Koleje na "Masaryčce" zůstanou, město chce rychlodráhu

Tereza Krobová Tereza Krobová
26. 2. 2013 13:05
Radní rozhodli, že si Masarykovo nádraží ponechá prostor pro stavbu nových kolejí
Masarykovo nádraží by se mohlo rozrůst o dvě další dráhy.
Masarykovo nádraží by se mohlo rozrůst o dvě další dráhy. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Pražští radní dali najevo, že projekt rychlodráhy myslí pořád vážně. Rozhodli totiž, že si Praha na Masarykově nádraží ponechá rezervu pro případné rozšíření počtu kolejí.

Ty by měly sloužit právě pro plánovanou rychlodráhu, která propojí centrum města s Letištěm Václava Havla.

Změnu územního plánu musí ještě schválit zastupitelstvo, pokud tak učiní, bude v místě zrušena stavební uzávěra. Změna kromě prostoru pro nové koleje počítá i s ochranou objektu pošty u Hybernské ulice.

V současnosti obslouží nádraží za hodinu maximálně 20 vlaků. Po napojení na rychlodráhu by jich ale potřebovalo odbavit více než dvojnásobek, na což by současných sedm kolejí nestačilo.

"Masarykovo nádraží je pro rozvoj Prahy klíčové. Jiná varianta než ta, která zachová rezervu pro budoucí dvě koleje, je pro město absolutně nepřípustná," řekl již dříve ČTK náměstek primátora Tomáš Hudeček (TOP 09).

Ten navíc naznačil, že kromě plánů investora, který naopak navrhoval plochu zastavět, se v současnosti množí tlaky na to, aby byla rezerva pro nové vlaky zcela zrušena.

Odpůrci: "Masaryčka" se zruší

Právě zastánci zástavby naopak argumentují tím, že se uvažuje o úplném zrušení Masarykova nádraží a převedení dopravy na Hlavní nádraží. Proto by bylo nutné ho rozšířit a vybudovat po Praze podzemní tunely.

Podle Hudečka je ale taková představa drahá a zatím nereálná, a proto se nyní město soustředí právě na Masarykovo nádraží.

"Je dokonce možné, že ani já, ani nikdo ze současných zastupitelů se realizace záměru podzemní železnice vůbec nedožijeme. Proto by bylo krajně nezodpovědné a krátkozraké dnes zástavbu Masarykova nádraží podporovat," dodal Hudeček.

Vlastníkem většiny pozemků na Masarykově nádraží jsou České dráhy (ČD). Nádraží pak chtěla přestavět společnost Masaryk Station Development, v níž mají ČD asi 34 procent, většinu pak investiční skupina Penta. Ta nyní tvrdí, že jsou pro ni obě varianty možné.

Po zastavění pozemků volala i Praha 1, která plochu na nádraží také vlastní.

Naopak pro zachování rezervních kolejí mluví i Správa železniční cesty. Ta si v minulosti nechala vypracovat simulační studie, které podle jejího mluvčího Jakuba Ptačinského opodstatnění 9 kolejí potvrdila.

Rychlodráha už za 2 roky

Zůstává však otázkou, kdy se koleje rychlodráhy dočkají.

O modernizaci železnice, která by se měla spojit s novou částí metra A a měla by vést od letiště až do Kladna, se totiž diskutuje už několik let. Původní plány počítaly se zprovozněním na konci roku 2013, nyní už se mluví o zahájení prací mezi roky 2014 a 2015.

Pokud bude územní plán v březnu schválen, čekají nádraží i další proměny. Návrh umožní mimo jiné propojení ulic Pernerova a Na Florenci. Počítá například s vybudováním muzea, ale především s ochranou historické budovy pošty.

Právě kvůli ní už plány několikrát ztroskotaly, za její záchranu se totiž postavili památkáři.

 

Právě se děje

Další zprávy