Jeden den, tři jízdenky, každá vypadala jinak. Kuriozita v pražském metru

Petr Koděra Petr Koděra
22. 12. 2015 5:30
Pražský dopravní podnik přešel na užší formát jízdenek a automaty vydávaly souběžně dva druhy. Jenže některé z nich postrádaly předepsané ochranné prvky proti zfalšování. Městská firma to vysvětluje tím, že šlo o testovací sérii. Dopravní podnik už přitom s padělky měl velké problémy. V roce 2011 se našlo 688 tisíc falešných jízdenek za 19 milionů korun. Soud za to dal podmínku jistému Ukrajinci, který ale plnil jen roli bílého koně. Organizátoři podvodu soudu unikli.
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Cestující v pražském metru si mohli všimnout nezvyklého jevu: když si v jeden den koupili na třech různých stanicích jízdenku stejné hodnoty v automatu, dostali tři úplně odlišné doklady. Online deník Aktuálně.cz to vyzkoušel.

Nejde přitom o úplnou banalitu. Pasažéři mohli snadno zapochybovat, zda jsou všechny jízdenky pravé. Zvlášť když jeden z exemplářů na sobě vůbec neměl povinné ochranné prvky, které požaduje smlouva mezi dopravním podnikem a Státní tiskárnou cenin, jež jízdenky pro městskou firmu vyrábí. A navíc když před čtyřmi lety po Praze kolovaly velmi zdařilé padělky, které laik neměl šanci poznat.

Dopravní podnik i státní tiskárna v různých typech jízdenek problém nevidí. Vysvětlují to přechodem na jiný formát jízdních dokladů. Nově jsou všechny o jeden centimetr užší a podle mluvčí dopravního podniku Anety Řehkové už městská firma v prosinci dotáhla rozsáhlou modernizaci stovek automatů po celé Praze, aby uměly místo starších typů vydat i ten nový. To ještě před několika dny možné nebylo.

"Dokončili jsme úpravu těchto automatů taktéž pro tisk jízdenek užších," uvedla Řehková s tím, že revizoři umějí zkontrolovat všechny typy. "Mají k dispozici vzorky širších i užších jízdenek," podotkla.

Testovali jsme

Proč nechal dát do oběhu jednu sérii jízdenek bez klíčového ochranného prvku, dopravní podnik vysvětluje testováním. Šlo prý o první dodávku užších kotoučů pro tisk jízdenek. Proto byla bez hologramu - laicky bez stříbrného proužku, který má zabránit padělání.

"Druhý typ jízdenky v menším formátu a bez hologramu byl vyroben na základě jednorázové objednávky zákazníka. Tento typ byl určen pro testování provozu během instalace nových výdejových automatů a přechod na výdej menšího formátu jízdenek," uvedla mluvčí Státní tiskárny cenin Lenka Šustrová.

Dodala, že objednávka testovací série jízdenek nespadala pod rámcovou smlouvu s dopravním podnikem. Jinými slovy: nevztahovala se na ni předem domluvená pravidla, jak přesně musí jízdenka vypadat a co všechno na ní musí být. Včetně ochrany proti falšování.

Dopravní podnik ujistil, že padělků se cestující nemusí obávat, protože jde o jízenky z automatů a to samo o sobě zaručuje pravost. "Pokusy o padělání jízdenek v minulosti byly vždy u jízdenek zakoupených mimo automat z neznámého zdroje. Z automatu na jízdenky nikdy žádná padělaná jízdenka nebyla vydána," sdělila mluvčí Aneta Řehková.

Statisíce padělků za 19 milionů

Praha měla v minulosti s falešnými jízdenkami velké problémy. V roce 2011 řešil dopravní podnik aféru se statisíci padělků za 19 milionů korun. Případ skončil u soudu, trest si ale nakonec odnesl jen bílý kůň. Jak před měsícem informoval online deník Aktuálně.cz, za přípravu podvodu soud udělil tříletou podmínku Ukrajinci Vasylu Hubkovychovi.

Stále se přitom nevysvětlilo, proč se policii a státnímu zastupitelství nepodařilo dostat před soud i hlavní organizátory, když jednoho z nich soudce v rozsudku přímo jmenoval. Jde o jistého Milana Hejduka, který byl v červnu 2012 odsouzen na šest a půl roku za daňové podvody za 35 milionů korun.

 

Právě se děje

Další zprávy