Nález u Saturnu: Voda v kapalném stavu

vid, rst, ČTK
10. 3. 2006 18:27
Boulder - Vědci našli vodu v kapalném stavu na Saturnově měsíci. Objev výrazně zvyšuje možnost, že by tam mohl existovat život. Uvnitř VIDEO

S pomocí sondy Cassini, která se pohybuje v blízkosti prstencové planety, se vědcům podařilo získat důkaz, že vodu chrlí gejzíry na měsíci Enceladus, který je jinak pokryt ledem, informoval americký vědecký časopis Science.

Překvapivý objev nadchl především ty vědce, kteří už dříve tvrdili, že Enceladus by mohl patřit mezi několik málo míst v naší sluneční soustavě, kde by se životu s velkou pravděpodobností dařilo.

Infobox
Autor fotografie: NASA

Infobox

VODA U SATURNU:

Přečtěte si rozhovor s Dr. Carolyn Porcovou z NASA

"Kouřové pistole"

Nové fotografie s vysokým rozlišením pořízené sondou Cassini zachytily erupce ledové tříště a obrovských oblak vodní páry z gejzírů na jižním pólu Encelada.

"Kouřová pistole", jak vědci gejzíru přezdívají, tak poskytuje důkaz, že souputník Saturnu má vodu, vysvětluje Carolyn Porcová z kosmologického institutu v Boulderu v americkém státě Colorado.

Pokud je na Enceladu i život, pravděpodobně to bude ve formě mikrobů nebo jiných primitivních organismů schopných žít v extrémních podmínkách, tvrdí experti.

Ukvapené závěry?

David Morrison z Astrobiologického institutu NASA ale varoval před ukvapenými závěry. "Je to určitě zajímavé, ale to je podle mě tak všechno, co můžeme říct," řekl.

Vědci se většinou shodují, že prostředí vhodné k životu musí splňovat několik podmínek, mezi něž patří i přítomnost vody, stálý zdroj tepla a výskyt potřebných chemických látek.

Podle vědců je vulkanická aktivita, která pravděpodobně na Enceladu trvá nejméně tisícovky let, potenciálně stálým zdrojem právě vody a tepla.

Mezi další kandidáty na někdejší nebo stále přítomnou existenci mimozemského života řadí vědci Mars a ledové měsíce planety Jupiter.

Foto: NASA

Enceladus

Enceladus, který napříč měří 505 kilometrů, je nejblyštivějším objektem sluneční soustavy. Astronomové se dlouho domnívali, že jde o chladné a poklidné těleso.

Nyní se ale ukazuje, že se na něm odehrává geologická činnost, která se soustřeďuje převážně kolem nezvykle teplého jižního pólu. Vědci se domnívají, že voda se dere na povrch trhlinami v povrchu.

Foto: NASA

Americko-evropská dvojsonda Cassini-Huygens byla do kosmu vynesena v roce 1997 a na oběžnou dráhu kolem Saturnu doputovala v roce 2004. Od té doby prozkoumává prstence a měsíce Saturnu.

Kolem Encelada přeletěla loni třikrát a příště by se k němu měla dostat jen na vzdálenost 354 kilometrů v roce 2008.