Měsíc Pandora z filmu Avatar by mohl existovat

Petr Kubala, exoplanety.cz
25. 12. 2009 21:25
Známe planety mimo naši Sluneční soustavu. Možná mají i své satelity
Umělcova představa oceánu na obyvatelném exoměsíci, který oblétá velkou planetu podobnou Jupiteru. | Foto: Wikimedia Commons

Praha - Kinosály po celém světě právě putuje film Avatar režiséra Jamese Camerona, který by se mohl stát nejúspěšnější premiérou letošního roku. Děj filmu se odehrává na tajemném měsíci Pandora.

Jedná se pochopitelně o smyšlené těleso, umístěné k existující hvězdě. Astronomové ovšem připouštějí, že měsíc Pandora by mohl existovat.

Exoplanety už známe

Naše planeta Země má pouze jeden přirozený měsíc. Zato u obřích planet jako Jupiter, Saturn, Uran a Neptun objevili astronomové desítky měsíců. První otázkou tedy je, zda také okolo planet u cizích hvězd existují měsíce, jako je zmíněná fiktivní Pandora.

V roce 1995 objevili astronomové první planetu u cizí hvězdy. Do povědomí vešla tato tělesa pod názvem exoplanety. O jejich existenci už před tím nikdo nepochyboval. Bylo by velmi zvláštní, kdyby se planetární systém nacházel pouze u našeho Slunce. K objevování exoplanet však astronomové ještě na počátku devadesátých let minulého století neměli odpovídající techniku, a planety u cizích sluncí tak "objevovali" pouze autoři vědeckofantastické literatury.

exoplanety.cz

Článek byl připraven ve spolupráci s portálem exoplanety.cz, který se zabývá planetami mimo naši Sluneční soustavu a životem ve vesmíru. Nabízí také zasílání elektronického časopisu zdarma.

Na filmových plátnech slavily úspěch Hvězdné války a pro inspiraci museli autoři sáhnout po jiné než astronomické literatuře.

Nyní je už objevování exoplanet téměř každodenní rutinou. Známe jich už více než čtyři sta.

Existují i exoměsíce?

Situace z období před rokem 1995 se nyní opakuje u "exoměsíců". Podle mnoha astronomů je otázkou nejvýše čtyř let, než se podaří objevit měsíce exoplanet. Žádné takové těleso jsme sice zatím nenašli, stejně jako v případě exoplanet před patnácti lety se i dnes existence exoměsíců považuje za samozřejmost.

David Kipping z vysoké školy University College v Londýně nedávno sestavil počítačovou simulaci, ze které jasně vyplývá, že první exoměsíce by mohl objevit už kosmický dalekohled Kepler, jenž se do vesmíru vydal letos v březnu.

Malířova představa dalekohledu Kepler ve vesmíru.
Malířova představa dalekohledu Kepler ve vesmíru. | Foto: NASA

Primárním úkolem dalekohledu Kepler je hledání exoplanet zemského typu. Sekundárním výsledkem ale bude i objev stovek nových a hmotnějších planet a dost možná i prvních exoměsíců.

Na základě dat, získaných kosmickým dalekohledem Kepler, vypočítají astronomové velikost planety i parametry její oběžné dráhy. Pokud by okolo planety obíhal měsíc, podepsalo by se to na její oběžné době nepatrnými odchylkami, které by Kepler mohl odhalit.

Astronomka Lisa Kalteneggerová se domnívá, že objevené exoměsíce by mohl zkoumat Webbův vesmírný dalekohled, jehož start se očekává okolo roku 2014. Infračervený kosmický teleskop je považován za nástupce legendárního Hubblova dalekohledu. Webbův dalekohled by mohl zjistit chemické složení atmosféry vybraných exoměsíců.

Na čem může být založen mimozemský život

Ve filmu Avatar je život na Pandoře založen na stejném základě jako život pozemský - tedy na uhlíku a vodě. Mnozí astrobiologové však už dlouho upozorňují na to, že mimozemský život může být postaven na zcela jiných předpokladech. Když pomineme značně šílené teorie, pak zde máme seriozní debaty o životě, postaveném třeba na uhlovodících a křemíku.

Záběr z filmu Avatar.
Záběr z filmu Avatar. | Foto: Bontonfilm

Určitá část astrobiologické obce nezavrhuje ani z našeho pohledu jedovaté látky typu arzen, chlór a síra. Rozpouštědlem by na cizích planetách nemusela být nutně voda, ale třeba čpavek. Existence života na jiné bázi znamená automaticky také jiné nastavení "vyhledávacích parametrů". Život v kapalném čpavku by mohl existovat i při teplotách nižších než je nula stupňů Celsia.

Exoplanety u Alfa Centauri zatím hledáme

Měsíc Pandora má podle tvůrců filmu Avatar obíhat okolo planety, která se nachází u jedné z hvězd v systému Alfa Centauri.

Soustavu nalezneme v souhvězdí Kentaura ve vzdálenosti jen asi 4,3 světelného roku. Alfa Centauri se skládá ze tří hvězd - Alfa Centauri A, Alfa Centauri B a Alfa Centauri C. První dvě jmenované hvězdy jsou podobné našemu Slunci, třetí je pak červeným trpaslíkem.

Hvězda Alfa Centauri C je veřejnosti známa spíše pod názvem Proxima Centauri a po Slunci je to nejbližší známá hvězda. Obíhá okolo některé z hvězd Alfa Centauri planeta a hostí tato planeta měsíc? Tedy - existuje Pandora?

Záběr z filmu Avatar.
Záběr z filmu Avatar. | Foto: Bontonfilm

Hned tři vědecké týmy hodlají nalézt odpověď alespoň na první z otázek. Astronomka Debra Fischerová z Yaleovy univerzity se snaží nalézt exoplanetu u Alfa Centari na chilské observatoři Cerro Tololo, kde má k dispozici dalekohled o průměru 1,5 metru.

Na jiné chilské observatoři La Silla se o totéž pokouší Michel Mayor, který je jedním ze dvou objevitelů vůbec první exoplanety 51 Peg b v roce 1995. Třetím lovcem je pak John Hearnshaw z Canterburské university.

Kdo z nich bude mít štěstí a zda se vůbec podaří nalézt exoplanetu u Alfa Centauri, se dozvíme v nejbližších letech. Na odhalení "Pandory" si musíme počkat ještě mnohem déle, a to samozřejmě za předpokladu, že nějaký exoměsíc u Alfa Centauri skutečně je a dokážeme ho nalézt.