Co může za škrty u regionálních vlaků? Stavební spoření

ČTK ČTK
19. 5. 2011 7:23
Když Kalouskovi nevyšel manévr se stavebním spořením, musí ušetřit jinde
Chybějící peníze by mohly narušit nejen vlakové, ale i autobusové spoje
Chybějící peníze by mohly narušit nejen vlakové, ale i autobusové spoje | Foto: Ludvík Hradilek

Olomouc - Olomoucký kraj neobdržel v květnu státní dotaci na financování železniční dopravy, kterou předává Českým drahám.

Pokud se přístup státu nezmění, znamenalo by to v budoucnu omezení regionální železniční dopravy až o 40 procent, tvrdí kraj.

České dráhy aktuálně redukci dopravy neplánují a čekají na výsledky jednání, řekla regionální mluvčí ČD Kateřina Šubová.

Mluvčí ministerstva financí (MF) Ondřej Jakob uvedl, že se nejedná jen o Olomoucký kraj. Zda jde o všechny regiony, neprozradil.

"Tyto prostředky jsou nyní rozhodnutím vlády v kapitole ministerstva dopravy (MD) zavázány. Předpokládám, že vláda bude tuto situaci řešit na jednom z nejbližších zasedání, kde najde definitivní řešení," uvedl Jakob.

Šetřit je nutné kvůli stavebnímu spoření

MF podle něj řeší situaci po rozhodnutí Ústavního soudu ohledně stavebního spoření, chce dodržet schválený deficit státního rozpočtu, výdaje se proto musí někde ušetřit.

Jakob dodal, že ministr financí Miroslav Kalousek paralelně jedná s předsedou Asociace krajů Michalem Haškem. "Je to řešení, které je dočasné. Tyto prostředky jsou v kapitole MD zavázány dočasně," uvedl.

Olomoucký kraj vynakládá na železniční dopravu zhruba 371 milionů korun ročně ze svého. Dalších 208,5 milionu mu posílá stát v měsíčních dotacích. V květnu ale peníze na základě dubnového usnesení vlády nepřišly, České dráhy v regionu proto dostaly o víc než 17 milionů korun méně.

Kalousek si z memoranda hlavu nedělá

"V Olomouckém kraji jsou různé druhy dopravy silně provázané. Omezení rozsahu železniční dopravy by proto znamenalo radikální zásah také do autobusových spojů," řekl olomoucký hejtman Martin Tesařík (ČSSD). Hejtmanství trvá na dodržení memoranda, jež s vládou Jana Fischera uzavřely kraje a které garantuje podíl státu na financování regionální železniční dopravy.

Podle Šubové ČD čekají na výsledky jednání Asociace krajů s ministerstvem financí, respektive vládou. "Je samozřejmě v našem zájmu, aby žádná redukce dopravy nenastala. Sami ale propad dlouhodobě platit nemůžeme. Objednavatelem dopravy je kraj a nyní bude záležet na něm, co vyjedná. Řešení je ale třeba najít rychle," uvedla.

Vedení kraje zaslalo dopis všem starostům, které žádá o podporu při jednáních s vládou pro zachování dopravní obslužnosti v nynějším rozsahu.

Podle Kalouska stát nemá povinnost financovat ztráty regionální železniční dopravy a předloňská dohoda mezi kraji a úřednickou vládou Jana Fischera není právně závazná. Kraje jsou připraveny vymáhat plnění memoranda soudně. Dle Jakoba memorandum není právně vymahatelné, právníci MF memorandum ale ještě posuzují.

 

Právě se děje

Další zprávy