jen z konečné na konečnou, tedy z Pankráce do Depa Písnice.
Metro D - ilustrační foto.
Metro D - ilustrační foto. | Foto: Dopravní podnik hlavního města Prahy

Praha – Projektanti musí teprve prověřit, zda jsou reálné plány primátorky Adriany Krnáčové (ANO) a jejího náměstka Petra Dolínka (ČSSD), kteří chtějí urychlit stavbu metra D tím, že ji rozdělí na dvě části. Jako první chtějí začít razit samotný tunel metra s koncovými stanicemi Pankrác a Depo Písnice a až následně začít se stavbou zbylých šesti stanic na trase.

Kvůli nevykoupeným pozemkům přitom hrozí, že se některé ze stanic nestihnou dostavět včas. A krajní varianta je ta, že vlak bude celý osmikilometrový úsek projíždět bez zastávky.

Metroprojekt již přitom projekt metra D odevzdal. "Je hotová dokumentace pro stavební povolení," potvrdil ředitel David Krása. Nyní tedy jeho firma bude posuzovat, zda ji pro další fázi – takzvanou dokumentaci pro výběr zhotovitele – rozdělí na dvě. Podle první části by se vysoutěžila firma, která prorazí tunel a postaví konečné stanice, podle druhé pak ten, kdo postaví zbytek. A obě části tak mohou mít rozdílné zhotovitele.

Soutěž na vytvoření dokumentace pro výběr zhotovitele přitom Metroprojekt vyhrál již letos v červnu a už takřka půl roku tak čeká na povel města začít kreslit její definitivní podobu. Toto rozhodnutí se nyní o dalších několik měsíců oddálí. A to do té doby, než Metroprojekt zjistí, zda je rozdělení plánované stavby na dvě možné a vhodné.

"Budeme dávat dohromady studii alternativních způsobů výstavby. Nepochází to z hlav inženýrů Metroprojektu, ale samozřejmě se budeme zabývat tím, za jakých okolností to může dávat smysl," uvedl Krása. Dohodu o provedení studie by měl Metroprojekt s městem podepsat v nejbližších dnech a hotovou by ji měl mít podle Krásy do dvou měsíců.

Aktivitu města Krása nicméně kvituje. "Je to snaha, aby se ten projekt konečně rozběhl," uvedl.

Rozdělení stavbu prodraží

Společnost Satra projektovala pražský komplex tunelů Blanka, tedy obdobně rozsáhlou stavbu jako metro D, a podle jejího šéfa Ludvíka Šajtara je technicky možné i tak obří projekt rozdělit na tunel metra a stanice. "Za určitých opatření lze udělat vše. Jestli to má smysl, nebo ne, to musí posoudit někdo jiný," řekl Šajtar. Podotkl při té příležitosti, že v případě rozdělení se stavba může prodražit. "Když budete stavět dům a druhé patro se rozhodnete dokončit později, bude to složitější, než když postavíte vše najednou," vysvětlil ředitel Satry.

Výstavbu města má mít na starosti dopravní podnik. Jeho ředitel Martin Gillar je ale zatím opatrný. "Jsou to závažné otázky, nedá se na ně odpovědět jednoduše," uvedl. Primátorka Adriana Krnáčová a její náměstek Petr Dolínek již dříve sdělili, že rozdělení stavby by mělo urychlit její začátek. Razit by se mělo již do konce jejich volebního období, tedy v roce 2018. "Věříme tomu, že je to reálné," reagoval Gillar.

O rozdělení stavby se uvažovalo již v minulosti, ale tehdy kvůli penězům. Podle plánu z roku 2012 se měly nejdříve vybudovat čtyři zastávky z Pankráce do Nových Dvorů a až později by k nim přibyly další tři stanice do Depa Písnice. "Tehdy se propočítalo, že by to rozdělení vyšlo zhruba na miliardu," řekl Krása. Musely by se totiž vytahovat razicí stroje a vyhloubit nová jáma.

 

Právě se děje

Další zprávy