Home Credit žádá od Českého rozhlasu omluvu za slova o lichváři. A hrozí žalobou

Martina Heroldová Petra Škraňková Martina Heroldová, Petra Škraňková
12. 1. 2020 15:44
Společnost Home Credit požaduje po Českém rozhlasu omluvu za kritický komentář, v němž autorka označila firmu jako "lichvářskou". Upozornil na to Deník N. Veřejnoprávnímu médiu již firma zaslala předžalobní výzvu a je připravena se bránit i soudní cestou.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: ČTK

Společnosti Home Credit je trnem v oku komentář Apoleny Rychlíkové z loňského října, ve kterém kritizovala sponzoring Univerzity Karlovy, z něhož nakonec sešlo.

Firma patřící do holdingu miliardáře Petra Kellnera po Českém rozhlasu (ČRo) požaduje, aby článek smazal a na svém webu vyvěsil na 40 dní na viditelném místě omluvu. 

Rychlíková ve svém textu Home Credit nazývá jednou z nejproblematičtějších firem České republiky, která "byla v minulosti známá poskytováním predátorských, lépe řečeno lichvářských úvěrů".

Podle ní univerzita tím, že na smlouvu přistoupila, legitimizovala "způsob parazitického podnikání", který Home Credit provozuje.

"Z celkového vyznění komentáře běžný posluchač bezesporu musí dojít k závěru, že klient (Home Credit) poskytoval predátorské, resp. lichvářské úvěry a toto vyděračské jednání ničilo životy desetitisíců lidí," stojí v předžalobní výzvě pro Český rozhlas, kterou má redakce Aktuálně.cz k dispozici.

"Celý komentář díky svému účelovému zpracování působí jako by byl úmyslně vykonstruován se záměrem zasáhnout pověst klienta," píše rozhlasu právník Home Creditu František Vyskočil. A hrozí, že pokud se veřejnoprávní médium neomluví a nestáhne text komentáře ze svých webových stránek, obrátí se na příslušný soud se žalobou na ochranu klienta. 

Autorka i rozhlas si za textem stojí. "Jestli je text příliš 'ostrý', to nemůžu ani soudit, ale neměnila bych jedinou větu," sdělila Rychlíková Aktuálně.cz na dotaz, zda přece jen nevolila v komentáři příliš ostrá slova. 

Omlouvat se nehodlá ani vedení rozhlasu, které redaktorku podpořilo. "Home Credit od nás již dostala vyjádření, výhrady jsme odmítli. Komentář podle nás splňoval kodex Českého rozhlasu. Věcí se bude ještě zabývat Rada Českého rozhlasu," řekl Deníku N mluvčí média Jiří Hošna. 

"Tvrzení, že komentář… působí jako by byl úmyslně vykonstruován se záměrem zasáhnout pověst klienta je nejen nepodloženě dehonestující, ale především neodpovídá realitě," píše rozhlas ve vyjádření, které má redakce Aktuálně.cz k dispozici. 

Rozhlas také upozorňuje na to, že zhruba pět milionů lidí v Číně se může potýkat s problémy splácet své půjčky od Home Creditu. "Z toho lze logicky dovodit závěr, že Home Credit ničí životy desetitisíců lidí. Autorkou konstatovaný počet se jeví spíše jako velmi konzervativní a podhodnocený," odpověděl ČRo na předžalobní výzvu.

Apolena Rychlíková ve svém komentáři reagovala na zjištění, že Univerzita Karlova podepsala s firmou Home Credit partnerskou smlouvu na příští tři roky. Podle první z řady smluv měla univerzita od Kellnerovy firmy dostat jeden a půl milionu korun. 

Rektor Univerzity Karlovy Tomáš Zima tuto smlouvu uzavřel bez vědomí akademického senátu, její součástí měla být také klauzule o vzájemném nekritizování. Po silné vlně kritiky, která se následně vzedmula, firma od smlouvy odstoupila, rektor se za ni omluvil.

Tím ale kontroverze kolem firmy nekončí. Podle zjištění Aktuálně.cz měla v Česku PR agentura placená právě Home Creditem vytvořila síť odborníků, novinářů a politiků, skrze něž ovlivňovala českou společnost ve prospěch Číny (více o kauzách Home Creditu v Česku jsme psali zde).

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 42 minutami

Rath v létě podal ústavní stížnost, soud o ní rozhodne spolu s podnětem Mladého

Bývalý středočeský hejtman za ČSSD David Rath podal v létě ústavní stížnost proti verdiktu v první větvi korupční kauzy. Ústavní soud ji bude řešit společně s podnětem dalšího aktéra téže kauzy, manažera Tomáše Mladého. Konečné rozhodnutí o stížnostech zatím nepadlo, uvedla mluvčí soudu Miroslava Číhalíková Sedláčková.

Soudcem zpravodajem, který připraví rozhodnutí, bude Vladimír Sládeček. Důvodem pro spojené řízení je věcná souvislost obou podnětů. "Stěžovatelé brojí proti totožným rozhodnutím obecných soudů, která byla vydána v řízení, jehož byli oba účastníky. Na základě tohoto zjištění, z důvodu hospodárnosti a efektivity, Ústavní soud spojil ve výroku uvedené věci ke společnému řízení," stojí v usnesení.

Rozsudek v první větvi korupční kauzy kolem Ratha letos potvrdil Nejvyšší soud, když odmítl všechna dovolání. Odsouzení včetně Ratha v nich vznesli desítky různých námitek, avšak neuspěli. "Trestná činnost spáchaná obviněnými byla činností sofistikovanou, kdy se navenek průběh obou veřejných zakázek jevil jako souladný se zákonem o veřejných zakázkách," rozhodl Nejvyšší soud.

Zdroj: ČTK
Další zprávy