NASA objevila život, jak ho neznáme. Vetřelce na Zemi

Jakub Novák
2. 12. 2010 21:00
V jezeře v Yosemitském národním parku jsou bakterie, které živí smrtelně jedovatý arzen
Silná vulkanická činnost pravděpodobně vedla k vytvoření podmínek vedoucích k dalším formám života. | Foto: Reuters

Washington - Na dně jezera "z jiného světa" v Yosemitském národním parku byly objeveny bakterie živící se smrtelně jedovatým arzenem.

Existenci života "jak ho neznáme" ve čtvrtek oznámil Národní úřad pro letectví a kosmonautiku NASA.

Již dříve byly v této lokalitě s největší přírozenou koncentrací arzenu na světě nalezeny mikroorganismy schopné v tomto prostředí žít. Nyní byla objevena forma života schopná tento toxický prvek zpracovávat a využívat.

Bakterie využívá arzenu jako stavebního prvku, ze kterého vytváří své součásti.

Soused vetřelec

Objev, vycházející především z práce mladé biochemičky Felisy Wolfe-Simonové, kompletně mění pohled na to, co to vlastně "život" je. A má velký dopad na hledání důkazů o existenci či neexistenci mimozemských forem života.

Vypadá to, že cizí formy organismů, "vetřelci", nemusí být od nás nutně vzdálené několik světelných let. Život na naší planetě vznikl pravděpodobně vícekrát a následná evoluce pak vedla k naprosto odlišným typům životních forem.

"Pokud něco na Zemi může udělat něco tak nečekaného, musíme se ptát, co ještě život dokáže a my jsme to zatím neviděli," prohlásila Felisa Wolfeová-Simonová, jež vedla dvouletý výzkum, který k šokujícímu závěru dospěl.

Bakterie GFAJ-1 rostoucí na arsenu.
Bakterie GFAJ-1 rostoucí na arsenu. | Foto: NASA

Cesty a cestičky života

Před miliardami let pokrývala Zemi především v důsledku vulkanické činnosti úplně jiná směs prvků než dnes. Kyslíku bylo v té době minimální množství.

Různé podmínky tak donutily první formy organismů najít si různé cesty ke svému vzniku a udržení.

Předpokládá se tak, že život bude existovat na mnoha Zemi podobným planetám a to i v dříve nepředstavitelných podmínkách.

Nelze ani vyloučit možnost, že tato životní forma už někdy v minulosti vytvořila inteligentní formu života podobnou té naší.

V polovině října oslavila NASA 50leté výročí svého astrobiologického (dříve exobiologického) programu, zaměřeného na studium původu, rozšiřování a budoucnosti života ve vesmíru.

Turecko přesune v první fázi do Sýrie milion uprchlíků, řekl Erdogan

Turecko v první fázi přesune do Sýrie milion syrských uprchlíků ze svého území. Řekl to v úterý turecký prezident Recep Tayyip Erdogan. Turecká armáda od 9. října bojuje na severu Sýrie proti tamním kurdským oddílům s cílem zřídit podél hranice zónu pro bezpečný návrat uprchlíků. Turecko jich přijalo od roku 2011 na 3,6 milionu.

"Zajistíme oblast od Manbidže po iráckou hranici a v první fázi umožníme milionu syrských uprchlíků vrátit se domů. Později zajistíme návrat dvou milionů lidí," prohlásil prezident.

V Brazílii spadl obytný dům. Nejméně dva lidé jsou mrtví a deset je nezvěstných

Sedmipodlažní obytný dům se dnes náhle zřítil ve městě Fortaleza na severovýchodě Brazílie. Hasiči a záchranáři z trosek zatím vyprostili dva mrtvé a osm zraněných, kteří byli převezeni do nemocnice. Tragická bilance ale může být vážnější, protože pod rozvalinami jsou ještě minimálně další dva živí lidé a deset osob se pohřešuje, informovala brazilská média. Podle svědků několik osob stihlo z budovy vyběhnout a mezi zraněnými je i pár lidí, kteří šli kolem. Příčiny kolapsu domu dosud nejsou jasné.