Objev vědců z Brna: Bambusuril pomůže léčit nemoci

Zpravodajská směna
11. 3. 2010 13:55
Objevená sloučenina pomůže ve zdravotnictví, farmacii a potravinářství

Brno - Vědcům brněnské Masarykovy univerzity se podařil unikátní objev. Vynalezli novou sloučeninu, která se v přírodě dosud nevyskytovala a která v budoucnosti usnadní práci odborníkům ve zdravotnictví, farmacii a potravinářství.

Novou sloučeninu, kterou vědci pojmenovali podle tvaru krátké trubičky připomínající kmen bambusu, si chtějí nechat patentovat.

Bambusuril bude sloužit jako přepravník různých látek. Naloží je a dopraví z jednoho místa na druhé. Budou ho tak moci použít odborníci ve zdravotnictví, farmaceutickém či potravinářském průmyslu.

"Bambusuril je schopen vychytávat některé látky z roztoku tak, že je uschovává ve své schránce. Látka uschovaná v dutině bumbusurilu může být pak dopravena na jiné místo, kde je z dutiny bambusurilu uvolněna," vysvětlil vedoucí výzkumného týmu Vladimír Šindelář z Ústavu chemie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity.

Lékaři tak pomocí nové sloučeniny budou moci například lépe diagnostikovat pacientovi onemocnění či dopravit léčivou látku přímo do místa v těle člověka, kde má působit. Bambusuril se ale také bude moci využít k čištění odpadních vod.

"Příprava základního bambusurilu je jednoduchá. Výchozí sloučeniny i použitá rozpouštědla jsou navíc levná a dobře dostupná. Potenciální aplikace bambusurilu jsou v současnosti intenzivně zkoumány," uvedla mluvčí Masarykovy univerzity Tereza Fojtová.

Nový objev brněnských vědců není jen lokální záležitostí, ale zajímají se o něj i odborníci v zahraničí. Jako první o něm informoval prestižní vědecký časopis Angewandte Chemie.

Pokud vědci z Masarykovy univerzity získají na bambusuril patent, bude to již čtrnáctý patentovaný objev univerzity v oblasti chemie, biologie a fyziky.