Zákaz vjezdu starým autům? Ostrava váhá

Markéta Žižková
8. 9. 2011 7:33
Radnice v Ostravě by mohla v budoucnu využít nízkoemisních zón
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Radek Pecák

Ostrava - Radnice v Ostravě by mohla v budoucnu využít takzvaných nízkoemisních zón, do kterých by měla starší neekologická auta zakázaný vjezd.

Podle ostravského náměstka pro dopravu Aleše Boháče je novela zákona, která dává městu pravomoc zóny zřídit, vítaná, její uvedení do praxe ale podle něj provází několik otázek a překážek.

Zda je pro město vhodné zakázat vjezd aut překračujících emisní limity do některých zón, ukáže analýza, která by měla být hotova do konce října. Město na ní spolupracuje s Centrem dopravního výzkumu.

Analýza by měla napovědět více například o tom, které oblasti by bylo vhodné přetvořit na nízkoemisní zóny, jakého počtu aut by se toto opatření týkalo i jaké by mělo dopady.

Chtěl bych diskutovat i s dalšími městy, říká Boháč

"Poté bych chtěl vyvolat diskusi i s dalšími městy v kraji a zjistit, zda budou i ona k podobným opatřením přistupovat," řekl Aktuálně.cz Boháč.

Podle něj by bylo dobré vědět stanovisko i dalších velkých měst v republice, aby nebyla Ostrava jediným místem, kde budou podobné zóny zřízeny.

Podle něj provází zřízení nízkoemisních zón i několik praktických obtíží. Jednou z nich je otázka, zda je infrastruktura města na takovýto krok připravena. Podle novely totiž zóny musí být jen v oblastech se znečistěným ovzduším, které zároveň mohou motoristé objet po silnici stejné nebo vyšší třídy.

Řidiči auta, jejichž vjezd do zón zakázán nebude, si musí podle novely koupit a vylepit známku, kterou vydává ministerstvo životního prostředí. Problematickým je ale podle Boháče to, že se tyto známky svým zjevem liší od plaket vydávaných v jiných státech.

Brno ani Liberec zóny zatím nezřídí

O zřízení zón jednají i další velká města v Česku. Například Brno ani Liberec ale podobné opatření v současnosti zavést nechtějí.

Novelu zákona o ochraně ovzduší potvrdila ve středu sněmovna. Přehlasovala tak prezidenta Václava Klause, který byl proti zákonu. Nízkoemisní zóny mohou podle novely vzniknout až rok poté, co radnice nařízení vydá.

Řidiče neekologických aut, kteří by zákaz vjezdu nedodrželi, čeká pokuta.

 

Právě se děje

Další zprávy