Analýza nových změn MHD: Kde se pojede lépe?

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
23. 4. 2013 18:36
Podle kritiků se ukazuje, že koncept páteřních linek nefunguje
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Vojtěch Marek

Praha - Pokud hlavní město prosadí své návrhy na změny jízdních řádů, cestování se Pražanům výrazně nezhorší.

Většina novinek je neutrálních, zhruba stejný počet dopravu zlepší i zhorší. Vyplývá to z analýzy, kterou si nechala zpracovat iniciativa AutoMat a kterou má deník Aktuálně.cz k dispozici.

"Změny jsou převážně neutrální, některé ale fungují dobře jen 'opticky'. Charakter změn zejména u tramvají potvrzuje nevhodnost konceptu páteřních linek. Při zachování tohoto konceptu nelze ani těmito změnami zajistit stejně kvalitní obsluhu jako před zářím 2012," uvedl za AutoMat Vratislav Filler.

Přestože červencová úprava vzniká ve spolupráci s městskými částmi, požadavky části z nich zůstanou bez odezvy. "Řada požadavků městských částí je nadále ignorována, včetně těch nejokatějších. Vyřešení problému na Strahově - obnova linky 217, návrat linky 123 do obratiště Na Knížecí," uvádí se v analýze.


"Je zřejmé, že se jedná o větší rozsah změn, kde chybí jakýkoliv komentář, na základě čeho se tyto změny provádějí. Čili celá akce dopadla tak, jak jsme před rokem uváděli," komentoval brzkou úpravu jízdních řádů dopravní expert Ladislav Bína z Českého vysokého učení technického, který zpracovával oponentní posudek na zářijové změny.

"Uvedení do provozu prodloužení metra A se blíží a v koncepci MHD není o tom i nadále žádná zmínka," dodal Bína.

Podle analýzy AutoMatu chybí v návrzích také řešení sloučení linek 14 a 24, které přenáší jakékoli zpoždění jedné linky na druhou. Rovněž není řešeno poddimenzování úseku mezi Balabenkou a Nádražím Vysočany, kde zůstala v provozu pouze linka číslo 16. V následujících odstavcích si můžete prostudovat hodnocení změn v oblasti tramvajové dopravy.

Prohození tras linek 5 a 8 v úseku mezi náměstím Republiky a Hradčanskou. Linka 5 je dále vedena na Podbabu, jezdí trvale v sólo vozech. Linka 2 z Vítězného náměstí odkloněna k Vozovně Vokovice.

Je zachováno Prahou 1 požadované spojení z náměstí Republiky přes Malostranskou na Hradčanskou, nicméně zavedením pouze sólo vozů na lince 5 je přizpůsobeno reálné poptávce cestujících. Návratem linky 8 na Letnou je obnoveno přímé spojení z Podbaby na Letnou, z Podbaby na Strossmayerovo náměstí a z Letné na Florenc. Změnou je eliminováno mimošpičkové nevhodné ukončení tramvajové linky 5 ve směru od centra ve smyčce Špejchar. Z Podbaby na Vítězné náměstí změna nově zajišťuje celodenní a celotýdenní taktový provoz nejen ve směru k metru na Vítězném nám., ale současně i do centra města. Sólové vozy linky 2, které nahradí soupravy linky 5, povedou k mírnému oslabení ve špičce na Evropské. To je ale kompenzováno provozem linky 2 během celého pracovního dne od 6 do 20 hodin. Rizikovým faktorem této změny je pouze nutnost ukončení linky 2 na kolejovém trojúhelníku u Vozovny Vokovice, kde se zatím čeká na letos plánovanou přestavbu.

Zkrácení všech spojů páteřní linky 22 na Vypich a naopak prodloužení linky 25 na Bílou Horu

Od roku 2008 Ropid postupně formoval linkové vedení v zastávkách Bílá Hora, Malý Břevnov a Obora Hvězda do podoby, kdy cestující odkazoval pouze na páteřní linku 22. Pokud je nyní potřeba ušetřit, nabízelo by se na základě této politiky zachovat zde provoz stávající linky 22 ve standardních, nikoli páteřních polovičních intervalech a v úseku Vypich - Nádraží Strašnice doplnit provoz linky 22 opět linkou 23 tak, jak tomu bylo do roku 2008. Nicméně z hlediska vhodnosti pro cestující lze akceptovat i výměnu páteřní linky 22 za standardní linku 25.

Zkrácení poloviny spojů linky 22 v sedlech, večer a o víkendech pouze na Nádraží Strašnice

Zavedení páteřní linky 22 v úseku Nádraží Strašnice - Nádraží Hostivař (zdvojení počtu spojů oproti stavu před rokem 2008) bylo dlouhodobě kritizováno a bylo poptáváno zkrácení poloviny spojů právě na Nádraží Strašnice, a to ve všech obdobích. Změna v porovnání s nutnými vynaloženými náklady nebyla efektivní v nárůstu počtu cestujících, který byl následně řešen mírně „násilně" úpravou tras a zastávek okolních autobusů, a ani tato situace podstatné zvýšení poptávky nepřinesla. V okamžiku, kdy by zastávkami Na Groši a Sídliště Zahradní Město projížděly autobusové linky 154, 175 a 177 (tj. stav před zářím 2012), byla by změna hodnocena zcela pozitivně a dokonce by byla vhodná i pro špičky pracovních dnů. Vzhledem k tomu, že ze zastávek Na Groši (u tramvaje) a Sídliště Zahradní Město jezdí nyní pouze autobus 177, neexistuje nyní zejména v sedlech, večer a o víkendech vhodný taktový provoz ani směrem k metru A na Skalku a úbytek tramvajových spojů směrem k centru současně nenabízí vhodnou náhradu. Změna je tedy spíše polovičatým krokem vynuceným nutností šetřit, ale bez řešení souvislostí, které v lokalitě nastaly od září 2012.

Prohlédněte si, jak Pražané zvládali změny jízdních řádů loni:

Prodloužení spojů linky 11 v soupravách od 6 do 20 hodin z Olšanských hřbitovů přes Biskupcovu na Spojovací. Přejmenování vložených sólo spojů linky 11 z Náměstí Bratří Synků na Olšanské hřbitovy na linku 13 a její prodloužení od 6 do 20 hodin z Olšanských hřbitovů na Černokosteleckou. Linka 5 trvale v sólo vozech prodloužena z Černokostelecké na Ústřední dílny DP. Linka 7 zkrácena ve všech obdobích naopak na Černokosteleckou.

Změna se na první pohled jeví jako vyhovění požadavkům MČ Praha 3 a 10. Přímé spojení tramvají 11 a 13 ale nejsou k dispozici večer a o víkendech, kdy cestující čekají na přestupy nejdéle. Mezi Florou, Želivského a Biskupcovou je ve špičkách navržen provoz tří tramvajových souprav (10, 11, 16) v intervalu 2,66 minuty, což zásadně neodpovídá poptávce cestujících.

Foto: Vojtěch Marek

Problém může nastat na křižovatce Želivského. Před zářím tu jely ve směru do oblouku linky 10 a 16, rovně do Strašnic linka 11. I v tomto stavu často docházelo ke zpoždění souprav. Nyní je zde navržen provoz 10, 11 a 16 ve směru do oblouku k Ohradě a linek 5 a 13 ve směru do Strašnic. Lze předpokládat, že se zdržení na křižovatce negativně promítnou do pravidelnosti provozu páteřního svazku linek 10 a 16 (a to i třeba v Ječné ulici), do většího sjíždění vlaků linek 11 a 13 na Vinohradské ulici a k větší nepravidelnosti odjezdů linky 11 ze zastávky I. P. Pavlova ve směru na Spořilov.

Změna typu vlaků na lince 5 na sólo a současné zachování jejího částečného souběhu s linkou 26 ze Strašnic (mezi Vozovnou Strašnice a Želivského) bude způsobovat větší problémy s přeplňováním sólo vozu linky 5 na Seifertově ulici při jakékoli intervalové nepravidelnosti pohybu svazku linek 5 a 26. Situace již nastávala při lednovém a únorovém oslabení provozu linky 5 nasazením sólo vozů a s růstem nepravidelností přenášených od křižovatky Želivského bude pravděpodobně narůstat. Ve špičkách může mít linka 5 v sólu kapacitní problém při návozu a odvozu dělníků směrem k ÚDDP.

Nasazení souprav na všechny spoje linky 3 v pracovních dnech a současně zaveden provoz mezi Nádražím Braník a Sídlištěm Modřany pouze ve špičkách pracovních dnů.

Postupné změny v linkovém vedení v Modřanech od roku 2008 vygenerovaly výrazné plýtvání v nabídce spojů i kapacitě v sedlech pracovních dnů, večer i o víkendech v úseku Braník - Modřany. V této rovině by bylo možné s omezeními souhlasit. Nicméně převis nabídky byl dosažen zbytečným preferováním provozu linky 17. Nyní je navrhováno mimo špičky pracovních dnů zrušit do Modřan provoz linky 3 zcela, což vzhledem k její vazbě na Karlovo náměstí a Václavské náměstí lze považovat za nevhodné. Při všech těchto cestách bude nyní v obdobích s delšími intervaly nutný přestup.

Zavedením souprav na všechny spoje linky 3 v pracovní dny bude naopak nepřiměřeně zvýšena nabídka v úseku Nádraží Braník - Palackého náměstí. Současně nejsou zohledněny technické parametry na Karlově náměstí. Ve špičce od Moráně může křižovatkou projet 60 tramvají za hodinu, přesně tolik jich navrhuje Ropid. Dokud byly na lince 3 sólo vozy, v některých případech se za nimi v jednom cyklu vešla i další tramvaj. Při změně soupravy toto možné nebude a může dojít ke zvýšení zdržení při průjezdu všech tramvajových linek na Karlově náměstí.

 

Právě se děje

Další zprávy