Plzeňský kraj investuje do silnic 1,5 miliardy korun

ČTK ČTK
9. 12. 2011 8:23
Peníze půjdou hlavně z regionálního operačního programu ROP Jihozápad
Foto: Radek Pecák

Plzeň - Jako neopakovatelný výší investic do silnic bude pro Plzeňský kraj rok 2012. Celkem chce dát do komunikací 1,5 miliardy korun, meziročně více než dvojnásobek.

"Peníze půjdou hlavně z regionálního operačního programu ROP Jihozápad. Kraj má pro příští roky vyprojektované stavby za šest až osm miliard korun," řekl hejtmanův náměstek Jaroslav Bauer (ČSSD).

Letos vydá "jen" mezi 600 až 700 miliony Kč, hlavně proto, že se zpozdila výběrová řízení a také 11. a 13. výzva ROP. "V soutěžích je to samá připomínka a odvolání, protože práce není a firmy chtějí získat, co se dá," vysvětlil náměstek.

Do plošných oprav silnic půjde příští rok 170 milionů korun, zbytek do nových silnic. "Musíme utlumit běžné opravy. Potřebujeme peníze na předfinancování ROP, protože tyhle dotace si nenecháme utéct," dodal Bauer.

Nejvíce peněz pro západní okruh

Kraj zahájí západní okruh, most v Jateční ulici, obojí v Plzni, zpozdilou rekonstrukci silnic II/230 z Nepomuka do Přeštic a II/605 z Boru na Tachovsku k hranicím okresu Plzeň-sever a obchvat Hrádku u Rokycan.

Největší objem peněz spolkne západní okruh. "Dohodli jsme se s úřadem regionální rady, že dostaneme peníze dvakrát během roku, což snižuje náročnost na předfinancování akcí," dodal.

V roce 2013 už se podle Bauera situace příštího roku opakovat nebude, protože ROP Jihozápad bude dočerpán a bude se čekat na nové plánovací období EU 2014 až 2020.

"Od roku 2014 už opět můžeme mluvit o větším objemu investic do silnic. V nových dotačních programech určitě bude rozvoj regionální silniční sítě," dodal.

Dotace 80 až 90 procent

Podíl dotace od EU by měl činit 80 až 90 procent ceny stavby. Menší by byl podle Bauera nesmyslný, protože by kraje neměly na doplacení velkých akcí.

"Máme naprojektováno zhruba za šest až osm miliard korun, takže nás žádné dotace nepřekvapí," dodal Bauer. Připraveno je 30 až 35 obchvatů obcí, některé projekty jsou krajské, jiné obecní. Vedení kraje po volbách zvažovalo úvěr od EIB, ale nakonec se nezadlužilo.

Pokud by chtěl mít kraj silnice včetně mostů do deseti let ve stoprocentním stavu, tak by do nich musel podle Bauera dávat každoročně 1,5 až dvě miliardy na rekonstrukce a modernizace. Ale to by nemohl vybudovat jediný kilometr nové silnice, dodal.

 

Právě se děje

Další zprávy