Do nejdelšího autobusu se při testu vměstnalo 220 studentů. Na letiště by mohl jezdit na jaře

Tomáš Maca Tomáš Maca
5. 9. 2017 17:24
Nejdelší autobus v Česku pojme až 220 lidí. V Praze při úterní zkoušce dvou konkurenčních strojů lépe obstál pětadvacet metrů dlouhý VanHool. Dopravce by nadstandardně dlouhé autobusy chtěl nasadit na linku z Veleslavína na Letiště Václava Havla, na které současné modely nezvládají nápor cestujících. Pražský dopravní podnik teď ve výběrovém řízení posoudí další kvality dvou konkurenčních vozů. Do běžného provozu by se měl autobus dostat ideálně už na jaře.
Jeden z testovaných autobusů VanHool
Jeden z testovaných autobusů VanHool | Foto: Dopravní podnik hlavního města Praha

Praha - Dva nejdelší autobusy v Česku se v úterý v Praze utkaly v nezvyklém souboji. Společnost Ropid, která organizuje pražskou hromadnou dopravu, s pomocí studentů Střední průmyslové školy dopravní otestovala, kolik lidí se vejde do kloubových autobusů značek Mercedes a VanHool. Ty by v budoucnu mohly jezdit z Veleslavína na pražské Letiště Václava Havla. Běžné kloubové autobusy na této trase často jezdí přeplněné.

Z hlediska kapacity vyšel z testu lépe pětadvacetimetrový tříčlánkový model VanHool AGG 300, do kterého se při zkoušce vešlo 220 studentů. Jednadvacet metrů dlouhý jednokloubový Mercedes-Benz CapaCity L jich oproti tomu zvládl jen 195. "Z VanHoolu jsme přitom některé sedačky vyndali, aby jeho podoba lépe odpovídala stavu, kdy na palubě budou i zavazadla. Pasažéři se zatím do vozů zkusili vtěsnat bez nich," popsal pro Aktuálně.cz Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid, která veřejnou dopravu hlavního města organizuje.

Vůz, pro který se Praha nakonec rozhodne, by mohl pomoci vyřešit dlouhodobě nevyhovující situaci na lince 119. Běžné, devatenáct metrů dlouhé autobusy často nezvládají nápor cestujících mířících ze stanice metra Nádraží Veleslavín na letiště. Současné modely pojmou totiž maximálně 140 lidí.

"Výsledky testu obsaditelnosti teď poslouží výběrovému řízení pražského dopravního podniku. Kromě kapacity se bude posuzovat i cena a provozní náklady, takže o vítězi zatím není rozhodnuto," doplnil Drápal. V ideálním případě by měl nový autobus do běžného provozu vyjet na jaře 2018, aby zabezpečil dopravu v době turistické sezony.

Kapacitní autobusy by mohly problém vyřešit aspoň do té doby, než Praha na trase vybuduje železniční spojení. Možnost prodloužení metra A až na letiště v Ruzyni nechala primátorka Adriana Krnáčová posoudit v květnu 2016. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) naopak plánuje spojit centrum města a letiště rychlodráhou, která by vedla už od Kladna.

Autobus značky Mercedes-Benz pražský dopravní podnik poprvé na lince z Veleslavína na letiště otestoval v únoru 2016. Jeho konkurent VanHool se na stejné lince ve zkušebním provozu objevil v listopadu téhož roku.

 

Právě se děje

před 26 minutami

Zeman vetuje daňový balíček, vadí mu zvýšení slevy na poplatníka

Prezident Miloš Zeman bude vetovat daňový balíček, který mimo jiné ruší superhrubou mzdu. Důvodem je především zvýšení daňové slevy na poplatníka. Zemanovi vadí také to, že navzdory dohodě není v zákoně o dani z příjmu explicitně uvedena doba platnosti tohoto zákona. Na Twitteru o tom informoval mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček. 

Zdroj: Ekonomika , ČTK
před 31 minutami

Praha najímá manažery Krupauera a Grosse pro přípravu koncertního sálu

Pražský magistrát uzavře manažerskou smlouvu se dvěma externími členy komise pro stavbu koncertního sálu na Vltavské, architektem Martinem Krupauerem a Martinem Grossem, který vlastní produkční společnost a zároveň je spoluzakladatelem Spolku pro výstavbu nového koncertního sálu v Praze. Do 30. června 2021 budou připravovat projekt, pro nějž nyní vzniká studie proveditelnosti. Manažeři mají pobírat odměnu 1600 korun za hodinu, součástí jejich práce budou studijní cesty kvůli sběru informací o obdobných stavbách. Celková cena za služby obou manažerů nepřesáhne dva miliony korun.

Praha chce na podobu nové filharmonie vypsat architektonickou soutěž, konkrétní rozhodnutí o stavbě padne na základě výsledků studie proveditelnosti. Zastupitelé nedávno schválili pořízení změny územního plánu. Stavba koncertního domu se sálem pro zhruba 2000 posluchačů by podle dřívějších odhadů měla stát přibližně čtyři miliardy korun, přesnější odhad vzejde ze studie. Budova filharmonie by mohla stát v roce 2032.

Zdroj: ČTK
Další zprávy