Metro D bez stanic nic neřeší. Bez dohody s majiteli pozemků se dá razit těžko, říká šéf projektantů

Marek Pokorný Marek Pokorný
5. 12. 2016 5:30
Praha kvůli problémům s výkupy pozemků pro metro D zvažuje, že nechá nejdříve vyrazit tunel a až poté se budou stavět stanice. Jenže to má problém: část metra vede po povrchu, a tak bez dohody alespoň s klíčovou částí majitelů nebude možné začít razit. Ředitel Metroprojektu David Krása navíc pochybuje, že by rozdělení na dvě části stavbu urychlilo. "Optimální a nejlevnější postup je udělat nejdříve stavební jámu pro stanici a pak teprve přijet s tunelovacím strojem," řekl Aktuálně.cz.
Prodloužení metra A vyrazily štíty Tonda a Adéla. Kdy se jejich pokračovatelé zakousnou do země na trase D je velkou neznámou.
Prodloužení metra A vyrazily štíty Tonda a Adéla. Kdy se jejich pokračovatelé zakousnou do země na trase D je velkou neznámou. | Foto: Dopravní podnik hlavního města Prahy

Praha – Náměstek pražské primátorky Petr Dolínek před dvěma týdny oznámil,  že chce urychlit výstavbu metra D tím, že nejdříve se začne razit tunel a stanice na povrchu se dodělají, až se město domluví s majiteli pozemků na trase. Jenže tato varianta je prakticky nereálná.

Razit nejde do té doby, než se problémy s pozemky vyřeší. Mezi plánovanými stanicemi Nádraží Krč a Nemocnice Krč se totiž metro vynořuje nad zem. A to právě v místě, kde se město snaží dohodnout s majiteli, které zastupuje jeden z nich, Radim Vojta.

"Kdyby se dohoda s nimi nepovedla, tak se metro D nikdy nepostaví," potvrdil Aktuálně.cz David Krása, ředitel Metroprojektu, který čtvrtou trasu metra kreslí. V úvahu sice přichází vyvlastnění, to je ale otázka mnoha let. Je tak zjevné, že pokud bude možné začít razit tunel, nebude problém ani ve stavbě většiny stanic a nehrozí varianta, kdy bude metro jezdit bez jediné zastávky z konečné na konečnou.

Podepsáno není nic

Dolínek již před zhruba týdnem prohlásil, že jednání s majiteli jsou na dobré cestě a během několika dní by mohla být podepsána dohoda. "Podepsáno není nic," konstatoval však zástupce majitelů Vojta, který se ale k průběhu jednání nechtěl vyjadřovat.

Deník Aktuálně.cz již dříve uvedl, že obě strany jednají o kompromisu, při němž by soukromí majitelé mohli zhodnotit své další pozemky, například napojením na stanice metra. "Když chce stavět Praha na našich pozemcích metro, tak my tam chceme taky něco stavět," řekl Vojta již v říjnu deníku Aktuálně.cz.

Problémy s pozemky jsou přitom ještě u dalších dvou stanic, Písnice a Libuš. Ty sice nebrání ražbě tunelu, ale bez dohody s jejich majiteli není možné postavit uvedené stanice.

Bez dohody by tak tímto úsekem musely zpočátku vlaky metra projíždět bez zastavení. A stanice by se postavily až dodatečně, když se vypořádá s pozemky. "Dostavbu stanic za provozu si nedovedu představit," uvedl Krása s tím, že je drahé a obtížné napojovat stanice na hotové a funkční metro.

Metroprojekt by nyní měl posoudit varianty, jak dál stavět – tedy zda projekt dokončit v celku, nebo po částech. Dolínek sice již před dvěma týdny prohlásil, že se nyní varianta rozdělení stavby posuzuje, jenže Metroprojekt, který má studii udělat, zatím nedostal pokyn k zahájení prací. "Smlouva stále není podepsána, takže jsme práce na studii ještě nezačali," potvrdil ředitel Krása.

Najednou, beze stanic, anebo po částech

Podle něj přicházejí v úvahu tři možné varianty, na které se zaměří. Kromě původní, dělat vše najednou, a druhé, kdy se začne samostatně razit tunel, je ještě třetí: stavět na etapy. Jako první udělat úsek Pankrác – Nové Dvory a až později vyrazit zbylé čtyři stanice z Nových Dvorů do Depa Písnice.

"Jenže už dříve jsme spočítali, že etapizace prodraží stavbu zhruba o miliardu. Stroje se musí vytáhnout a zase spustit, místo aby se to projelo najednou," upozorňuje Krása.

Ten je přitom skeptický i k tomu, že se dá výstavba urychlit tím, že se nejdříve začne razit tunel a až poté se dodělají stanice. "Optimální a nejlevnější postup je udělat nejdříve stavební jámu pro stanici a pak teprve přijet s tunelovacím strojem," řekl Krása – konkrétnější ale prý může být, až bude hotová studie. Práce na ní bude trvat zhruba dva měsíce.

Začít 2018? Nereálné

Město by chtělo zahájit ražby tunelu metra do konce roku 2018, kdy jsou komunální volby. I tento termín je ale prakticky nereálný. Nejdříve koncem února totiž bude mít Metroprojekt hotovou analýzu dalšího postupu, podle které město rozhodne o tom, kterou variantu upřednostní. Pak teprve bude moci Metroprojekt začít pracovat na dokumentaci pro výběr zhotovitele – tedy zadání pro soutěž, která vybere firmu, jež metro postaví.

"Zpracování dokumentace pro celý úsek bude trvat 12 měsíců, dalších pět měsíců bude trvat připomínkové řízení," poukázal Krása. Pak teprve bude moci město vypsat soutěž na zhotovitele, která může trvat až rok – a to jen v případě, že se nikdo neodvolá a neobrátí například na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Krása navíc upozorňuje, že nejen tvorba dokumentace a průběh výběrového řízení může ovlivnit datum začátku stavby. "Ta hlavní rizika jsou spojena s obstaráním stavebního povolení, nikoliv s tím, jak rychle se vytvoří projekt a proběhne soutěž. Těch možných problémů, které mohou projednávání zastavit, je celá řada," dodal.

 

Právě se děje

Další zprávy