Loučí se legenda. Slavná Karosa končí po 26 letech

Zuzana Hronová Domácí Zuzana Hronová, Domácí
18. 4. 2013 16:10
Karosa B732 jezdila v Praze od roku 1987, teď vyjede naposledy
Karosa B732
Karosa B732 | Foto: DPP

Praha - Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) se v pátek 19. dubna symbolicky rozloučí s autobusy Karosa B732, které v Praze jezdily již od roku 1987.

Poslední vůz bude vypraven na linku č. 122 (ve směru Depo Hostivař - Opatov). Vyřazením vozů Karosa B732 po více než čtvrtstoletí aktivní služby současně končí provoz městských autobusů s mechanickou převodovkou.

Technické zajímavosti

  • Autobusy Karosa B732 měly polosamonosnou karoserii, sestavenou a sešroubovanou z panelů zhotovených z ocelové, svařené a oplechované kostry, s dokončenou povrchovou úpravou.
  • Výška podlahy je 890 mm nad zemí, odpružení pneumatické s vlnovcovitými pružinami. Kabina řidiče byla uzavřená. Troje dvoudílné dveře s vně výsuvnými křídly byly ovládány elektropneumaticky.
  • Do autobusů byl v zadní části roštu karoserie montován motor LIAZ řady ML 636, horizontální, řadový vznětový šestiválec s přímým vstřikem paliva, s turbodmychadlem, s alternátorem PAL 28V/75A a mechanická pětistupňová převodovka Praga 5 P 80.45.
  • Do palivové nádrže se vešlo 240 litrů pohonných hmot.
  • Autobusy dosahovaly maximální rychlosti 80 km/h.
  • Do autobusů Karosa B732 se vešlo 31 sedících a 63 stojících cestujících.
  • Sedadla měla až na několik výjimek latexové polštáře potažené koženkou

"S posledními autobusy Karosa B732 se dopravní podnik loučí proto, aby nepřekročil průměrné stáří autobusů (9 let) a jednotlivé stáří autobusů (20 let)," vysvětluje podmínky pro obnovu vozového parku Jan Lebeda, vedoucí jednotky Správa Vozidel a Autobusů.

Autobusy Karosa B732 se poprvé u DPP objevily v roce 1987, kdy jich bylo dodáno 107, a v dalších letech přibývaly až do roku 1994, kdy měl podnik v inventárním stavu už 860 těchto autobusů.

V letech 1997 - 2002 se u 192 z nich provedla celková oprava spojená s dílčími prvky modernizace (odbavovací a informační systém, klimatizace řidiče atd.). Těmito opravami se prodloužila celková životnost vozů až na 20 let.  

Modrá Karosa  a točení jízdenek

Vozy byly pokračováním tehdy nové typové řady Karosa 730. Připomeňme, že první dodávku z této řady představovalo pět autobusů meziměstského provedení Karosa C734.00, na které navázaly ještě další stejné vozy. Pro laickou veřejnost to byly "modré hranaté autobusy, které měly jen dvoje dveře - vepředu a uprostřed".

Pamětníci si jistě vzpomínají, že ve starých linkových autobusech Karosa měl řidič strojek, kterým "točil" lístky. Odborně řečeno, šlo o mechanické odbavovací strojky pro tisk a výdej jízdenek, kupodivu britské výroby, značka Setright.

V pozdějších letech byly autobusy Karosa B732 dodávány od výrobce s řadou různých vylepšení, například byl dosazen katalyzátor výfukových plynů, nová provedení sedaček, podlahové krytiny, retardéry a hlavně nové motory splňující emisní normu EURO 1 (E 1) a EURO 2 (E 2). V roce 1990 bylo pět autobusů B 732 přestavěno zkušebně na pohon zemním plynem.

Karosa B732 v depu
Karosa B732 v depu | Foto: DPP

Nadšenci si mohou autobus vyfotit

Poslední vůz bude nasazen na lince pražské MHD v pátek 19. dubna v době od 14:45 do 17:06 hodin. Aby bylo umožněno jeho fotografování, bude v pátek již od 14 hodin přistaven do autobusového obratiště Depo Hostivař, odtud se pak vydá v 14:45 na svou trasu.

Zájemci budou mít možnost se s autobusy Karosa B732 svézt na pravidelných linkách i den předtím, tedy ve čtvrtek 18. dubna 2013, a to na linkách č. 201, 175 a 256. 

Video: Karosa B732 utáhne i lokomotivu (stačí si pustit od času 3:00):

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Autobusy Karosa B-732 budou likvidovány standardním způsobem, nabídnou se obálkovou metodou k odprodeji, případně se ekologicky zlikvidují. V současné době má DPP v evidenčním stavu 1271 autobusů s průměrným stářím 8,78 let.

Nejvíce zastoupeným typem autobusů ve vozovém parku DPP je typu Citybus standard nízkopodlažní - 324, SOR NB18 kloubový - 225 a SOR NB12 standard nízkopodlažní - 166 autobusů.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Na hranici s Čínou přijeli evropští a asijští diplomaté, kteří opustili své mise v KLDR

Do čínského příhraničního města Tan-tung v pátek přicestovaly tři desítky diplomatů a jejich rodinných příslušníků, kteří odjeli ze svých misí v severokorejském Pchjongjangu. Informovala o tom agentura Kjódó, která byla události svědkem. Diplomaté podle ní přejeli přes most na hraniční řece Ja-lu (korejsky Amnokkang) autobusem.

Zhruba třicítka Evropanů a lidí z jihovýchodní Asie v KLDR vypadala tak, že se zřejmě potýkala s potížemi, jak si v Pchjongjangu zajistit živobytí, konstatovala japonská tisková agentura. Více podrobností ke vzhledu ani k národnostem diplomatů a jejich rodin neposkytla. Poznamenala však, že blokáda hranic v důsledku pandemie covidu-19 znemožnila Severní Koreji dovážet zboží pro denní potřebu.

Čínští pracovníci na celním úřadě oděni do ochranných obleků provedli u příchozích opatření s cílem zabránit šíření koronaviru, například jejich zavazadla postříkali dezinfekčním přípravkem, popsala Kjódó. Diplomaty nyní čeká dvoutýdenní karanténa v Tan-tungu.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Crocs žaluje Walmart a další firmy za kopírování svých známých bot

Výrobce obuvi Crocs obviňuje Walmart a další firmy z kopírování svých známých barevných plastových bot. Čtyři žaloby kvůli porušení ochranné známky a zneužití duševního vlastnictví podal minulý týden proti zhruba 20 společnostem u amerických soudů. Píše o tom server CNN. V žalobě podané ve státě Colorado Crocs uvádí, že Walmart prodává levnější verzi jeho plastových dřeváků, které jinak stojí 50 dolarů (1090 Kč), a to pod různými jinými názvy jako Time and Tru a George.

Crocs v coloradské žalobě také tvrdí, že kopie jeho výrobků "mohou způsobit zmatek nebo uvést v omyl, mohou zklamat zákazníky, a proto porušují ochrannou známku Crocs". Takzvané crocsy dříve čelily posměchu, ale v posledních letech si je lidé velmi oblíbili. A pro některé spotřebitele, kteří hledají pohodlí, je to bota jako stvořená do pandemie, píše CNN.

Firma v roce 2020 zaznamenala vůbec nejlepší tržby v celé své historii. Zahájila také spolupráci s některými slavnými osobnostmi a jinými značkami, aby přilákala zákazníky z generace Z, tedy lidi narozené od poloviny devadesátých let 20. století do roku 2012. Na zvláštních kolekcích se podílel kanadský zpěvák Justin Bieber, rapper Post Malone a řetězec KFC. Rychle se rozprodala kolekce vydaná loni v září vzniklá ve spolupráci s latinskoamerickým zpěvákem Bad Bunnym.

Zdroj: ČTK
Další zprávy