Bezbariérových tramvají navíc se vozíčkáři nedočkají

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
14. 7. 2012 7:32
Stanice metra Národní třída je uzavřena, více nízkopodlažních vozů ale v centru nepojede
Na Národní třídě příští dva roky nestavíme.
Na Národní třídě příští dva roky nestavíme. | Foto: Vojtěch Marek

Praha - "Dopravní podnik hl. města Prahy zavádí v souvislosti s uzavírkou stanice metra Národní třída vyšší počet nízkopodlažních tramvají na tratích vedoucích centrem, včetně zastávky Národní třída."

Takto se holedbá pražský dopravní podnik (DPP) v tiskové zprávě, kterou reagoval na úterní protesty vozíčkářů proti uzavření bezbariérové stanice metra. Jenže skutečnost je úplně jiná.

DPP tratě v centru neposílí ani o jedinou tramvaj či autobus. „Jezdí stejný počet nízkopodlažních vozů. V tuto chvíli jich v Praze vypravujeme maximální počet a nemůžeme na jiných místech ubírat,"  přiznává mluvčí podniku Tereza Krásenská.

"Tvrdili přitom, že se vlastně nic neděje, že lidé mohou využít posílené povrchové dopravy. Zlehčují to, lidé přitom budou mít problémy dostat se do práce nebo do školy," diví se Erika Čipera z občanského sdružení Asistence, které protest pořádalo.

Proč podnik ve své zprávě slibuje něco, co nehodlá splnit? "Asi jsme to nějak nešťastně naformulovali," komentovala to mluvčí. Vychází tak najevo, že podnik v souvislosti se zavřením důležitého dopravního uzlu pro vozíčkáře, seniory a matky s kočárky vlastně neudělal vůbec nic.

A to i přesto, že uzavření Národní třídy se plánuje už několik let a bylo dost času se na něj připravit. Stanice, která se výtahu pro vozíčkáře dočkala po letech snahy teprve nedávno, bude mimo provoz dva roky kvůli stavbě Copa centra soukromého investora Sebastiana Pawlowskiho.

Kromě toho, že dopravní podnik nijak neposílil počet vozů pro hendikepované, nezajistil ani přestavbu zastávek v okolí Národní třídy, po kterých už vozíčkáři roky volají a které by zlepšily dopravní dostupnost centra - stanice metra Můstek a tramvajové zastávky Lazarská. 

"Směrem na Václavské náměstí se vůbec nedostaneme. Na Lazarské se vystupuje do ulice. Řidič vám tam rampu nevyloží, ani nesmí. Navíc by tam byl takový sklon, že se to nedá sjet," vysvětluje vozíčkář Martin Klzo.

Takhle se zavírala Národní třída, podívejte se:

Bezbariérová úprava zastávky Lazarská ale byla několikrát odložena a plánuje se až v roce 2013 v rámci rekonstrukce tramvajové trati Vodičkova - Lazarská. Zatím je navržen tzv. "zastávkový mys", prodloužení chodníku až k tramvajové koleji.

Výstavbu výtahu na Můstku podle dopravního podniku komplikují jednání s památkáři. Nyní je podle Krásenské už projednaná varianta umístění výtahu před lékárnu na Václavském náměstí. Původní slib vedení města zněl, že výtah začne fungovat už letos, pak by uzavření Národní třídy nebylo tak dramatické.

Jenže nyní se počítá s výstavbou až v období od začátku příštího roku do března roku 2014. Výtah tedy s největší pravděpodobností nebude v provozu po většinu uzavírky na Národní třídě.

Do centra jen po povrchu

Do té doby čekají na vozíčkáře velké komplikace. "Celá linka B je v tuto chvíli pro vozíčkáře prakticky nepoužitelná," dodává Klzo. Nejbližší stanice, kde mohou vystoupit, jsou na Florenci a Smíchovském nádraží. Jenže Smíchovský výtah je mimo provoz kvůli opravám, podle DPP do 8. srpna.

Výtah na Florenci nyní sice funguje, ale spolehnout se na něj, je tak trochu sázka do loterie. Někdy jezdí, někdy ne. "Na Florenci to pak obzvlášť bolí, protože jde o přestupní stanici," konstatoval Čipera.

Copa centrum švýcarského podnikatele Sebastiana Pawlowskiho.
Copa centrum švýcarského podnikatele Sebastiana Pawlowskiho. | Foto: Cigler Marani Architects

Cesta z Florence po povrchu trvá kolem 40 minut a vozíčkáři musí minimálně dvakrát přestoupit. A doufat, že jim neujedou navazující spoje, jinak se cesta ještě prodlouží. A to nejméně o dalších 40 minut, častěji totiž spoje nejezdí.

Další nejbližší bezbariérové stanice na metru B jsou až Nové Butovice a Vysočanská. Z Vysočanské se na vozíčku do centra nedá dostat téměř vůbec, minimum jsou tři přestupy. Cesta z Butovic trvá 40 minut s minimálně dvěma přestupy. Autobusové linky 149 a 130, které by nyní vozíčkáři mohli využít, se navíc budou po změně jízdních řádů v září rušit.

A není to jediná linka pro vozíčkáře, která brzy skončí. "Centrem Prahy navíc projíždí i speciální autobusové linky H1 a H2 určené pouze pro vozíčkáře," doporučuje hendikepovaným dopravní podnik. Jenže autobus H2 od září nepojede a lidé na vozíku by složitě přestupovali mezi autobusy a tramvajemi.

 

Právě se děje

Další zprávy