Liberecká železnice potřebuje 21 miliard na modernizaci

ČTK ČTK
4. 12. 2013 15:55
Kraj má nejvyšší podíl moderních vlaků v zemi, ale jezdí po špatných kolejích.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Aktuálně.cz

Liberec - Železnice v Libereckém kraji potřebuje podle odhadů modernizaci téměř za 21 miliard korun. Vyplývá to z dlouhodobé koncepce rozvoje železnice, kterou představil krajský koordinátor dopravy Korid LK.

"Modernizace tratí je podmínkou dalšího rozvoje železniční dopravy. Liberecký kraj má dnes nejvyšší podíl moderních vlaků v zemi, jezdí ale po zastaralých a rozbitých kolejích, a nelze tak využít jejich vlastností," řekl novinářům manažer projektu Pavel Blažek.

Liberecký kraj se v roce 2010 zapojil do mezinárodního projektu Inter-Regio-Rail, který při zpracování koncepce železniční dopravy umožnil čerpat zkušenosti od partnerů z dalších evropských zemích.

"Kraji chyběla koncepce železniční dopravy a tady byla šance získat na její zpracování prostředky," vysvětlil ředitel Korid LK Jiří Hruboň. Koncepce je podle něj důležitá hlavně pro jednání kraje se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) o investicích do kolejí, nástupišť a zabezpečení na území kraje.

"Přestože jsme nasadili moderní soupravy, další zlepšení cestování zatím nabídnout nemůžeme. Investice státu do zrychlení železnice se Libereckému kraji přes opakované urgence vyhýbají," hodnotí situaci hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Příští rok by ale měl přinést i v tomto směru zlepšení - SŽDC chystá zahájení modernizace trati z Liberce na Tanvald za 740 milionů korun. Slibuje podle Půty i úpravy trati z Liberce na Českou Lípu, které umožní od příštího roku zrychlit cestu mezi oběma městy na 55 minut. Nyní trvá zhruba 63 minut.

"Trať z Liberce na Tanvald je pro nás jedním z nejdůležitějších úseků, podél této trati bydlí zhruba 170.000 obyvatel," řekl Blažek. Kolem trati tak žije téměř 40 procent obyvatel kraje, hojně využívána je také turisty. Patří k nejvytíženějším, vlaky tam denně přepraví v průměru 2180 lidí.

Moderními soupravami jezdí více lidí

Nejvytíženější tratí v kraji je trasa z Liberce do Hrádku nad Nisou, kterou denně využije 2637 lidí. Počet cestujících výrazně stoupl v roce 2011, kdy tam začaly jezdit moderní soupravy, které jezdí až stokilometrovou rychlostí. Počet cestujících stoupl o 64 procent.

Trať do Hrádku už prošla úpravami, aby mohly vlaky zrychlit. Na většině míst v Libereckém kraji se však rychlost vlaků pohybuje jen mezi 40 až 60 kilometry v hodině, víc stav kolejí nedovoluje. Platí to i pro hlavní tratě na Turnov a dál na Pardubice či do Prahy. Zlepšení spojení na Prahu je pro kraj z dlouhodobého hlediska prioritou.

Náklady na modernizaci trati od Liberce po Mladou Boleslav se ale odhadují na 14,7 miliardy korun, z toho zhruba polovinu bude stát vyhloubení dvou tunelů, které zrychlí dopravu mezi Libercem a Turnovem. "Už to by Libereckému kraji hodně pomohlo," poznamenal Blažek.

 

Právě se děje

Další zprávy