Tratě se bez našeho souhlasu nezruší, tvrdí kraj

ČTK ČTK
15. 9. 2010 7:29
Nechceme trhat koleje, odstavit lidem spojení, říká ministerstvo
Ukáže mu ministerstvo "volno", nebo "stůj"?
Ukáže mu ministerstvo "volno", nebo "stůj"? | Foto: Zuzana Hronová

Plzeň - Ministerstvo dopravy nebude rušit žádné tratě bez souhlasu vedení Plzeňského kraje a ostatních regionů, prohlásil plzeňský krajský radní pro dopravu Jaroslav Bauer (ČSSD).

Jedinou trať, kterou Plzeňský kraj těžko obhájí, je 12 kilometrů dlouhá železnice na severu Plzeňska z Mladotic do Kralovic u Rakovníka pro níž už ale kraj 12 let neobjednává vlakové spoje a veřejnou dopravu tam zajišťují autobusy, řekl Bauer.

Ministerstvo podle mluvčího Jakuba Ptačinského předložilo krajům ekonomická fakta, k nimž by se nedostaly, a jedná s nimi o zefektivnění spojů na těchto tratích.

"Kraje tak mají jedinečnou možnost zjistit z údajů Českých drah (ČD), kde je minimum cestujících, kde je lepší snížit denní počty a taktaci vlaků nebo počty vagónů, kde je lepší nahradit drahé vlaky autobusy či mikrobusy, které tratě čeká oprava, které jsou ekonomicky velmi náročné na provoz," dodal.

Nechceme trhat koleje, ale zefektivnět dopravní obslužnost

"Ministerstvo vyslechlo naše argumenty, chápou je. Nenaléhali na nás," řekl Bauer. Kraj by měl dostat ministerské resumé tento nebo příští týden. "Potřebujeme ho znát co nejrychleji, protože se rozjíždí příprava jízdních řádů na další rok. Počítáme s tím, že vlakové kilometry od poloviny prosince navýšíme," vysvětlil Bauer.

Jednání s kraji potrvají až do konce září, řekl Ptačinský. Podle něj se zatím všichni shodli, že nemá cenu platit prázdné vlaky, které jezdí každou hodinu.

"Nejde tedy o to, že by ministerstvo od stolu rozkázalo něco rušit, trhat koleje, odstavit lidem spojení, ale jde o konstruktivní rozhovory na téma šetření veřejných peněz, tedy úpravu současné objednávky a její lepší strukturu," uvedl. Konečná úprava spojů je v režii kraje, který objednává spoje u Českých drah. Je jen na nich, jak občanům zdůvodní případné neefektivní nakládání s veřejnými penězmi, dodal.

Z celkových 60 tratí v Česku, které jsou na seznamu, souhlasily kraje podle Bauera s rušením u osmi z nich. Ministerstvo toto číslo nepotvrdilo, ale uvedlo, že na dalších tratích sice nepřestanou jezdit vlaky, ale dojde tam k výrazné redukci spojů.

Pokud by kraje na nejztrátovějších tratích alespoň neomezily objem dopravy, nemůže mu to ministerstvo nařídit. Má ale na ně podle informací ČTK páky například u rychlíků, které dotuje stát a krajům by se mohla zhoršit vyjednávací pozice.

Které tratě jsou prodělečné?

Ministerstvo oslovilo dráhy a Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) a zadalo jim vypracování seznamu vysoce prodělečných regionálních tratí. V Plzeňském kraji jde o málo využívané trati Svojšín - Bor (15 km), Staňkov - Poběžovice (22 km), Pňovany - Bezdružice (24 km), Chrást - Radnice (17 km) a Nýřany - Heřmanova Huť (10 km).

Krajští zastupitelé s tím 9. září nesouhlasili, proti jsou také obce. "Musí se zahájit debata s obcemi, to nejde nařídit shora," řekl starosta Poběžovic Hynek Říha. Zpráva vyděsila také starostu města Bezdružice Jana Soulka, podle něhož je vlak o víkendu jediným veřejným dopravním prostředkem.

Podle mluvčího jde v ČR o 60 tratí, na nichž kraje nejvíce prodělávají. Je na nich mizivá osobní doprava a minimální nebo žádná nákladní. "Kraje mají možnost upravit objednávku u ČD od nového grafikonu," dodal. SŽDC musí mít pohromadě všechny krajské požadavky do konce září, aby mohla podle nich začít připravovat nový jízdní řád platný od 12. prosince.

Na jednání s kraji byli pozváni i zástupci jiných dopravců než ČD, například firma RegioJet ze skupiny Student Agency. Společně nabídli převzetí několika tratí. Nyní je na dohodě krajů a ČD, jak s těmito nabídkami naloží a jak se vypořádají se společnými smlouvami, které loni všechny kraje uzavřely s ČD na deset let.

Zrušení trati by předcházelo správní řízení o ukončení provozu, které by vyhlásila SŽDC. ČD a kraje by k ní musely dát souhlas. Do správního řízení se mohou podle Ptačinského přihlásit všichni nezávislí dopravci i možní kupci i města a občanská sdružení, která by chtěla trať upravit na cyklostezku, což je častá atrakce v zemích EU.

 

Právě se děje

Další zprávy