Kritický film o české Hyundai už řeší i ambasáda Koreje

Tomáš Netočný
17. 12. 2010 15:18
Firma žádala o neveřejné přednostní promítání i v České televizi
Režisér Vít Klusák promítnul film zaměstnancům Hyundai v předpremiéře ve Frýdku-Místku. Z manažerů společnosti nikdo nepřišel. Zájem vidět dokument dříve, než obyčejní diváci, však měla firma veliký
Režisér Vít Klusák promítnul film zaměstnancům Hyundai v předpremiéře ve Frýdku-Místku. Z manažerů společnosti nikdo nepřišel. Zájem vidět dokument dříve, než obyčejní diváci, však měla firma veliký | Foto: Tomáš Netočný

Praha - Nejdříve měla o nový český dokument s názvem "Vše pro dobro světa a Nošovic" mimořádný zájem korejská automobilka Hyundai, která ve filmu hraje hlavní roli.

Manažeři společnosti usilovali o zhlédnutí snímku dříve, než ho veřejnost uvidí v kinech.

Teď film zřejmě vzbudil pozornost i v diplomatických kruzích. Požádalo o něj Velvyslanectví Korejské republiky v Praze.

Snímek filmaře Víta Klusáka vznikal během let 2006 až 2009 v Nošovicích nedaleko Frýdku-Místku v době, kdy tady jedna z největších automobilek světa stavěla svůj nejmodernější závod.

"Z pověření příslušného pracovníka jihokorejského velvyslanectví mám zjistit, zda by bylo možné získat kopii filmu Vše pro dobro světa a Nošovic pana režiséra Víta Klusáka," uvedl v e-mailu jeden z úředníků korejské ambasády.

"V případě, že to možné není, prosím o informaci, kde by bylo možné tento film shlédnout," stojí v žádosti adresované minulý pátek Klusákově společnosti Hypermarketfilm.

Producenti filmu uvádějí, že jde o svérázný portrét moravskoslezské vesnice, ve které teď na poli místo zelí rostou auta.

Film ovšem obsahuje také několik velmi kritických pasáží. Mezi klíčové sekvence patří například příběh mladého dělníka z montážní linky, který obvinil společnost Hyundai z tvrdého a bezohledného zacházení se zaměstnanci.

Dělník už v továrně nepracuje. Šéfové ho přiměli podepsat dohodu o rozvázání pracovního poměru a jeho krátký příběh s Hyundai je jednou z nejvýraznějších epizod filmu.

Ze smlouvy nebylo nic

Hyundai se snaží o image společensky odpovědné firmy a ve svých propagačních klipech opakovaně zdůrazňuje, že vše, co dělá, činí pro dobro celého světa. Také nápis nad hlavní bránou továrny vštěpuje zaměstnancům, že společně se svou firmou utvářejí budoucnost.

Manažeři Hyundai Motor Manufacturing Czech, jak se české zastoupení jihokorejské automobilky jmenuje, vyjednávali nejdříve přímo s tvůrci filmu. Chtěli film vidět před tím, než se dostane do běžné distribuce.

"Lidé z Hyundai uvedli, že chtějí vědět, zda dokument nepoškozuje dobré obchodní jméno firmy," sdělil režisér Vít Klusák. "Původně jsme s přednostním promítáním v sídle firmy souhlasili, společnost však nakonec odmítla naše podmínky, takže jsme jim film nepromítli."

Tvůrci uvádějí, že neměli mimořádné požadavky. Chtěli pouze, aby se firma písemně zavázala, že nebude o obsahu filmu podávat informace žádné třetí osobě. To však lidé z Hyundai odmítli podepsat.

"Smlouva, kterou navrhli producenti filmu, byla naprosto nevyvážená a jednostranná, takže jsme na její podpis nepřistoupili a projekce se tak nekonala," uvedl mluvčí Hyundai Petr Vaněk.

Vyjednávání s Vítem Klusákem a jeho kolegy v sídle Hyundai v Nošovicích trvala několik hodin a za společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech se ho účastnila skupina nejméně desíti manažerů, včetně šéfa marketingu a právních zástupců.

Hyundai nepochodil ani v ČT

Krátce poté, co jednání zkrachovala, však obdržela požadavek na přednostní zhlédnutí filmu Česká televize, která je hlavním koproducentem dokumentu. V zastoupení firmy Hyundai se na ČT obrátila renomovaná advokátní kancelář Kříž a Bělina, která oslovila přímo generálního ředitele Jiřího Janečka.

„Společnost Hyundai velmi zdvořile požádala Českou televizi, zda by jejím zástupcům umožnila vidět dokument ještě před jeho uvedením do kin," potvrdil mluvčí ČT Ladislav Štícha. „My jsme to stejně zdvořile odmítli."

Mluvčí uvedl, že o důvodech zájmu ze strany Hyundai nechce Česká televize spekulovat.

"Film jde do distribuce bez jakýchkoliv změn a pokud budoucnost neukáže nějaké jednoznačné pochybení na straně tvůrců - nepravdivé informace, zkreslení faktů - nemá ČT žádný důvod tvůrcům do snímku zasahovat," sdělil Ladislav Štícha

Posledním, kdo teď z korejské strany projevil o nový český dokument zájem, byla korejská ambasáda, když o kopii filmu požádala autory e-mailem.

„Jde o běžnou rutinu," uvedl František Blažek, který pro velvyslanectví pracuje a je pod žádostí podepsán. „Nevím ani, o čem ten film je. Jsem pověřený monitorovat vše, co se v Českých médiích v souvislosti s Koreou objeví," odpověděl na otázku, proč jeho úřad o film žádá.

Miliardy na zelené louce

Automobilka Hyundai je vlajkovou lodí jihokorejského průmyslu. Rozhodnutí o její investici v Česku padlo na přelomu let 2005 a 2006 a osobně ji při své zvláštní návštěvě Soulu podpořil tehdejší český premiér Jiří Paroubek. Nošovický závod se stal vůbec největší zahraniční investicí na zelené louce.

Továrna v Nošovicích stála firmu miliardu eur. Přibližně 15 miliard korun však investovala také Česká republika do podpory tvorby nových pracovních míst, výstavby továrny a vybudování potřebné infrastruktury v okolním regionu.

Závod zaměstnává přes dva tisíce lidí a letos vyrobil auto s pořadovým číslem 300 000. Musel však už také čelit hrozbě stávky nespokojených zaměstnanců a dostal pokutu za porušování zákoníku práce. Před měsícem zrušil krajský úřad v Ostravě povolení pro stavbu druhé převodovkárny, kterou chtěla firma v Nošovicích vybudovat.

Oficiální premiéra filmu „Vše pro dobro světa a Nošovic" v českých kinech je plánována na únor. Ovšem první předpremiéra se uskutečnila v říjnu na dokumentárním festivalu v Jihlavě, další běží od 6. prosince ve vybraných kinech.

Režiséra dokumentu Víta Klusáka znají návštěvníci kin především jako spoluautora satirických dokumentů Český sen a Český mír.

 

Právě se děje

Další zprávy