Aktivisté v Brně opět neuspěli, referendum o nádraží nebude

ČTK ČTK
11. 9. 2014 15:34
Z více než 5800 nově dodaných podpisů magistrát téměř 700 neuznal.
Hlavní nádraží v Brně.
Hlavní nádraží v Brně. | Foto: Ondřej Besperát

Brno - Aktivisté ani napodruhé neuspěli se sesbíranými podpisy pro vyhlášení referenda o poloze hlavního nádraží v Brně. Novinářům to dnes řekl primátor Brna Roman Onderka (ČSSD). Z více než 5800 nově dodaných podpisů magistrát téměř 700 neuznal.

Na vyhlášení referenda je potřeba přes 18 500 podpisů oprávněných obyvatel Brna. Přípravný výbor jich získal necelých 18.100. Nyní mají aktivisté na doplnění sedm dní. Pokud podpisy dodají, mohlo by být referendum v listopadu, uvedl Onderka. Podle aktivisty Matěje Hollana postupoval magistrát podjatě a bude nejspíš čelit další žalobě.

Referendum i volby

Aktivisté chtějí vyvolat referendum spolu s komunálními volbami 10. a 11. října. Odevzdali už dříve petici, ale magistrát spoustu podpisů neuznal. Občanská aliance Referendum 2014 se kvůli tomu obrátila na soud, který však žalobu zamítl.

Ani nově dodané podpisy magistrát neuznal v celém počtu. "Zmocněnec dodal na podatelnu radnice k 1. září 5884 podpisů. Celkem 680 registr obyvatel nepotvrdil," uvedl tajemník magistrátu Pavel Loutocký. Upozornil na to, že magistrát měl na kontrolu 15 dnů, lhůtu však nevyužil, a zkontroloval podpisy v šesti pracovních dnech.

Magistrát vyzval zmocněnce k odstranění nedostatků. "Nyní mají petenti týden na to, aby podpisy doplnili. Až dostanu od tajemníka informaci, že dodané podpisy jsou v pořádku a splňují požadavky zákona, svolám radu a po projednání předložím návrh zastupitelstvu," řekl primátor.

Aktivisté věří, že se hlasování dočkají. "Otázkou je, kdy to bude," uvedl zmocněnec přípravného výboru Jakub Patočka.

Zastupitelstvo zasedne v říjnu

Poslední zastupitelstvo města zasedne začátkem října těsně před volbami, a proto není konání referenda spolu s volbami možné. "Opět jsou tam lhůty, a proto počítám, že by se referendum mohlo konat v listopadu nebo začátkem prosince," dodal Onderka.

Legislativa vyžaduje, aby u měst s vyšším počtem obyvatel než 200.000 podpořilo návrh referenda nejméně šest procent obyvatel, kteří dosáhli věku 18 let a mají trvalý pobyt na území města. Z celkového počtu 308.472 oprávněných osob činí požadovaných pět procent 18.505. A právě tolik podpisů aktivisté potřebují.

Vedení města upřednostňuje přesunout nádraží k řece.
Vedení města upřednostňuje přesunout nádraží k řece. | Foto: www.nadraziureky.cz

Dříve odevzdali na magistrát více než 21 000 podpisů, město z nich uznalo přes 13 000. Další vyřadilo kvůli nečitelnosti či z jiných důvodů. Kvůli tomu podali aktivisté žalobu. Postup magistrátu v úterý posvětil soud, podle něhož magistrát sice škrtal příliš, ale ani tak aktivisté potřebný počet podpisů nezískali. Podle soudu mohla být chybně vyřazena tisícovka podpisů.

"Mohlo" neznamená "bylo"

"Mohlo být neznamená, že bylo. Vším se ale ještě budeme zabývat a podpisy kontrolovat," dodal Onderka s tím, že celá situace je politickou hrou před blížícími se komunálními volbami. O vyvolání referenda se totiž snaží Strana zelených nebo aktivisté z Žít Brno.

Kdyby nevyškrtával podpisy jako černá ruka, aby vyhověl vedení města, referendum by bylo na zastupitelstvu 2. září, případně na mimořádném zastupitelstvu nejpozději do 15. září vyhlášeno.

Matěj Hollan

Právě lídr Žít Brno Hollan upozorňuje, že magistrát jednal podjatě. "Kdyby nevyškrtával podpisy jako černá ruka, aby vyhověl vedení města, referendum by bylo na zastupitelstvu 2. září, případně na mimořádném zastupitelstvu nejpozději do 15. září vyhlášeno," upozornil Hollan.

Ten zdůraznil, že podle soudu vyškrtla radnice neoprávněně přes 1000 podpisů, přitom aktivistům nyní chybí 400. "Magistrát tedy v rozporu se zákonem zmařil konání referenda v termínu voleb, a proto zvažujeme další žalobu," doplnil Hollan.

Problém starý 100 let

Občanská aliance se od začátku snaží prosadit zachování nádraží v centru. Koalice na radnici se spíše přikláněla k odsunu o 800 metrů ke Zvonařce. Primátor Onderka však řekl, že podpoří variantu nádraží, kterou předloží jako zhotovitel ministerstvo dopravy. Právě pro něj provádí studii proveditelnosti obou variant Správa železniční dopravní cesty.

Otázka nádraží se řeší v Brně téměř 100 let. Podle mnohých je nádraží ostudou města, a proto je potřeba postavit nové. Stavba by měla stát okolo 20 miliard korun.

 

Právě se děje

Další zprávy