Z výstavy E-rotika stáhli 2 obrazy, z výchovných důvodů

ČTK ČTK
6. 12. 2012 14:15
Je to projev omezenosti, malosti a zapšklosti, zlobí se umělci
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Plzeň - Výtvarná skupina P89, která minulý týden předčasně ukončila výstavu E-rotika v plzeňském Domě hudby, uvažuje, že kolekci 20 obrazů představí veřejnosti někde jinde.

K ukončení celé výstavy se výtvarníci rozhodli poté, co vedení konzervatoře, jež Dům hudby spravuje, bez vysvětlení a konzultace s umělci stáhlo dva z vystavovaných obrazů.

Údajně to bylo z výchovných důvodů. Skupina 17 umělců to označila za zásah do koncepce výstavy, a předčasně ji proto ukončila.

Zároveň výtvarníci rozpoutali diskusi o tom, nakolik v umění působí cenzura. Novinářům to ve čtvrtek řekla tajemnice skupiny P89 Tamara Salzmanová.

Vedení konzervatoře se k věci odmítá vyjadřovat. Umělcům vadí to, že dvě plátna klatovského výtvarníka Jindřicha Bílka konzervatoř odstranila a nic o tom autorům výstavy neřekla.

Láska tlouštíků

Při instalaci ani při vernisáži prý žádné problémy nebyly. O tom, že jeho plátna už na výstavě nejsou, se Bílek dozvěděl od známého.

Od konzervatoře se výtvarníci pouze dozvěděli, že celá výstava se sundala, protože se neslučovala s charitní akcí, která se v Domě hudby konala. Pak se obrazy pověsily znovu, ovšem už bez dvou pláten, uvedla Salzmanová.

Sporným Bílkovým obrazům dominují korpulentní postavy. Sám autor plátna Kolotoč a Hry lásky popisuje jako velkou nadsázku až grotesku.

"Jsou to neuskutečnitelné scény a abych to umravnil, dovolil jsem si použít na choulostivá místa hvězdičky, abych neprovokoval za každou cenu," popsal díla Bílek.

Podobným motivem se zabývá dva a půl roku a vytvořil na desítku pláten.

V cizině má úspěch

"Dokonce jsem s jedním takovým obrazem vyhrál konkurz a v září jsem zastupoval naši republiku na mezinárodním festivalu v Marseille. To byl ale méně provokativní obraz," dodal Bílek.

Podle Salzmanové nebyla kolekce nijak kontroverzní. "Ta výstava byla velmi krotká, tam byly ty dvě groteskní velké olejomalby, pak jeden akt a to je vlastně z obnažených partií vše. Jinak bylo téměř vše v rovině abstraktní," řekla.

Spíš než za cenzuru považuje celou věc za selhání a osobní postoj člověka, který se k odstranění obrazů rozhodl.

"Je to projev určité omezenosti, malosti a zapšklosti. Ten člověk ale má právo na určitý názor," dodala. Výtvarná skupina, která vznikla v létě 1989, už podle ní kvůli zmařené výstavě další kroky nepodniká.

 

Právě se děje

Další zprávy