Liberecký kraj zrušil miliardový tendr na údržbu silnic

ČTK ČTK
5. 9. 2012 17:08
Zadání zakázky za 2,25 miliardy kritizovala opozice, připomínky měli i uchazeči
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Radek Pecák

Liberec - Liberecký kraj zrušil tendr na správu a údržbu krajských silnic.

Zadání desetileté zakázky za 2,25 miliardy korun kritizovala od začátku opozice, připomínky však měli i uchazeči.

Kraj proto rozhodl, že zakázku připraví znova, aby se vyhnul tomu, že se někdo z uchazečů odvolá k antimonopolnímu úřadu a zakázku zmaří. Řekl to liberecký hejtman Stanislav Eichler (ČSSD).

Více než dvoumiliardový tendr na léta 2013 až 2023 vyhlásila Krajská správa silnic Libereckého kraje 30. března. Bylo to těsně před tím, než vstoupila v platnost novela, která výrazně zpřísnila podmínky pro zadávání veřejných zakázek.

"Zakázka navíc vypadá šitá na míru pro loni založenou krajskou akciovou společnost Silnice LK," řekl již dříve lídr opozičního hnutí Starostové pro Liberecký kraj Martin Půta.

Opozice se proto obávala, že to odradí případné další zájemce a kraj pak za údržbu komunikací zaplatí mnohem víc, než by bylo nutné.

Podle hejtmanova náměstka Martina Seppa byly hlavním důvodem zrušení zakázky nejasnosti v některých hodnotících kritériích a kraj také nebyl schopen specifikovat požadavky na zajištění dispečinku.

"Ukazuje se, že v současnosti ovlivňují nastavení dispečinku mimo jiné nejasnosti kolem údržby silnic I. třídy, proti předpokladu nebylo dosud ministerstvem dopravy vyhlášeno výběrové řízení na dodavatele," řekl Sepp.

V kraji je podle něj údržba státních silnic úzce provázána s údržbou krajských. "Mohlo by se stát, že bychom vysoutěžili řešení, které nebude kompatibilní s údržbou a nastavením dispečinku na silnicích I. tříd," dodal.

Zimní údržba zajištěna

Liberecký kraj dává ročně na provoz správy silnic, opravy a údržbu krajských komunikací zhruba 300 milionů korun.

O silnice se ještě loni starala Krajská správa silnic, která byla založena 1. ledna 2002 jako příspěvková organizace kraje. Firma s půlmiliardovým obratem a 340 zaměstnanci spravovala přes 2100 kilometrů komunikací nižších tříd v kraji a údržbu bezmála 400 kilometrů silnic první třídy pro Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Od Nového roku je však jen servisní organizací a práce fyzicky převzala akciová společnost Silnice LK, kterou kraj navzdory obavám opozice z výprodeje majetku loni založil. Podle Seppa je to výhodnější z pohledu daní a také efektivnější.

I když se vypsání tendru na údržbu silnic zpozdí, zimní údržba krajských silnic pro přelom let 2012 a 2013 je zajištěna.

Na základě příkazní smlouvy ji provede krajská společnost Silnice LK. Smlouvu má do dubna 2013. Pak by měla údržbu převzít firma, jež zvítězí ve veřejné soutěži.

 

Právě se děje

před 32 minutami

Moderní pětiboj by mohl na OH v Paříži trvat jen 90 minut

Na olympijských hrách v Paříži v roce 2024 by mohla soutěž v moderním pětiboji trvat pouhých 90 minut. Výkonná rada mezinárodní unie UIPM schválila návrh nového formátu tradičního olympijského sportu, jenž by měl být dynamičtější a atraktivnější pro fanoušky i televizní přenosy. V současnosti trvá závod prakticky celý den a bojuje o udržení v programu her.

Nový formát počítá s vylučovacím systémem, který pomůže výrazně zkrátit dobu soutěže. Dvacet minut je vyhrazeno na parkur, 15 minut na šerm, 10 minut na plavání a 15 na závěrečnou kombinaci přespolního běhu se střelbou. Mezi disciplínami mají být desetiminutové přestávky.

Moderní pětibojaři nový systém předloží Mezinárodnímu olympijskému výboru. Jeho výkonná rada bude 7. prosince rozhodovat o soutěžním programu OH 2024, v němž se chce moderní pětiboj udržet. UIPM také chce vedle závodů mužů a žen zařadit do programu třetí medailovou disciplínu, smíšenou štafetu.

Moderní pětiboj je jediným sportem, jenž byl vytvořen přímo pro olympijské hry. Jeho velkým propagátorem byl zakladatel moderního olympijského hnutí Pierre de Coubertin a poprvé se v něm bojovalo o cenné kovy v roce 1912 ve Stockholmu.

"Moderní pětiboj byl původně pětidenní soutěží. V Atlantě 1996 byl zhuštěn do jednoho dne a v Londýně 2012 jsme zkombinovali laserovou střelbu s během, abychom připravili ještě dramatičtější vyvrcholení. V Tokiu v roce 2021 budeme mít všech pět disciplín na jednom stadionu a nyní po dvou letech detailního zkoumání a diskuzí představujeme něco mimořádného: moderní pětiboj trvající 90 minut," uvedl prezident UIPM Klaus Schormann.

Testovací soutěže v novém formátu se konaly v září v Budapešti a Káhiře a podle federace měly u sportovců pozitivní ohlas.

Zdroj: ČTK
Další zprávy