Města budoucnosti osvětlí vesmírná zrcadla

Josef Tuček
18. 9. 2007 12:45
Uvnitř: Fotogalerie odvázaných nápadů expertů
Proč nevyužít projíždějících automobilů k výrobě energie pro pouliční osvětlení? Vozovka pod jejich hmotností lehce poklesne dolů a energii pohybu pak generátory převádějí na elektřinu.
Proč nevyužít projíždějících automobilů k výrobě energie pro pouliční osvětlení? Vozovka pod jejich hmotností lehce poklesne dolů a energii pohybu pak generátory převádějí na elektřinu. | Foto: Philips

Rotterdam /Od našeho zpravodaje/ - Automobil jede v noci po silnici a svítí potkávacími světly. Normálně by tedy řidič viděl jen kousek před své vozidlo. Jenomže povrch vozovky tvoří zvláštní materiál. Světlo z reflektorů lehce odráží a příjemně rozptyluje. Takže silnice je celá osvětlená, řidiči se po ní jede lépe a bezpečněji, aniž by někoho oslňoval.

Anebo jiný příklad: chodec jde noční ulicí. Pouliční osvětlení se rozsvěcuje kus před ním, a kus za ním zase zhasíná. Světla tedy nesvítí zbytečně, když je ulice liduprázdná.

To jsou jen dva nápady z projektu s názvem city.people.light, který připravila společnost Philips. Pozvala na něj světové architekty, urbanisty a světelné návrháře, přizvala fakultu architektury londýnské školy University College. Celkem uspořádali čtyři semináře; dva v Evropě: v Hamburku a v Lyonu, jeden v americké Filadelfii a jeden v čínské Šanghaji.

Odvázejte se

"Požádali jsme je: navrhněte koncepty, jak si myslíte, že bude světlo sloužit lidem ve městech v příštích desetiletích. Ale neomezujete se ohledem na současný stav technologií. Nepřemýšlejte o tom, jestli je váš nápad už teď uskutečnitelný," popisuje Theo van Deursen, ředitel výroby osvětlovací techniky koncernu Philips.

Dálkový ovladač na veřejné osvětlení. Osamělý chodec si je může kolem sebe podle své nálady buď utlumit, nebo naopak rozsvítit naplno.
Dálkový ovladač na veřejné osvětlení. Osamělý chodec si je může kolem sebe podle své nálady buď utlumit, nebo naopak rozsvítit naplno. | Foto: Philips

"Prostě jsme jim řekli: Odvázejte se, mějte třeba úplně bláznivé nápady. Mohou se stát skutečností o něco později, třeba právě proto, že inspirujete inženýry," doplnil jeho kolega Rene van Schooten.

Organizátoři nápady sesbírali a pak jejich průřez představili v Rotterdamu. Nebylo to úplně náhodně zvolené místo.

"Toto město může čelit dramatickým následkům změny klimatu. Je totiž postaveno pod hladinou moře," připomněl van Deursen. Stoupající mořská hladina při globálním oteplování může ohrozit nizozemské hráze a zaplavit půdu, kterou generace obyvatel Nizozemska díky hrázím vyrvaly moři.

Proto organizátoři vybrali předřevším takové nápady, které by měly vést k úsporám energie. Tedy i ke snížení produkce oxidu uhličitého - plynu, který vzniká při spalování uhlí a ropy a přispívá k oteplování zeměkoule.

"Na osvětlení se dnes spotřebuje 19 procent světové výroby elektřiny. Naše výpočty ukazují, že kdybychom přešli na efektivnější technologie, jenom v Evropě bychom mohli ušetřit 20 až 40 procent nákladů na osvětlení, což představuje nějakých 14 až 28 miliard eur ročně," vyčíslil van Deursen. "V ekologickém hodnocení to vede k ročnímu snížení emisí oxidu uhličitého o 60 až 120 milionů tun.

Žárovka.
Žárovka. | Foto: Wkimedia Commons
Čtěte také:
Žárovky skončí, za pár let budou zakázány

Dobře osvětlená ulice je bezpečnější

Jak organizátoři zdůraznili, v žádném případě není jejich cílem držet město ve tmě. Jen v dobře osvětlených ulicích se mohou lidé cítit bezpečně a líbí se v nich turistům. Pod dobrým osvětlením je nižší kriminalita, obyvatelé se více zdržují venku, takže město žije, a nevadí jim jezdit městskou dopravou.

A co tedy vlastně pozvaní tvůrci vymysleli?

Málo frekventované ulice, které svítí, jen když po nich někdo jde nebo když jimi projíždí auto, jsme už zmínili na začátku článku.

Pouliční lampa nemusí osvětlovat jenom ulici. Může současně nést doplňkový reflektor, který svítí na zajímavý architektonický prvek v okolí, podobně jako to dnes dělají samostatné reflektory u významnějších památek.
Pouliční lampa nemusí osvětlovat jenom ulici. Může současně nést doplňkový reflektor, který svítí na zajímavý architektonický prvek v okolí, podobně jako to dnes dělají samostatné reflektory u významnějších památek. | Foto: Philips

Podle jiné myšlenky by automobily projíždějící ulicemi mohly vyrábět energii pro pouliční osvětlení: vozovka by pod hmotností automobilu lehce poklesla dolů a energii pohybu by pak připojené generátory převedly na elektřinu.

Méně lákavě ovšem působí nápad, že cyklista jedoucí po městě svým šlapáním současně nabíjí baterii. Až dojede, připojí kolo ke sloupu veřejného osvětlení, který si energii z baterie "přetáhne" a využije ke svícení. To by se ovšem cyklista docela našlapal, aby se z jeho práce dalo svítit.

Robotické světlušky

Jako úplné sci-fi pak působí nápad, že každý chodec bude mít kolem sebe jakési mušky světlušky, ovšem robotické a svítivější, než je běžné v přírodě. A ty mu budou v málo frekventovaných ulicích pěkně svítit na cestu přesně podle jeho potřeby. Jak to v praxi udělat, autor samozřejmě neví, ale to nevadí, to jeho povinností nebylo. Nastínil tak však myšlenkový směr, že by budoucí venkovní osvětlení mohlo být úplně individuální pro každého člověka, a ne jako dnes pro všechny stejné.

Podobným směrem se ubíral jiný návrhář. Ten sice vyšel ze současného stavu, kdy jsou na ulici lampy stejné pro každého kolemjdoucího, nicméně vybavil chodce dálkovým ovladačem. Jím může podle své nálady venkovnímu osvětlení přidat na jasnosti, nebo je naopak ztlumit.

Do kategorie technicky vlastně docela jednoduchých pak patřily návrhy posuvných osvětlovacích stožárů, které se přizpůsobují okolní vegetaci. Jejich lampy by bylo možné vysunout do výšky, když by pod nimi vyrostly stromy. Anebo je posouvat tak, aby je v létě nepřekrylo listí z korun stromů. Na podzim, až listí opadne, by se lampy stáhly na původní místo.

Zrcadla ve vesmíru

A když už jsme u pouličních lamp, do nich by se daly přimontovat ještě doplňkové reflektory, které by osvětlovaly nejzajímavější architektonické prvky v ulici, podobně jako to dnes dělají samostatné reflektory u významnějších památek.

Mezi představenými návrhy nechyběla ani oživená myšlenka na zrcadla ve vesmíru. V noci by odrážela dolů na Zemi sluneční světlo, takže by veřejné osvětlení vůbec nebylo nutné používat.

S těmito i dalšími nápady se můžete blíže seznámit v připojené obrazové galerii.

Stěhování do měst

Jestli se některými z těchto nápadů nechají inspirovat výrobci osvětlení, se ještě ukáže. Nicméně poptávka bude. Zatímco před stoletím žila ve městě jen desetina obyvatel světa, dnes už to je něco přes polovinu. A podle odhadů by v půlce tohoto století mohla být města obydlím pro tři čtvrtiny obyvatel světa.

Budou potřebovat příjemné, funkční, hezké a přitom úsporné osvětlení svých ulic.

Gigantosaurus už není největším masožravým dinosaurem na světě. Objev v Argentině to potvrdil.
Gigantosaurus už není největším masožravým dinosaurem na světě. Objev v Argentině to potvrdil. | Foto: The Academy of Natural Sciences, Philadelphia
Další texty z rubriky Věda najdete ZDE. 
 

Právě se děje

Další zprávy