Konec pláče v kuchyni. Vědci geneticky upravují cibuli

mih
5. 2. 2008 9:27
V budoucnu krájení cibule nebude dráždit oči
Foto: Wikipedia Commons

Wellington - Vaření se v budoucnosti obejde bez pláče. Vědci totiž pracují na vývoji nového druhu cibule, při jejímž krájení neslzí oči.

Vývojem cibulí se zabývá tým novozélandských vědců, kteří se specializují na využití geneticky upravených plodin. Informuje o tom britský deník The Guardian, který cituje titulní článek v posledním čísle mezinárodního odborného časopisu Svět cibule.

Vedoucí výzkumu Colin Eady prohlásil, že týmu se podařilo eliminovat gen, který je odpovědný za produkci enzymu, kvůli němuž lidem při krájení cibule slzí oči.

Krájení cibule způsobuje reakci, při níž vznikají takzvané sulfenové kyseliny. Ty se proměňují na další látky, které se uvolňují do vzduchu. Pokud se dostanou do kontaktu s oční rohovkou, aktivují se slzné žlázy.

Časopis Svět cibule cituje světově uznávaného odborníka v oblasti genetiky rostlin, profesora Michaela J Haveye z univerzity ve Wisconsinu, který předpokládá, že nový druh cibule bude jednou běžně k dostání po celém světě. Ovšem výzkum ještě není u konce a předpokládá se, že nové cibule nebudou k dostání dříve než za deset let.

Novozélandský tým vědců také pracuje na genetických modifikacích, díky kterým budou cibule větší a odolnější vůči chorobám. To by mělo přispět k větším výnosům. V mnoha zemích včetně těch nejchudších se totiž cibule podílí významným poměrem na skladbě stravy.

Díky genetickým proměnám mohou vědci také ovlivnit vůni a množství zdraví prospěšných látek. "Předpokládáme, že až bude výzkum u konce, budeme umět vypěstovat místo hořkých a dráždivých rostlin příjemně voňavé, zdravé cibulky," říká novozélandský vědec Colin Eady.