Mezigalaktické hvězdy míří do exilu

ČTK
27. 1. 2006 21:10
Washington - Vesmírem se pohybují mezigalaktické hvězdy, které jejich domovské galaxie poslaly "do exilu".
Foto: Aktuálně.cz

Loni astronomové vypátrali hvězdu, která opouštěla Mléčnou dráhu. O něco později byly nalezeny další dvě, které směřovaly ven z naší galaxie. Nyní vědci oznámili, že se jim podařilo zpozorovat jiné dvě unikající tělesa. Vzhledem k takovému počtu je experti považují za nový druh kosmických útvarů, mezigalaktické hvězdy, které jejich domovské galaxie poslaly "do exilu", napsal server Space.com.

Vesmírné trosečníce

Dvě nové exulantky z galaxie mizí rychlostí převyšující milion a půl kilometrů za hodinu, tedy dostatečně rychle na to, aby překonaly gravitaci galaxie. "Tyto hvězdy jsou doslova trosečníky," uvedl Warren Brown z výzkumného ústavu Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics. "Byly vyhozeny ven ze své domovské galaxie a vydány napospas mezigalaktickému kosmickému oceánu," dodal.

Brown rovněž řekl, že podobný jev se pravděpodobně odehrává i v dalších galaxiích, takže mezigalaktický prostor je plný podobných poutníků. Právě Brownův tým objevil loni první takovou hvězdu, další dvě nalezli evropští astronomové.

Jedny z mnoha

V Mléčné dráze může být tisíc adeptů na exil, kteří se nacházejí v dráze, která je může vyvést mimo naší galaxii. V ní se nachází asi 100 miliard hvězd, z čehož vyplývá, že najít takovéto trosečníky není vůbec snadné. Klíčem k tomu je vědět, co se vlastně hledá.

Roj Leonidy tak, jak jej zachytili hvězdáři z Mallorky v roce 1999.
Roj Leonidy tak, jak jej zachytili hvězdáři z Mallorky v roce 1999. | Foto: Astronomická observatoř Mallorca

K opuštění galaxie musí být hvězda nějakým způsobem urychlena v pohybu ven z galaxie. Astronomové jako příklad uvedli dvouhvězdný systém, který se označuje jako binární. Tyto dvě hvězdy obíhají centrum galaxie, kam jsou vtahovány obrovskou gravitační silou centrální supermasivní černé díry. Jedna z hvězd je chycena, zatímco druhá vystřelena ven jako z praku.

Tento scénář byl vymodelován počítačem. Nalezení rychle se pohybujících hvězd je pak důkazem, že se to opravdu takto děje. "Objev těchto dvou nových hvězd-exulantek nebyl dán ani štěstím, ani náhodou," prohlásila Margaret Gellerová, jedna ze spoluautorek studie o objevu, která byla zaslána do časopisu Astrophysical Journal Letters. Vědci odhadují, že hvězda je z galaktického středu vymrštěna každých zhruba 100.000 let.

#reklama