Když opencard skončí, truchlit nebudeme, říká držitel práv

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
4. 2. 2015 19:25
Vyhrožovat návratem ke kuponům je podobné, jako kdyby Praha tlačila na nižší cenu mostu přes Vltavu tím, že nakoupí pramice, říká šéf EMS Petr Stránský.
Trpělivost s Prahou nám dochází. Možná dojde na soudy, hrozí Stránský.
Trpělivost s Prahou nám dochází. Možná dojde na soudy, hrozí Stránský. | Foto: DVTV

Praha - Pražskou primátorku Adrianu Krnáčovou (ANO) čeká ve čtvrtek důležité jednání o budoucnosti pražské karty opencard. S výkonným ředitelem eMoney Group (pod kterou spadá firma EMS vlastnící práva k systému) se sejde ve vyhrocené situaci, kdy firma ukončila podporu systému a Praha začala připravovat vydávání papírových kuponů na hromadnou dopravu.

To by však bylo politicky nanejvýš riskantní řešení, vzhledem ke stamilionům korun, které už město do projektu nalilo. "Pro nás rozhodnutí zavedení papírových kuponů, potažmo zrušení opencard, nemá dramatický vliv na to, jak budeme přistupovat k jednání. Není možné to brát tak, že je potřeba přitlačit EMS ke zdi," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz výkonný ředitel eMoney Group Petr Stránský.

EMS na začátku února ukončila podporu systému Opencard, Praha kontrovala tím, že začala připravovat návrat k papírovým kuponům. Jak budou jednání za této situace dál pokračovat?

Papírové kupony s námi nemají nic společného, nic neřeší. Na mě to působí tak, jako kdyby byly problémy se zaplacením mostu v Troji a Praha by nakoupila pramice, aby měla lepší vyjednávací pozici vůči dodavateli mostu. Nechápu, jak by papírové kupony mohly být pákou na jednání s námi.

Pokud Praha říká, že si zavede kupony a opencard zruší, tak je to pro vaši firmu přece nevýhodné.

To je ale hlavně strašně nevýhodné pro hlavní město Prahu. Stálo ji to 1,2 miliardy a oni je zahodí, protože se nechtějí dohodnout s námi.

To vám přece může být jedno, kolik za to vyhodila Praha. Já se ptám na váš byznys.

Pro nás rozhodnutí zavedení papírových kuponů, potažmo zrušení opencard, nemá dramatický vliv na to, jak budeme přistupovat k jednání. Není možné to brát tak, že je potřeba přitlačit EMS ke zdi. Nikdy jsem neslyšel podobný přístup ve spojitosti s Metrostavem nebo mostem v Troji.

Primátorka vám údajně poslala dopis, ve kterém chce nabídku na odkup celého systému. Kdyby si dnes Praha chtěla systém koupit a dál s vámi nespolupracovat, na kolik by ji to přišlo? Je taková nabídka na stole?

Na stole taková nabídka není, ale pokud Praha projeví zájem, rádi ji připravíme. V odpovědi na dopis paní primátorce jsme napsali, že cena závisí na tom, jak vyřešíme historické dluhy a jak bude řešena podpora systému při přechodu. I nabídka, kterou jsme podávali v květnu, byla vypočítána s ohledem na podmínky převodu.

Co dál s opencard?
Autor fotografie: Jakub Plíhal

Co dál s opencard?

Odkup systému
Jednou z možností je odkoupit systém a se společností EMS už dál nespolupracovat. Firma zatím cenu za takové řešení nespočítala.

Transformace
Město by odkoupilo systém, firma EMS by však po přechodnou dobu - rok či rok a půl - zajišťovala předání a podporu. V květnu si firma za toto řešení řekla téměř půl miliardy korun.

Konec opencard
Praha se nedohodne s EMS a systém zanikne. Cestující by se museli na čas vrátit k papírovým kuponům, než by magistrát připravil nový systém. V takovém případě by Prahu zřejmě čekal soudní spor o 170 milionů, které EMS dluží za podporu.

Další spolupráce s EMS
Praha může uzavřít nové smlouvy s EMS, o takové řešení však nemá zájem.

Soukromí investoři
EMS nabízí zapojení soukromých investorů, kteří by kartu rozvíjeli a dokázali by ji dostat do zisku.

Ta květnová nabídka se pohybovala kolem 490 milionů korun. Mohla by teď Praha dostat lepší cenu?

Nabídka z května vychází ze znaleckého posudku a není logické, abychom prodávali za nižší cenu. Ale situace v květnu a dnes není stejná. Pokud Praha projeví zájem o to, že chce technické řešení odkoupit, budeme jednat o podmínkách.

Od pana náměstka Stropnického jsem zaznamenal, že nebudou platit za něco, co už si zaplatili. Ale Praha pouze zaplatila za licence, nevlastní systém jako takový. A cena za licence byla přiměřená. Není to 1,5 miliardy, jak se píše v médiích.

Kolik to tedy Prahu stálo?

Technické řešení do této chvíle včetně souvisejících nákladů pro dopravní podnik a hlavní město Prahu stálo 360 milionů (zbytek jsou náklady na posudky, právní služby apod. - pozn. red.). Je to zlomek celkové ceny.

Takže pokud se vrátím k té nabídce z května, protože jiné číslo zatím nemáme – tak celková cena kolem 800 milionů vám přijde přiměřená?

Ano, to potvrdil posudek. Ale znovu říkám, že jsme připraveni o ceně jednat.

Radní si v úterý odhlasovali, že si nechají vypracovat další posudek na budoucnost opencard. Jste ochotni s jednáním čekat na jeho výsledky?

Nevím, na co přesně ten posudek má být, ale možnosti řešení jsou známy už rok a jsou zpracovány v několika posudcích. Další posudek tu situaci nezmění. Žádná třetí cesta neexistuje.

Kterou z těch možných variant byste si vy jako EMS přáli nejvíc? Chcete, aby Praha ten systém koupila, nebo se na tom chcete nějak dál podílet?

Vůbec to není o tom, co my bychom jako firma chtěli radši…

Přesto se na to ptám.

Já tomu rozumím, ale my se na to takhle nedíváme. My jsme v roce 2013 s nemalými náklady zpracovali několik variant, co je s tím možné dělat, protože končily smlouvy.

Ale určitě existuje nějaká varianta, která je výhodná pro vaši firmu. A já chci vědět, jestli jste ochotni se domluvit na prodeji, nebo chcete dál na systému pracovat. Určitě máte nějaké preference.

V případě Prahy si troufám říct, že je nutná transformace. Existuje historický nános, který znesnadňuje to, aby ta služba byla dále rozvíjena. Veškeré politické závadné aspekty by byly odstraněny a mohlo by se dál rozvíjet.

Problém však je, že transformace, jak jste ji až dosud ocenili, je pro Prahu příliš drahá. Město na to nemá.

To bych si troufal polemizovat. Město jen za společnost Operátor Opencard utratilo 125 milionů korun a nemá za to vůbec nic. Takže argument, že na to město nemá, není relevantní. Důležité je, co to městu přinese. A městu to přinese návratnost. Pokud vedení města nevěří, že je to možné, jsme ochotni nést větší díl zodpovědnosti. To je nejlepší nabídka, kterou město může dostat.

Není možné, aby po nás hlavní město Praha chtělo souhlas s tím, že na základě svých rozpočtových omezení může zaplatit jen tolik nebo tolik, a my jsme prodávali za menší než skutečnou hodnotu.

Opencard má problematickou minulost, bývalí radní jsou stíháni za to, že s vaší společností podepsali smlouvy. Divíte se novému vedení, že se snaží vyhnout tomu, aby s vámi podepisovalo nějaké smlouvy, byť jen na nějakou přechodnou dobu?

Transformace je z právního hlediska jedinou cestou, která nemá žádné ale. Samozřejmě rozumím obavám o kriminalizaci, zároveň je to do jisté míry důsledek neustálé politizace problémů opencard. Podobným způsobem však hlavní město postupuje u několika jiných systémů, je to vlastně velmi obvyklé.

U vás je navíc ten problém, že se neví, kdo společnost vlastní…

My žádné vlastníky netajíme. Považuji to za irelevantní otázku. Podstatné je, zda své služby poskytujeme za přiměřenou hodnotu. Společnost eMoney Services je velmi průhledně vlastněná společností eMoney Group, která funguje podle nizozemských zákonů a není na ní nic tajného ani zvláštního. Nemáme nic společného s žádnými kmotry, jinak bychom smlouvy uzavírali jako na běžícím páse.

A kdo tedy vlastní tu mateřskou společnost?

Je vlastněná investičním fondem, není na tom nic zvláštního. Z povahy investičního fondu vyplývá, že za ním nestojí konkrétní osoby, ale profesionální management, který spravuje investice tisíce investorů. Pokud se za problém opencard bude vydávat vlastnictví společnosti, která transparentně dodává služby, tak se hledají problémy jinde, než existují. Nepovažuji za podstatné tuto otázku rozebírat dál.

Jak důležitý byznys je opencard pro vaši firmu? Je to pro vás klíčová reference?

V tuto chvíli nám to činí spíš velké problémy, je to spíš zátěž než benefit. Ale reálně jde o úspěšný projekt, který využívá 1,2 milionu lidí. Pro nás je teď podstatné, abychom dospěli k nějakému řešení. Pokud to bude ukončení opencard, truchlit nebudeme a budeme s tím pracovat. Já potřebuji trávit svůj čas na mnohem důležitějších věcech než na komunikaci kolem opencard.

Když pro vás opencard není tak důležitá, proč už jste od ní nedali ruce pryč? Praha vám dluží desítky milionů, stěžujete si na komunikaci a říkáte, že vás ta kauza poškozuje…

Byli jsme neustále ujišťováni, že to město chce řešit. Ale naše trpělivost s chlácholením, že teď už se bude jednat, je téměř u konce. Už jsme zahájili čtyři soudy. Můžeme dojít do situace, kdy nedosáhneme dohody a my se opencard přestaneme věnovat a budeme ji řešit jen přes soudní spory. Ale nebudeme akceptovat jakýsi odchod bez toho, aby byly zaplaceny historické pohledávky.

 

Právě se děje

Další zprávy