Klaus pod Sněžkou: Ještě že nevyhrála zelená ideologie

ČTK Domácí ČTK, Domácí
20. 12. 2013 20:54
V provozu je jen úsek z Pece na Růžovou horu, horní část zatím nemá předepsané zkoušky
Mezistanice Růžová hora. Dál se zatím lanovkou nedostanete.
Mezistanice Růžová hora. Dál se zatím lanovkou nedostanete. | Foto: Aktuálně.cz

Pec pod Sněžkou (Trutnovsko) - Nová kabinová lanovka na nejvyšší českou horu Sněžku v pátek svezla první cestující. V provozu je zatím pouze spodní úsek z Pece na Růžovou horu, horní úsek dosud nemá hotové předepsané zkoušky.

Původní sedačková lanovka na Sněžku dojezdila na horním úseku loni v květnu, na spodním v září. Lanovka na Sněžku je největším lákadlem letní turistické sezony v Krkonoších.

Drážní zkoušky nejsou podle starosty dokončené kvůli nepříznivým klimatickým podmínkám na horním úseku lanovky, zejména silné námraze.

"Po svátcích se bude v inspekcích pokračovat, cestující by druhý úsek mohli začít používat v lednu," řekl Tomášek. I v případě, že by lanovka v druhém úseku měla potřebná povolení, by se v ní dnes lidé až na vrchol nesvezli kvůli silné námraze a větru.

První pasažéři: Starý šerpa a Klaus

Prvním pasažérem nové lanovky se stal poslední žijící nosič nákladu na Sněžku Helmut Hofer. K němu si do kabinky přisedl bývalý prezident Václav Klaus. "Je to neuvěřitelné vítězství, že ta zelená ideologie úplně nezvítězila," řekl Klaus před spuštěním lanovky.

V sobotu a v neděli se budou moci lanovkou na Růžovou horu svézt turisté ubytovaní v Peci pod Sněžkou, a to zdarma na takzvanou Kartu hosta. V pondělí 23. prosince a na Štědrý den bude lanovka uzavřená, široké veřejnosti se spodní úsek otevře 25. prosince. Původně radnice počítala s tím, že celá lanovka pro veřejnost začne sloužit 23. prosince.

Investorem lanovky za více než 300 milionů korun bylo město Pec pod Sněžkou, většinu nákladů platí dotace z fondů Evropské unie. Stavební firma BAK Trutnov a lanovkářská firma Leitner měly novou lanovku podle smlouvy postavit do konce března 2014. Stavbu ale stihly dokončit téměř o čtyři měsíce dříve, ač budování provázela řada problémů a některé části stavby místy měly i několikatýdenní zpoždění.

Stavbaři vybudovali na původních půdorysech novou vrcholovou stanici a přestupní stanici na Růžové hoře. Spodní nástupní stanice je zcela nová. Posunula se blíže k Peci pod Sněžkou a čtyřmístné gondoly lanovky tak nově překonávají řeku Úpu. Sloupy na horním úseku svou příhradovou konstrukcí připomínají původní stožáry.

Kéž ztrojnásobíte kapacitu, přál si exprezident

Hodinová kapacita lanovky zůstala na základě podmínek ochránců přírody na 250 lidech. To Klaus podrobil kritice. "Mrzí mě, že byla (lanovka) tak přiškrcená ve svých kapacitách. Mám strach, že tady natěšení návštěvníci budou jezdit a zjistí, že tady je stejná fronta, jaká bývala v minulosti," řekl Klaus. Peckému starostovi popřál, aby se mu v průběhu desetiletí podařilo kapacitu lanovky "aspoň ztrojnásobit."

Práce na stavbě nové lanovky oficiálně začaly v září 2011, po osmi letech příprav. Fakticky se ale rozběhly až na jaře 2012. Velké potíže stavbařům způsobil nepředpokládaný objev tvrdé skály na místě dolní stanice. Práce brzdily i extrémní klimatické podmínky v horních partiích Sněžky. Řada prací se mohla dělat jen ručně, materiál přepravovaly vrtulníky. "Většina prací byla v první zóně národního parku. Většina materiálu byla vynesena ručně či vrtulníky. Harmonogram byl mnohdy načasovaný na minuty," řekl generální ředitel BAK Dušan Čížek.

Jízdné na nové lanovce proti staré zdraží asi o deset procent na 210 korun, zpáteční jízdenka bude stát 390 korun. Zdražení radnice zdůvodnila zejména inflací a tím, že se jízdné neměnilo několik let. Ubytovaní v Peci pod Sněžkou budou mít na Kartu hosta slevu na jízdném 20 procent.

Dřívější spuštění lanovky ponese i dříve peníze do pokladny města, které si na stavbu muselo vzít úvěr. Vlastní provoz lanovky zajišťuje asi s 20 zaměstnanci společnost Lanová dráha Sněžka, která je vlastněná městem. Radnice věří, že nová lanovka zajistí budoucnost turistického ruchu ve městě a podpoří celou ekonomiku města. "Lanovka pro naše město znamená základní pilíř cestovního ruchu," řekl Tomášek.

Rychlejší a odolnější

Jízda až na vrchol se díky vyšší rychlosti nové lanovky zkrátí z dřívějších 25 na 16 minut. Nová lanovka by měla lépe odolávat větru. "Původní lanovka kvůli silnému větru byla na horním úseku více než třetinu dní v roce mimo provoz," řekl dříve náčelník lanovky Jiří Martinec.

Původní sedačkovou lanovku vyrobila Transporta Chrudim v licenci švýcarské firmy Von Roll. Ze staré lanovky zůstal zachován objekt dolní stanice. V budoucnu by v něm mohlo být muzeum lanovky a Pece pod Sněžkou. Služeb lanovky z roku 1949 každoročně využívalo 200000 lidí a až na Sněžku vyjela asi polovina z nich.

Nová lanovka je koncipována jako dvě samostatné lanové dráhy s pohony ve stanici Růžová hora. Koncové stanice v Peci a na Sněžce jsou řešeny jako napínací. Při provozu se ve stanici Růžová hora lanovky propojí, když kabiny automaticky projedou stanicí bez nutnosti dřívějšího přestupu cestujících. Nadmořská výška stanice Pec je 829 metrů, stanice Růžová hora 1339 metrů a stanice Sněžka 1588 metrů.

 

Právě se děje

Další zprávy