NASA objevila život, jak ho neznáme. Vetřelce na Zemi

Jakub Novák
31. 12. 2010 16:30
Odborníci NASA objevili v Yosemitském parku bakterie schopné se živit arsenem

Washington - S jedním z nejočekávanějších a také nejintenzivněji avizovaných objevů přišla na začátku prosince americká NASA.

Na dně jezera "z jiného světa" v Yosemitském národním parku objevili její odborníci bakterie živící se smrtelně jedovatým arzenem. Jejich existenci označili za důkaz o životě, jak ho lidstvo dosud neznalo.

Již dříve byly v jezeře Yosemitského parku, jehož dno je lokalitou s největší přírozenou koncentrací arzenu na světě, nalezeny mikroorganismy schopné v tomto prostředí žít. Nyní byla objevena forma života schopná tento toxický prvek zpracovávat a využívat.

Bakterie využívá arzenu jako stavebního prvku, ze kterého vytváří své součásti.

Soused vetřelec

Objev, vycházející především z práce mladé biochemičky Felisy Wolfe-Simonové, kompletně mění pohled na to, co to vlastně "život" je. A má velký dopad na hledání důkazů o existenci či neexistenci mimozemských forem života.

Vypadá to, že cizí formy organismů, "vetřelci", nemusí být od nás nutně vzdálené několik světelných let. Život na naší planetě vznikl pravděpodobně vícekrát a následná evoluce pak vedla k naprosto odlišným typům životních forem.

"Pokud něco na Zemi může udělat něco tak nečekaného, musíme se ptát, co ještě život dokáže a my jsme to zatím neviděli," prohlásila Felisa Wolfeová-Simonová, jež vedla dvouletý výzkum, který k šokujícímu závěru dospěl.

Cesty a cestičky života

Před miliardami let pokrývala Zemi především v důsledku vulkanické činnosti úplně jiná směs prvků než dnes. Kyslíku bylo v té době minimální množství.

Různé podmínky tak donutily první formy organismů najít si různé cesty ke svému vzniku a udržení.

Předpokládá se tak, že život bude existovat na mnoha Zemi podobným planetám a to i v dříve nepředstavitelných podmínkách.

Nelze ani vyloučit možnost, že tato životní forma už někdy v minulosti vytvořila inteligentní formu života podobnou té naší.

V polovině října oslavila NASA 50leté výročí svého astrobiologického (dříve exobiologického) programu, zaměřeného na studium původu, rozšiřování a budoucnosti života ve vesmíru.