Řidič, který se s kotlem zasekl na D1, obviněn nebude

Domácí ČTK Domácí, ČTK
13. 10. 2011 11:47
Pokuta ve výši až půl milionu korun ale hrozí firmě, která náklad převážela
Kamion dálnici blokoval od úterní 20. hodiny.
Kamion dálnici blokoval od úterní 20. hodiny. | Foto: Web ŘSD

Ostrava - Řidič polského kamionu, který se v úterý večer nevešel s nadměrným nákladem pod most nad dálnicí D1, a tím v Ostravě zavinil kolaps dopravy, obviněn nebude.

Podle policie se dopustil jen přestupku. "Pokuta až 500 tisíc korun ale hrozí firmě, která náklad převážela bez potřebného povolení,informovala mluvčí ostravské policie Gabriela Holčáková.

"Prověřování okolností nehody pokračuje. Jednání řidiče bylo kvalifikováno jako přestupek," uvedla mluvčí. Skutečnost, že náklad neměl potřebná povolení, se podle ní bude řešit ve správním řízení.

Martin Novák z tiskového odboru ministerstva dopravy potvrdil, že firmě za porušení vydaného rozhodnutí hrozí až půlmilionová pokuta. "Správní řízení bude vést ostravský magistrát," řekl.

Náměstek ostravského primátora Aleš Boháč už dříve avizoval, že město bude po přepravní firmě Metrans z Polska žádat vysvětlení. "Kvůli své nedbalosti, špatně změřila výšku nákladu, ochromila ve městě dopravu, a to na dlouhé hodiny," řekl Boháč.

Provoz na dálnici D1 už je plně obnoven. Řidiči mohou využít oba jízdní pruhy.

"Rychlost jízdy je však v místě včerejší dopravní nehody ještě omezena na 60 km/h pro nerovnosti na vozovce," upřesnila policejní mluvčí.

Obří ocelový kotel uvízl v Ostravě pod mostem přes dálnici. Vyprostit se jej podařilo ve středu po poledni.

Vinou nehody v Ostravě a na Opavsku kolabovala doprava. Uzavřen byl i most na hlavní trase mezi Ostravou a Hlučínskem i Opavou. Doprava na něm byla obnovena zhruba ve 14:00, když konstrukci prohlédl statik a nenašel žádné narušení. Od 16:45 je průjezdná i dálnice v obou směrech, ale vždy jen v jednom jízdním pruhu.

Polská přepravní firma podle Martina Nováka z ministerstva dopravy porušila povolení vydané pro převoz nákladu. Železná kutel byl větší než uvedla a řidič se navíc odklonil od schválené trasy.

"Vydali jsme povolení pro tři soupravy s výškou dvakrát 4,2 metru a jednu 4,9 metru. Náklad, který v Ostravě havaroval, byl ale vysoký 5,05 metru. Navíc se odchýlil od trasy. Tím porušil vydané rozhodnutí. Dopravci za to hrozí pokuta až půl milionu korun," řekl Novák.

Podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Niny Ledvinové je most v Ostravě - Přívoze v nejnižším bodě vysoký 4,8 metru.

Firma má problém, zavinila kolaps dopravy

"V nejbližších dnech budeme žádat vysvětlení po firmě, která kvůli své nedbalosti (špatně změřila výšku nákladu), ochromila ve městě dopravu a to na dlouhé hodiny, včetně ranní špičky. Znepříjemnili tak život těm, kteří v tuto dobu využívali individuální a hromadnou dopravu", řekl náměstek primátora Aleš Boháč.

Majitel polské firmy Metrans Zygmunt Osiecki se hájí tím, že most, pod kterým kamion uvízl, je v místě vjezdu vyšší než na výjezdu. "Je to tam špatně označené a to zmátlo českou firmu, která naše vozidlo doprovázela," řekl Osiecki.

Uzavřen byl i most přes dálnici, který spojuje Ostravu s Opavskem. Doprava na něm byla obnovena po druhé hodině odpolední. Statik na mostní konstrukci poškození nenašel. Dálnice D1 ale zůstává pořád uzavřená.

Zaseklý kotel způsobil i zpoždění v MHD

Podle řidičů, kteří v ranních hodinách uvízli v koloně, se například z Hlučína do Ostravy nedalo téměř dostat. Ucpané byly obce Ludgeřovice i Petřkovice. Dlouhá kolona se vytvořila i ve směru z Hlučína na Ostravu-Porubu.

"Zkoušel jsem to přes Petřkovice, musel jsem se vrátit. Chtěl jsem jet přes Děhylov, bylo to to samé. Z Hlučína je kolona až do Ostravy-Poruby. Nakonec jsem byl úspěšný přes Polsko. Cestu do práce normálně i ve špičce zvládám za půl hodiny. Dnes to byly téměř dvě hodiny," řekl jeden z řidičů.

Kvůli nárůstu provozu na objízdných trasách a tvoření kolon se celý den některé autobusové a trolejbusové linky zpožďovaly oproti jízdnímu řádu i o desítky minut.

"S ohledem na významnost neprůjezdné silnice se postupně zahlcovaly i komunikace v jiných částech města, což mělo vliv také na pravidelnost MHD prakticky v celém městě," uvedl mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht.

Podobná situace se v polovině září stala u Brandýsa nad Labem. Nadměrný náklad tam na dva dny zablokoval rychlostní silnice R10 směrem na Liberec. Tahač s obří nádobou se nevešel pod mýtnou bránu. Kamion s nákladem přijel podle plánu k mýtnici a mostku. Naplánovaná překládka ale nedopadla podle připraveného plánu. Přepravce totiž zjistil, že jeřáby náklad nedokážou ve zúženém prostoru zvednout, a povolal proto na místo jiné. Dva dny pak trvalo, než se podařilo náklad přeložit a podsunout pod mýtnicí a silničním mostem.

 

Právě se děje

Další zprávy