Nebourat ani nerozšiřovat. Libeňský most by se měl opravit a stát památkou, míní architekti

Domácí Domácí
12. 1. 2016 14:06
Libeňský most, který se nachází v havarijním stavu, by namísto plánovaného zbourání a rozšíření měl být opraven, domnívá se Česká komora architektů. "Jen velmi obtížně si dovedeme představit, že by byla tato nanejvýš kvalitní architektonická stavba nahrazena něčím stejně kvalitním," míní architekti. Současně se komora zasazuje, aby byla stavba prohlášena kulturní památkou. Náměstek primátorky Petr Dolínek se v pondělí vyjádřil, že by raději přes řeku viděl most nový.
Vizualizace Libeňského mostu.
Vizualizace Libeňského mostu. | Foto: TSK

Praha - Česká komora architektů (ČKA) podporuje snahu o prohlášení Libeňského mostu kulturní památkou. "Libeňský most nerozšiřovat, nebourat," shodují se architekti. ČKA reaguje na pondělní vyjádření náměstka primátorky Petra Dolínka, podle kterého je výhodnější stavba nového mostu, který je v současnosti v havarijním stavu, než jeho rekonstrukce.

"Jen velmi obtížně si dovedeme představit, že by byla tato nanejvýš kvalitní architektonická stavba nahrazena něčím stejně kvalitním," míní ČKA ve své tiskové zprávě a pokračuje: "Představený projekt rozšířeného mostu s nesmyslným zeleným pásem považujeme přímo za absurdní."

Podle nich by cílem všech měla být citlivá rekonstrukce Libeňského mostu. Jeho okolí by se tím zkultivovalo a ušetřily by se peníze. Ve prospěch rekonstrukce hovoří podle architektů to, že se tím neochromí doprava mezi Prahou 7 a 8, tak jako v případě výstavby mostu nového.

Levnější by bylo postavit nový most

Praha si nechala zpracovat studii od ČVUT, která ukázala, že stavba nového mostu bude pro město levnější než rekonstrukce, nový most navíc prý vydrží déle. "Při rekonstrukci nemáme jistotu, kolik nakonec bude stavba stát, jak dlouho vydrží a kde najdeme nějakého kostlivce," zdůvodnil výhody varianty rozšíření mostu náměstek Dolínek.

Na kvalitách Libeňského mostu, který navrhl světově uznávaný český architekt Pavel Janák, se přitom shodují odborníci napříč širokým spektrem. Mezi nimi je například i Národní památkový ústav nebo historici architektury.

Komora architektů považuje za hlavní chybu především přístup k této významné technické památce. "O špatném technickém stavu mostu se hovoří již několik let a navzdory této skutečnosti správce objektu, Technická správa komunikací, jej nechal dále chátrat," shodují se.

Podle nich zcela chybí jednání řádného hospodáře, které má chránit nejen veřejné prostředky, ale i veřejný zájem. "Dřívějšími investicemi do cenného mostu se mohlo zabránit jeho současnému stavu a dalším souvisejícím investicím," komentuje nedostatečné dřívější počínání komora.

Lehce se tedy může stát, že Libeňský most bude odstraněn stejně jako jiné architektonické památky 20. století. Těmi jsou například hotel Praha, historické budovy Slezanu ve Frýdku-Místku či nádraží Bubny.

Mezi ohrožené stavby patří v současnosti podle ČKA především nádraží Havířov nebo díla z okruhu tvorby manželů Machoninových. Těmi jsou hotel Thermal v Karlových Varech, velvyslanectví v Berlíně nebo obchodní dům Kotva v Praze.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 3 hodinami

Jednání ČR a Polska o dolu Turów budou pokračovat ve středu. Sejdou se experti i ministři, řekl Brabec. Doufá, že setkání přinese významný posun

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Babiš chce stanovit vrchní hranici emisních povolenek, oznámil po schůzce se Zemanem

Premiér Andrej Babiš (ANO) se vyslovil pro stanovení horní hranice ceny emisních povolenek. Po pondělní schůzce s prezidentem Milošem Zemanem na lánském zámku ministerský předseda novinářům řekl, že se bude snažit o to, aby o záležitosti jednala Evropská unie. Měla by podle Babiše využít příslušný článek směrnice o povolenkách.

Studie Evropské komise z loňského roku podle premiéra uváděla, že cena povolenek v roce 2025 by měla být 26 eur a v roce 2030 pak 30 eur a o pět let později 50 eur. "Skutečnost je taková, že dnes se emisní povolenky obchodují za 60 eur. Jsou předmětem spekulativního kapitálu," řekl Babiš. Jejich cena má podle něho přímý dopad na energetické a průmyslové firmy a na cenu elektřiny.

Babiš bude chtít, aby evropští lídři na neformálním summitu 5. a 6. října aktivovali článek povolenkové směrnice, který podle premiéra předpokládá, že cenový výkyv je nutné řešit. Soudí, že členské státy by měly stanovit cenový koridor. "To znamená, že by mělo být určené zastropování emisních povolenek," uvedl premiér.

Míní, že na summitu by se mělo diskutovat také o společném nákupu zemního plynu v souvislosti s naplněností zásobníků a jeho rostoucí cenou

Zdroj: ČTK
Další zprávy