Povodně zatím dráze ublížily minimálně

Dušan Klimeš
4. 4. 2006 17:00
Praha - Hmotné ztráty se při letošních záplavách Českým drahám zatím vyhýbají. Vlaky na mnoha místech pomáhají nahrazovat silniční dopravu.
Povodně zatím Českým drahám škody nepůsobí
Povodně zatím Českým drahám škody nepůsobí | Foto: Ludvík Hradilek, Aktuálně.cz

Železniční dopravce nemá ani vážnější problémy se zajištěním svých služeb.

"Škody na majetku Českých drah jsou minimální, žádné nádraží nebylo zatopeno, i další budovy, zařízení a vlaky zatím nebyly povodní zasaženy," sdělil deníku Aktuálně.cz mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj.

Pouze na jižní Moravě jsou omezeny dvě místní trati, jinak vlaky jezdí bez problémů a bez omezení.

"Na několika místech naše vlaky dokonce nahrazují autobusovou dopravu, která musela být omezena z důvodu záplav. Takže máme v posledních dnech spíše více pasažérů než obvykle, s poklesem tržeb tak kvůli velké vodě nepočítáme," doplňuje Ondrůj.

Státní organizace Správa železniční dopravní cesty, která je od roku 2003 vlastníkem sítě kolejí, deníku Aktuálně.cz sdělila, že je příliš brzy na odhad škod na traťové síti. Kritická situace ještě není u konce a podrobnější zhodnocení stavu bude prý možné, až opadne voda.

Odhad škod na traťové infrastruktuře činí zatím asi 110 milionů korun.

Minulé povodně

Podle ČTK záplavy v roce 2002 způsobily drahám škody ve výši 2,781 miliardy korun. Na opravy poškozeného majetku tehdy šlo 1,364 miliardy a na nové investice do zcela zničených staveb či zařízení 1,417 miliardy korun.

Většinu peněz získaly dráhy jako půjčku od Evropské investiční banky. Část poskytla Evropská unie z fondu Phare, zbytek hradil Státní fond dopravní infrastruktury a dráhy z vlastních zdrojů.

Železniční násep, který od sebe dosud odděloval dvě části obřího jezera nad obcí Jevišovka na Břeclavsku, začal přetékat a dokonce se na jednom místě protrhl.
Železniční násep, který od sebe dosud odděloval dvě části obřího jezera nad obcí Jevišovka na Břeclavsku, začal přetékat a dokonce se na jednom místě protrhl. | Foto: Aktuálně.cz

V těchto číslech je však zahrnuta obnova tratí, budov i vlaků, zároveň i ztráty na tržbách, které České dráhy postihly. V roce 2002 ještě spadal celý provoz i sítě kolejí pod České dráhy. Dnes jsou již trati odděleny a jsou majetkem Správy železniční dopravní cesty.

Náhrada za auta

Vlaková doprava v těchto dnech dokáže zastat některé služby, které jinak patří především na silnice. V Ústí nad Labem ČD připravily "vlak záchranné služby". Ten spojuje oba břehy Labe a nahrazuje rychlou záchrannou službu, která nemá možnost se během záplav dostat z jedné strany na druhou.

"Kvůli zatopení silničních komunikací je jedině tímto způsobem, tedy vlakem, zajišťováno spojení mezi centrem Ústí nad Labem a městskou částí Vaňov. Vlakem jsou přepravovány sanitky a lékařská služba," sdělily deníku Aktuálně.cz České dráhy.

 

Právě se děje

Další zprávy