Blanka se na podzim neotevře, dodavatel chce odklad do dubna

ČTK ČTK
8. 7. 2014 9:30
Původní termín byl stanoven na 4. října. TOP 09 chtěla spustit provoz ještě do komunálních voleb 10. a 11. října.
Tunel Blanka v květnu 2014.
Tunel Blanka v květnu 2014. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Tunel Blanka se Praze v čele s TOP 09 nepodaří otevřít před komunálními volbami. Vyplývá to z vyjádření primátorova náměstka Jiřího Nouzy (TOP 09), podle něhož se tunel neotevře o prvním říjnovém víkendu, jak se předpokládalo.

Potvrdil také informace, že dodavatel technologické části tunelu, firma ČKD Praha DIZ, při pondělním kontrolním dnu na stavbě uvedl, že práce dokáže dokončit až v dubnu 2015. Praha ale podle Nouzy bude usilovat o zkrácení odkladu.

"Pro mě jako pro Pražana je to problém, ale v žádném případě nedám všanc bezpečnost provozu," řekl Nouza, který má v radě stavbu Blanky na starosti. Praha podle něj musí splnit zákonem předepsané zkoušky a postupy, jinak auta do tunelu nepustí.

ČKD Praha DIZ buduje mimo jiné velíny, bez nichž provoz v Blance začít nemůže. Nouza doplnil, že vedení Prahy s firmou intenzivně jedná a snaží se dokončení Blanky tlačit k co nejčasnějšímu termínu.

O 4. říjnu jako plánovaném termínu otevření tunelu se dosud mluvilo neoficiálně. Spustit provoz v Blance ještě před volbami, které se uskuteční 10. a 11. října, by se hodilo vládnoucí TOP 09. Podle zdrojů z pražské politiky o to, aby TOP 09 slavnostně přestřihnout pásku nestihla, usilovali její političtí konkurenti.

Metrostav musí práci dokončit do konce září

Stavbu důležité dopravní stavby, která bude městskou pokladnu stát více než 36 miliard korun, schválila někdejší politická garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS).

Náklady se ale v průběhu let zvýšily o několik miliard. Současné vedení města tvrdí, že hledá zákonnou cestu, jak problematické faktury proplatit. Vede proto arbitráž se stavební firmou Metrostav, která je podle rozhodčího soudu povinna dokončit stavební část tunelu do konce září.

K arbitrážnímu soudu Praha půjde i se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS). Bez IDS, která kvůli dluhům města hrozila odchodem ze stavby, by podle Prahy nebylo možné tunel dokončit.

 

Právě se děje

Další zprávy