Nebourat ani nerozšiřovat. Libeňský most by se měl opravit a stát památkou, míní architekti

Domácí Domácí
12. 1. 2016 14:06
Libeňský most, který se nachází v havarijním stavu, by namísto plánovaného zbourání a rozšíření měl být opraven, domnívá se Česká komora architektů. "Jen velmi obtížně si dovedeme představit, že by byla tato nanejvýš kvalitní architektonická stavba nahrazena něčím stejně kvalitním," míní architekti. Současně se komora zasazuje, aby byla stavba prohlášena kulturní památkou. Náměstek primátorky Petr Dolínek se v pondělí vyjádřil, že by raději přes řeku viděl most nový.
Vizualizace Libeňského mostu.
Vizualizace Libeňského mostu. | Foto: TSK

Praha - Česká komora architektů (ČKA) podporuje snahu o prohlášení Libeňského mostu kulturní památkou. "Libeňský most nerozšiřovat, nebourat," shodují se architekti. ČKA reaguje na pondělní vyjádření náměstka primátorky Petra Dolínka, podle kterého je výhodnější stavba nového mostu, který je v současnosti v havarijním stavu, než jeho rekonstrukce.

"Jen velmi obtížně si dovedeme představit, že by byla tato nanejvýš kvalitní architektonická stavba nahrazena něčím stejně kvalitním," míní ČKA ve své tiskové zprávě a pokračuje: "Představený projekt rozšířeného mostu s nesmyslným zeleným pásem považujeme přímo za absurdní."

Podle nich by cílem všech měla být citlivá rekonstrukce Libeňského mostu. Jeho okolí by se tím zkultivovalo a ušetřily by se peníze. Ve prospěch rekonstrukce hovoří podle architektů to, že se tím neochromí doprava mezi Prahou 7 a 8, tak jako v případě výstavby mostu nového.

Levnější by bylo postavit nový most

Praha si nechala zpracovat studii od ČVUT, která ukázala, že stavba nového mostu bude pro město levnější než rekonstrukce, nový most navíc prý vydrží déle. "Při rekonstrukci nemáme jistotu, kolik nakonec bude stavba stát, jak dlouho vydrží a kde najdeme nějakého kostlivce," zdůvodnil výhody varianty rozšíření mostu náměstek Dolínek.

Na kvalitách Libeňského mostu, který navrhl světově uznávaný český architekt Pavel Janák, se přitom shodují odborníci napříč širokým spektrem. Mezi nimi je například i Národní památkový ústav nebo historici architektury.

Komora architektů považuje za hlavní chybu především přístup k této významné technické památce. "O špatném technickém stavu mostu se hovoří již několik let a navzdory této skutečnosti správce objektu, Technická správa komunikací, jej nechal dále chátrat," shodují se.

Podle nich zcela chybí jednání řádného hospodáře, které má chránit nejen veřejné prostředky, ale i veřejný zájem. "Dřívějšími investicemi do cenného mostu se mohlo zabránit jeho současnému stavu a dalším souvisejícím investicím," komentuje nedostatečné dřívější počínání komora.

Lehce se tedy může stát, že Libeňský most bude odstraněn stejně jako jiné architektonické památky 20. století. Těmi jsou například hotel Praha, historické budovy Slezanu ve Frýdku-Místku či nádraží Bubny.

Mezi ohrožené stavby patří v současnosti podle ČKA především nádraží Havířov nebo díla z okruhu tvorby manželů Machoninových. Těmi jsou hotel Thermal v Karlových Varech, velvyslanectví v Berlíně nebo obchodní dům Kotva v Praze.

 

Právě se děje

před 36 minutami

Počet poštovních zásilek ze zemí mimo EU se v celním řízení od července až ztrojnásobí

Počet poštovních zásilek ze zemí mimo Evropskou unii, které podléhají celnímu řízení, se od července až ztrojnásobí. Důvodem jsou nová pravidla EU, podle kterých je nutné i za zásilky s hodnotou do 22 eur odvádět DPH. Vyplývá to z vyjádření zástupců Celní správy a České pošty na čtvrteční tiskové konferenci.

Loni prošlo celním řízením okolo 18 milionů poštovních zásilek, o rok dříve to bylo 28 milionů. Pokles způsobila pandemie koronaviru. Podle generálního ředitele Romana Knapa pošta v současnosti denně doručuje 30 000 až 50 000 zásilek, které budou podléhát celnímu řízení.

V současné době zásilky nízké hodnoty prochází jednoduchým celním řízením, které zajišťuje poštovní operátor či přepravce. Příjemce zásilky nemusí prakticky nic řešit a objednané zboží je mu přímo poštovním operátorem nebo expresním přepravcem doručeno. Nově bude muset příjemce podávat elektronické celní prohlášení. To se dosud vztahovalo na balíky s cenou od 22 do 150 eur.

Zdroj: ČTK
Další zprávy