Obrazem: Letoun Albi prvně vzlétl. Upekli ho z uhlíkových vláken, motor má z motorky

Letoun UL 39 Albi
Ultralehké letadlo s vlastnostmi proudového letounu vyvíjeli odborníci z ČVUT sedmnáct let, spolupracují také se dvěma firmami. Minulý týden letadlo zvané UL-39 Albi poprvé poslali do vzduchu. “Jeden den jsme s ním popojížděli a druhý den ho poslali do vzduchu. Po této stránce klobouk dolů před tím, co odvedli lidé z ČVUT i lidé ze dvou podniků, kteří to dávali dohromady,” říká jednatel Jihlavan Airplanes a zároveň ředitel pro strategii a rozvoj. Nyní konstruktéři letadlo představili veřejnosti na letišti v Českých Budějovicích.
Zatím se jedná o prototyp, do tří let jej ale firma Jihlavan Airplanes chce začít vyrábět sériově. Cílí hlavně na náročnou klientelu, letoun by ale mohl pomoct i při vojenských cvičeních. To ale podle autorů vyžaduje ještě další vývoj.
Aby letadlo spadalo do kategorie ultralight a přitom mělo proudový motor, museli konstruktéři propočítávat každý gram materiálu. Letadlo je vyrobené z materiálu zvaného prepreg, tedy uhlíkových vláken nasycených pryskyřicí. Ty se doslova upekly ve speciálních formách v pětadvacetimetrové peci zvané autokláv v letňanské hale firmy La Composite. Díky tomu je letadlo odolné proti vysokým teplotám - až kolem 80 stupňů. Na rozdíl od jiných letadel tak nepotřebuje bílý nátěr.
“Hnací hydraulické motory, které se standardně vyrábí z oceli, jsou z lehkého uhlíkového materiálu. A to samotné srdíčko je ventilátor. Ten je uvnitř a není vidět. Je to třináctilistá zmenšená vrtule, opět vyrobena z uhlíkového kompozitu. Má neuvěřitelné parametry – lopatka je dlouhá 200 milimetrů, váží něco přes 100 gramů a je schopna přenášet odstředivou sílu kolem 3 tun. Máme na to podány dvě patentové přihlášky,” popisuje Robert Theiner, vedoucí Ústavu letadlové techniky na ČVUT.
Foto: Libor Fojtík
Adéla Skoupá Adéla Skoupá, Libor Fojtík
5. 4. 2016 11:01
Strojaři z Ústavu letadlové techniky Českého vysokého učení technického (ČVUT) v Plané u Českých Budějovic poprvé převedli ultralehký proudový letoun UL 39 Albi. Stroj vážící zhruba 320 kilogramů je podle tvůrců světovým unikátem, který vznikal 17 let. Věří, že může nalézt i armádní využití, například by mohl zlevnit výcvik bojových pilotů.
 

Právě se děje

Další zprávy