Loučí se legenda. Slavná Karosa končí po 26 letech

Zuzana Hronová Domácí Zuzana Hronová, Domácí
18. 4. 2013 16:10
Karosa B732 jezdila v Praze od roku 1987, teď vyjede naposledy
Karosa B732
Karosa B732 | Foto: DPP

Praha - Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) se v pátek 19. dubna symbolicky rozloučí s autobusy Karosa B732, které v Praze jezdily již od roku 1987.

Poslední vůz bude vypraven na linku č. 122 (ve směru Depo Hostivař - Opatov). Vyřazením vozů Karosa B732 po více než čtvrtstoletí aktivní služby současně končí provoz městských autobusů s mechanickou převodovkou.

Technické zajímavosti

  • Autobusy Karosa B732 měly polosamonosnou karoserii, sestavenou a sešroubovanou z panelů zhotovených z ocelové, svařené a oplechované kostry, s dokončenou povrchovou úpravou.
  • Výška podlahy je 890 mm nad zemí, odpružení pneumatické s vlnovcovitými pružinami. Kabina řidiče byla uzavřená. Troje dvoudílné dveře s vně výsuvnými křídly byly ovládány elektropneumaticky.
  • Do autobusů byl v zadní části roštu karoserie montován motor LIAZ řady ML 636, horizontální, řadový vznětový šestiválec s přímým vstřikem paliva, s turbodmychadlem, s alternátorem PAL 28V/75A a mechanická pětistupňová převodovka Praga 5 P 80.45.
  • Do palivové nádrže se vešlo 240 litrů pohonných hmot.
  • Autobusy dosahovaly maximální rychlosti 80 km/h.
  • Do autobusů Karosa B732 se vešlo 31 sedících a 63 stojících cestujících.
  • Sedadla měla až na několik výjimek latexové polštáře potažené koženkou

"S posledními autobusy Karosa B732 se dopravní podnik loučí proto, aby nepřekročil průměrné stáří autobusů (9 let) a jednotlivé stáří autobusů (20 let)," vysvětluje podmínky pro obnovu vozového parku Jan Lebeda, vedoucí jednotky Správa Vozidel a Autobusů.

Autobusy Karosa B732 se poprvé u DPP objevily v roce 1987, kdy jich bylo dodáno 107, a v dalších letech přibývaly až do roku 1994, kdy měl podnik v inventárním stavu už 860 těchto autobusů.

V letech 1997 - 2002 se u 192 z nich provedla celková oprava spojená s dílčími prvky modernizace (odbavovací a informační systém, klimatizace řidiče atd.). Těmito opravami se prodloužila celková životnost vozů až na 20 let.  

Modrá Karosa  a točení jízdenek

Vozy byly pokračováním tehdy nové typové řady Karosa 730. Připomeňme, že první dodávku z této řady představovalo pět autobusů meziměstského provedení Karosa C734.00, na které navázaly ještě další stejné vozy. Pro laickou veřejnost to byly "modré hranaté autobusy, které měly jen dvoje dveře - vepředu a uprostřed".

Pamětníci si jistě vzpomínají, že ve starých linkových autobusech Karosa měl řidič strojek, kterým "točil" lístky. Odborně řečeno, šlo o mechanické odbavovací strojky pro tisk a výdej jízdenek, kupodivu britské výroby, značka Setright.

V pozdějších letech byly autobusy Karosa B732 dodávány od výrobce s řadou různých vylepšení, například byl dosazen katalyzátor výfukových plynů, nová provedení sedaček, podlahové krytiny, retardéry a hlavně nové motory splňující emisní normu EURO 1 (E 1) a EURO 2 (E 2). V roce 1990 bylo pět autobusů B 732 přestavěno zkušebně na pohon zemním plynem.

Karosa B732 v depu
Karosa B732 v depu | Foto: DPP

Nadšenci si mohou autobus vyfotit

Poslední vůz bude nasazen na lince pražské MHD v pátek 19. dubna v době od 14:45 do 17:06 hodin. Aby bylo umožněno jeho fotografování, bude v pátek již od 14 hodin přistaven do autobusového obratiště Depo Hostivař, odtud se pak vydá v 14:45 na svou trasu.

Zájemci budou mít možnost se s autobusy Karosa B732 svézt na pravidelných linkách i den předtím, tedy ve čtvrtek 18. dubna 2013, a to na linkách č. 201, 175 a 256. 

Video: Karosa B732 utáhne i lokomotivu (stačí si pustit od času 3:00):

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Autobusy Karosa B-732 budou likvidovány standardním způsobem, nabídnou se obálkovou metodou k odprodeji, případně se ekologicky zlikvidují. V současné době má DPP v evidenčním stavu 1271 autobusů s průměrným stářím 8,78 let.

Nejvíce zastoupeným typem autobusů ve vozovém parku DPP je typu Citybus standard nízkopodlažní - 324, SOR NB18 kloubový - 225 a SOR NB12 standard nízkopodlažní - 166 autobusů.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Policisté večírek v Teplicích možná ignorovali záměrně, Švejdar to nechá prošetřit

Policejní prezident Jan Švejdar nechá prošetřit skutečnost, proč tepličtí policisté nezasáhli proti nelegální oslavě v Teplicích, upozornil na to Deník N.

"Objevily se i takové informace, že si policie teplického hotelu záměrně nevšímala. I toto jsem nechal prošetřit a budu ptát se i vedení Ústeckého krajského ředitelství. Toto nařčení musí být vysvětleno," napsal Deníku N Švejdar. Podle informací serveru už začaly probíhat výslechy ve vedení ústecké policie.

Kvůli své účasti na večírku již byl policejním prezidentem odvolán krajský šéf liberecké policie Vladislav Husák, poslanecký mandát složil také další z účastníků poslanec Milan Hnilička. V teplickém hotelu slavil narozeniny expolitik a podnikatel Petr Benda. Mezi hosty se objevil také bývalý premiér Jiří Paroubek.

Celou událost již prověřuje policie. Pokud zjistí porušení nařízení, předá věc k dořešení správním orgánům. V Česku nyní musejí být zavřené vnitřní prostory restaurací, na veřejných místech jsou povinné roušky a rozestupy, na vnitřních i venkovních akcích se mohou setkat maximálně dva lidé, od 21:00 platí až na výjimky zákaz nočního vycházení.

Zdroj: Domácí
Další zprávy