Magistrála se změní v zelený bulvár, slibuje radnice

Pavel Baroch
8. 10. 2010 16:36
Dnes auta zabírají 75% silnice, za pár let by bylo 56% pro pěší, cyklisty a zeleň
Foto: Atelier K2

Praha - Týden před volbami představil starosta čtvrtého pražského obvodu Pavel Horálek z ODS vizi, jak by se mohla za několik let změnit jedna z nejšpinavějších ulic v zemi - pražská magistrála.

Z široké betonové plochy, kudy projede denně až sto tisíc aut, by se asi dvoukilometrový úsek před Nuselským mostem měl proměnit v městský bulvár se zelení, místem pro pěší i cyklisty.

Při představování proměny pražské magistrály stál vedle starosty Horálka v sále nuselské radnice premiér a předseda občanských demokratů Petr Nečas, podle něhož ulice 5. května, autostráda v centru Prahy není jen lokální záležitostí, ale má celostátní význam.

"Tato ulicie je dnes mrtvou ulicí," řekl starosta Prahy 4 Horálek. "Ta ulice nejde přejít, není tam zeleň, není tam život." Podle starosty existují tři varianty proměny ulice 5. května.

1. varianta: Dělící pás zeleně

Místo betonového plotu, který magistrálu rozděluje na dva směry, vznikne zelený pás stromů. Tím by se prostor pro auta zmenšil na 60 procent. Chodníky a zeleň by tvořily 25, respektive 15 procent plochy.

"Mluví se o tom už dvacet let. Myslíme, že toto řešení není perspektivní," tvrdí Václav Škarda z atelieru K2, který studie proměny magistrály za 250 tisíc korun pro radnici Prahy 4 vypracoval. Dodal, že současná podoba ulice 5. května před Nuselským mostem je evropskou raritou.

2. varianta: Střídavý jízdní pruh

Revolučnější varianta počítá s tím, že by se magistrála ze tři pruhů v každém směru zúžila na dva. Uprostřed, mezi zelenými pásy se stromy by pak zůstal ještě jeden jízdní pruh, kterým by se podle dopravní situace jezdilo jedním, nebo druhým směrem.

"Je to systém, který dobře funguje v zámoří. Ulice 5. května by se řádně ozelenila a zjednodušilo by se také přecházení. Ulici by se vrátil život," řekl starosta Horálek.

Rozloha zeleně by se ze současných pouhých 25 procent zvýšila na 44 procent.

3. varianta: Městský bulvár

Nejradikálnější proměna předpokládá to, že by uprostřed ulice vznikla pěší zóna, což je běžné například v Paříži nebo Barceloně. Pro auta by zbylo 44 procent místa, větší část by využívali chodci a cyklisté, respektive by tam byla vysazena zeleň.

Podle starosty čtvrtého pražského obvodu je ovšem možné k této proměně magistrály přistoupit až poté, co budou dokončeny vnější i vnitřní okruh nebo vyřešeno parkování aut. "Nemá cenu budovat pěší zónu, v jejíž blízkosti budou v kolonách čoudit automobily," řekl Horálek.

Všechny strany chtějí zklidnit dopravu

Proměna pražské magistrály by podle odhadů vyšla na stovky milionů korun a podle premiéra Petra Nečase by se na financování mohl podílet ekologický fond Evropské unie.

Starosta Pavel Horálek už o možnosti proměnit ulici 5. května začal jednat s pražským magistrátem. Neobává se toho, že by po komunálních volbách - ať je vyhraje kdokoli - projekt usnul.

Všechny rozhodující politické síly v Praze se totiž hlásí k tomu, že chtějí provoz na magistrále zklidnit, a to i na druhé straně Nuselského mostu v okolí Národního muzea.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Bavorský premiér Söder uhájil předsednictví v CSU

Kongres německé vládní strany, bavorské Křesťanskosociální unie (CSU) v pátek zvolil do čela uskupení opět Markuse Södera. Dvaapadesátiletý politik, který je od loňska také bavorským premiérem, dostal 91,3 procenta hlasů delegátů, tedy ještě více než při lednovém prvním zvolení do čela strany.

Söder byl zvolen předsedou CSU poprvé 19. ledna, kdy dostal 87,4 procenta hlasů. Tehdy nahradil o 17 let staršího Horsta Seehofera, který ho po deseti letech v čele strany sám navrhl jako svého nástupce. Už loni v březnu Söder vystřídal Seehofera také ve funkci bavorského ministerského předsedy. Sedmdesátiletý Seehofer je teď německým ministrem vnitra a v roce 2021 hodlá odejít do politického důchodu.

Aktualizováno před 2 hodinami

Dopravní nehoda u Ostrovačic na Brněnsku na několik hodin uzavřela dálnici D1 ve směru na Brno

Dopravní nehoda dvou kamionů u Ostrovačic na Brněnsku dnes zhruba na čtyři hodiny uzavřela dálnici D1 ve směru z Prahy na Brno. Kolize se obešla bez zranění, vyplývá z informací jihomoravské policie a hasičů. Před 10:00 se podařilo obnovit provoz jedním pruhem, oznámilo Ředitelství silnic a dálnic. Do té doby byla D1 neprůjezdná mezi sjezdem 178 u Ostrovačic a exitem 182 u Kývalky. Až zhruba do 18:00 ale v místě pokračovaly odklízecí práce.

Zdroj: ČTK
Další zprávy