Dopravní podnik bude ničit plevel párou, trávu mezi kolejemi nahradí odolné rostliny

ČTK ČTK
16. 10. 2019 11:27
Pražský dopravní podnik začne odstraňovat plevel mezi tramvajovými kolejemi pomocí horké páry namísto chemických látek. Pára způsobí, že rostlina přestane přijímat vodu a během několika dnů uschne. Dopravní podnik se zároveň rozhodl vysazovat mezi koleje rozchodníky namísto travnatých pásů, které využíval dosud.
Likvidace plevele za pomoci páry.
Likvidace plevele za pomoci páry. | Foto: ČTK

"Inspiroval jsem se v Hradci Králové, kde začali odstraňovat plevel, myslím, minulý rok, právě horkou párou. Na základě toho jsem to inicioval. Chceme také jít tím udržitelným způsobem odstraňování plevele bez glyfosátů," řekl primátorův náměstek Adam Scheinherr.

Voda, kterou jsou plevelné rostliny zkrápěny, má 98 stupňů Celsia. "Rostlině stačí už nějakých 60 stupňů, aby docházelo k bílkovinovému šoku a následnému rozpadu buněčných stěn. Takže rostlina po několika dnech usychá. Princip je hodně podobný jako ten chemický, akorát tam žádná chemie není," řekl Miroslav Matyáš z firmy Mira expert.

V případě, že má rostlina větší kořenový bal, tak se její stříkání horkou párou po několika dnech opakuje. Trysky a přesnost zaměření podle Matyáše umožňují, že nejsou zničeny všechny rostliny. "Jde rozdělit, které části vezmete a které ne, takže to není tak, že začnete něco stříkat všude okolo, ale přesně zkrápíte místa, kde se plevele chcete zbavit," řekl.

Dopravní podnik se pak na tramvajové trati nedaleko stanice metra C Ládví rozhodl zkušebně vysázet rozchodníky či opuncie. Důvodem jsou klimatické změny a velká sucha. Dosud byly mezi koleje dávány trávníky, které ale nejsou tak odolné jako rozchodníky. Navíc na rozdíl od trávníku tento zelený povrch nevyžaduje takovou míru závlahy jako trávník a není nutné jej sekat.

 

Právě se děje

Další zprávy