Miliony tekly na Panenské ostrovy. Teď stojí lístky míň

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
5. 5. 2012 7:00
Jízdenky jsou podle DPP o třetinu levnější. Dříve prý končily peníze u lobbisty Rittiga
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Pražský dopravní podnik v těchto dnech vypustí do oběhu nové jízdenky.

Přestože obsahují mnohem více bezpečnostních prvků, nejsou dražší než staré jízdenky.

Vedení Dopravní podnik Praha (DPP) tvrdí, že na nich ušetří více než třetinu nákladů. Provize z každého lístku totiž podle něj už neodtéká po lince Praha - Panenské ostrovy.

Tím se tak potvrzují dřívejší podezření, že výroba lístků pro pražskou MHD byla předražená.

Přitom nové jízdenky obsahují hned několik nejmodernějších ochranných prvků, jako je hologram, QR kód nebo speciální barvy reagující na tělesnou teplotu či dotyk s mincí. Jsou ale levnější.

"Oproti dřívějším dodávkám je to 66 procent původní ceny, a to včetně tisku reklamy na zadní stranu jízdenek," řekla Aktuálně.cz mluvčí DPP Monika Lojínová.

Nižší cenu podnik získal díky výpovědi dodavatelské smlouvy s papírnou Neograph.

Ivo Rittig (na snímku vlevo).
Ivo Rittig (na snímku vlevo). | Foto: Ludvík Hradilek

Ta lístky dodávala 4 roky a loni na podzim vyšlo najevo, že 17 haléřů z každé jízdenky putuje ke společnosti Cokeville Assets na Panenské ostrovy. Údajně šlo o provizi za zprostředkování zakázky, kterou Neograph získal bez výběrového řízení.

Jenže podle Nadačního fondu proti korupci peníze nakonec končily u lobbisty Ivo Rittiga.

Dopravní podnik se bránil tím, že o takové smlouvě nic nevěděl. Prý ani neměl tušení, že lístky stojí téměř o polovinu víc, než by měly. Po dohodě s Neographem DPP pak podezřelou smlouvu na dodávky ukončil.

Předražené lístky řeší policie

Obchodní ředitel firmy Neograph Vladimíra Sitta ale uvedl, že to byl právě dopravní podnik, který smlouvou s Cokeville Assets podmiňoval získání zakázky.

Případem se v současné době zabývá policie. Protikorupční organizace Transparency International totiž mimo jiné také zjistila, že peníze za provize putovaly zpět k lidem z DPP.

Že jsou jízdenky předražené, nakonec přiznal i sám Neograph a nabídl se, že je bude vyrábět o polovinu levněji. S další spoluprací už ale DPP nesouhlasil. Místo toho si od Státní tiskárny cenin objednal jednorázovou zakázku nových jízdenek.

"Od Státní tiskárny cenin odebereme 21 milionů kusů jízdenek, což představuje zásoby do konce roku 2012," uvedla Lojínová. Mezitím podnik vypíše veřejnou zakázku na nového dodavatele. Toto řešení má ale několik potencionálních problémů.

Praha uvažuje o zdražení jízdenek

Podle Lojínové chce podnik zachovat stávající ochranné prvky a zabezpečení. V takovém případě ale nebude mít příliš na výběr. Potřebnou technikou v Česku disponuje jen minimum firem.

Navíc není jisté, zda si podnik vystačí s jednorázovou várkou lístků natištěnou dopředu. Primátor Bohuslav Svoboda totiž v prosinci v rozhovoru pro Aktuálně.cz řekl, že pokud se nepodaří ušetřit na provozních nákladech pražské MHD, zváží zdražování lístků.

Souprava metra ve stanici Střížkov.
Souprava metra ve stanici Střížkov. | Foto: Ondřej Besperát

Kdyby magistrát ke zdražení přistoupil, mohlo by k němu dojít už ve druhé polovině tohoto roku a přednostně by se týkalo právě papírových jízdenek. Předtištěné lístky se starými cenami by se pak nedaly použít.

Primátor na dotaz, zda by kvůli tomu zdražování lístků pozdržel, odpověděl pouze, že v tuto chvíli se o zdražení neuvažuje a zopakoval, že nejdříve se bude snažit nalézt úspory v provozu.

"Již mnohokrát jsem řekl, že nejdříve musí dojít k omezení provozních nákladů Dopravního podniku, čili musí dojít k nalezení vnitřních úspor a až následně bude vůbec možné uvažovat o úpravách cen jízdného. Úspory v Dopravním podniku budou představeny v druhé půlce tohoto roku," uvedl primátor.

 

Právě se děje

Další zprávy