Město bez aut? Taková je budoucnost Prahy podle Auto*Matu

Sandra Štefaniková Sandra Štefaniková
1. 6. 2014 11:21
Realizace projektu v základní podobě by vyšla na 162 miliard korun. Primátor Hudeček s návrhem v obecné rovině souhlasí.
Projekt Vize pro Prahu 25 bude do poloviny června vystaven v kulturním centru Containall na Malé straně.
Projekt Vize pro Prahu 25 bude do poloviny června vystaven v kulturním centru Containall na Malé straně. | Foto: Auto*Mat

Praha - Až o osm procent méně aut než doposud, důmyslnější veřejná doprava včetně výstavby linky metra D a veřejný prostor pro lidi, ne pro auta, tak by podle vize sdružení Auto*Mat mohlo hlavní město vypadat v roce 2025.

"Vize 25 se zabývá především otázkami dopravy a veřejného prostoru na území hlavního města Prahy. Nedílnou součástí vize je ale i odhad, zda ji lze realizovat po finanční stránce," představil vizi jeden z jejích tvůrců Vratislav Filler.

Podle představ Auto*Matu je totiž možné během jedenácti let dosáhnout snížení individuální automobilové dopravy ze současných 33 procent na 25 na všech cestách na území města.

"S drtivou většinou těchto tezí se navíc v obecné rovině dokážu poměrně snadno principiálně identifikovat. Kupříkladu i já skálopevně věřím, že ideál tzv. města krátkých vzdáleností (po vzoru metropolí, jako je Vídeň) je navýsost následováníhodný," okomentoval projekt pražský primátor Tomáš Hudeček.

Dodal ale, že jisté obavy spatřuje v oblasti reálné implementace těchto principů v praxi.

Realizace projektu by přitom mohla vyjít v základní podobě na 162 miliard korun, což je podle sdružení méně, než na kolik by vyšly některé alternativní scénáře. Nejdražší by přitom měla být realizace linky metra D, vybudování železničního diametru a stavba nových dopravních radiál.

Metro D, cyklostezky a méně aut

Vize totiž počítá například s tím, že investice do automobilové dopravy se sníží a polovina z nich by nově směřovala do veřejné hromadné dopravy.

Ta by zahrnovala linku metra D, rozšířené tramvajové linky, propojení hlavního města železničním diametrem a realizaci podzemní linky S-Bahnu skrz centrum. Rekonstruované městské třídy by navíc nabídly plnohodnotnou infrastrukturu pro pěší a cyklisty.

V Praze roku 2025 by navíc měla být kvalitnější veřejná prostranství, bezpečné a stavebně zklidněné místní ulice. Parkující auta by byla přesunuta mimo uliční prostor.

"Na rozdíl od řady vyspělých západních metropolí Praha vychází z výrazně odlišných předpokladů pro navrhovanou harmonizaci všech čtyř klíčových složek dopravy na svém území," oponuje vizi Hudeček.

Podle Hudečka je to dáno především dynamickým růstem individuální automobilové dopravy na úkor ostatních složek v posledních šesti dekádách.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Zprostředkovatelé ubytování typu Airbnb mají s úřady sdílet údaje o smlouvách

Zprostředkovatelé turistického ubytování v soukromí formou digitálních platforem typu Airbnb zřejmě budou povinni sdílet s českými úřady informace o uzavřených smlouvách. Předpokládá to novela zákona o podmínkách podnikání v cestovním ruchu, který ve středu zrychleně ve stavu legislativní nouze schválila Sněmovna. Nová povinnost by mohla podle ministerstva pro místní rozvoj pomoci při trasování lidí, kteří přišli do styku s člověkem nakaženým novým typem koronaviru.

Projednání zákona ve stavu legislativní nouze zpochybňovali politici ODS. "Airbnb je vyřešeno na několik let," podotkl Marek Benda v souvislosti s nynějším zákazem vstupu cizinců do Česka. Podle předsedy poslanců ODS Zbyňka Stanjury by byl návrh i v obvyklém schvalovacím režimu přijat dřív, než do Česka dorazí první turisté.

Ministryně Klára Dostálová (ANO) dala zákon do souvislosti s chytrou karanténou. Projekt má díky údajům z mobilních telefonů či platebních karet pomáhat odhalit, koho mohli nakazit lidé trpící nemocí covid-19.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

LFA nabízí fotbalovým klubům předčasné vyplacení části financí

Ligová fotbalová asociace nabídla pomoc účastníkům první a druhé ligy, jimž pandemie nového typu koronaviru způsobila finanční problémy. Jednotlivé kluby budou moci v předstihu získat část květnové splátky peněz, které od LFA dostávají.

"Ligový výbor odsouhlasil možnost podpory členských klubů LFA, které se dostaly v důsledku aktuální situace do finančních potíží. Nabídne jim možnost předčasné úhrady části květnové splátky odměny hrazené klubům ze strany LFA," uvedl v tiskové zprávě předseda LFA Dušan Svoboda. Ligový výbor schválil pomoc klubům na dnešním jednání jednomyslně.

LFA vyplácí jednotlivým účastníkům první a druhé ligy, které řídí, podíl z prodeje televizních a marketingových práv a také ze sponzorských příspěvků. Kluby získávají finance v pěti ročních splátkách a právě jedna z nich měla přijít na řadu v květnu.

Další zprávy