Cestovní ruch… to je fenomén a důležitá součást životů mnohých z nás. My v agentuře CzechTourism jím žijeme. A fungujeme už 25 let. Podívejte se, jak podporujeme turismus napříč regiony a propagujeme naši krásnou zemi v zahraničí!
Přestože Praha jako region stále vévodí žebříčku příjezdu zahraničních turistů do hromadných ubytovacích zařízení, ostatní regiony též stoupají v oblibě. Jejich návštěvnost v loňském roce dokonce rostla rychleji než v hlavním městě. Za tímto velkým úspěchem stojí dlouhodobá propagace našich regionů ve světě a také například spolupráce na konkrétních projektech s asijskými zeměmi.
Zájem Čechů o dovolenou v tuzemsku v posledních letech stoupá, přičemž výrazný nárůst obliby dovolených v Česku je patrný od roku 2015, kdy do hromadných ubytovacích zařízení přijelo o milion domácích turistů více než v předchozích letech. Je to dáno jak zvyšující se životní úrovní Čechů, tak i bezpečnostními faktory či propracovanějším marketingem jednotlivých regionů.
Agentura CzechTourism každoročně sestavuje žebříček nejvíce navštěvovaných turistických cílů. V roce 2018 jsme sledovali necelou tisícovku objektů. Institut turismu se letos zaměřil na TOP 50 atraktivit v rámci celé republiky, dále zjišťoval návštěvnosti v jednotlivých krajích i kategoriích.
Na území hlavního města Praha se nachází 46 pětihvězdičkových hotelů. Patří mezi ně například Radisson Blu Alcron, Hilton, Marriot, Jalta či Four Seasons. Ve Vídni, která má nejen podobnou rozlohu, ale též historický „rodokmen“, je pětihvězdičkových hotelů pouze 21.
Nejvyšší průměrná výše výdajů zahraničních turistů v regionech mimo Prahu je právě v Karlovarském kraji. Zahraniční návštěvníci zde utrácejí peníze hlavně za ubytování a za zboží.
Počet turistů z Jižní Koreje vzrostl v roce 2017 v Jihomoravském kraji o 77 %. Tento vysoký nárůst byl ovlivněn nejen všeobecnou oblibou České republiky v Asii, ale též intenzivní prací zahraničního zastoupení CzechTourism v Soulu, jako například „press tripy“ do českých regionů pro jihokorejské novináře a blogery.
CzechTourism je každoročně partnerem kulturních, sportovních, gastronomických či společenských eventů, které mají silný potenciál pro cestovní ruch. Při výběru partnerů zohledňujeme počet domácích i zahraničních návštěvníků, významnost akce, soulad s marketingovým plánem agentury, ekonomické přínosy daného eventu i propagační a PR potenciál akce.
CzechTourism byl v roce 2017 partnerem Top 30 eventů. Jedná se o sportovní i kulturní akce, některé mají dlouhou tradici (Pražské jaro, Colours of Ostrava aj.) a jindy jde o zcela novou akci (Laver Cup).
Mimo top eventy se CzechTourism partnersky podílí každoročně na více než 100 regionálních akcích.
Všesokolský slet, pořádaný u příležitosti oslav 100. výročí založení republiky, přilákal do Prahy na 39 tisíc návštěvníků. Finanční efekt této akce byl 75 milionů korun, o které by Praha, respektive Česká republika přišla, pokud by se akce nekonala.
Ekonomický přínos v mil. Kč
Agentura CzechTourism také letos mapuje potenciál několika významných sportovních i kulturních akcí, které podporuje. Cílem analýz je zjištění nejen atraktivity daného eventu, ale také celkového zásahu a ekonomického dopadu na cestovní ruch. Letos jsme se zaměřili na Pražské jaro, Hrady CZ – Kunětická hora, Všesokolský slet, Fresh festival v Plzni, Kontinentální pohár v atletice nebo akci Kolo pro život.
Workshop, jehož tradice sahá do roku 2015, má za cíl propojit české podnikatele, zástupce krajů, regionů a zahraniční delegáty. Workshopy připravujeme jako sérii předem sjednaných 12minutových schůzek. V rámci tohoto dvoudenního setkání tak probíhá více než 1000 individuálních jednání. Samotné akci předcházejí pětidenní fam tripy po vybraných regionech České republiky.
Od roku 2010 pořádáme také Fórum cestovního ruchu, jehož cílem je informovat o aktuálních tématech a zprostředkovat přenos příkladů dobré praxe v oblasti turismu. Každoročně se fóra účastní zhruba 150 účastníků z řad zástupců regionů a destinačních managementů, podnikatelů, provozovatelů a správců turistických atraktivit i akademické veřejnosti.
Festival Tourfilm je nejstarším mezinárodním filmovým festivalem s cestovatelskou tematikou na světě. Koná se od roku 1967 a jeho posláním je uvést a ocenit dokumentární a propagační filmy a spoty, které svou obsahovou náplní a uměleckou úrovní přispívají k rozvoji domácího i zahraničního cestovního ruchu.
V roce 2018 proběhl již osmý ročník Fóra cestovního ruchu. První ročník se konal v roce 2011 v Pardubicích, letos jsme zamířili opět do regionů mimo Prahu – do Hradce Králové.
V rámci Travel Trade Day proběhlo více než 1000 individuálních jednání mezi nákupčími z celého světa a českými zástupci destinací, turistických atraktivit a dalších subjektů.
Do festivalu Tourfilm se letos přihlásilo 435 soutěžních snímků. Celkem se se svými soutěžními počiny přihlásilo do soutěží rekordních 64 zemí, zaznamenán byl nárůst počtu snímku zejména z exotických destinací, jako jsou např. Ekvádor, Peru, Filipíny, Indonésie, Chile, Nepál či Dominikánská republika.
Pro rok 2017 jsme ve spolupráci s agenturou WMC Grey připravili kreativní koncept „Baroko všemi smysly“. Ten navazuje na dlouholetý koncept představení České republiky jako země příběhů. Na podporu domácího i příjezdového cestovního ruchu realizovala agentura CzechTourism mediální kampaně představující hlavní barokní památky v zemi.
V roce 2018 si připomínáme 100. výročí založení samostatného Československa. Destinační kampaň naši zemi tentokrát představuje poutavými příběhy ze všech koutů Česka. Tematicky jsme se zaměřili na architekturu a design, životní styl, kulinářskou a kavárenskou scénu nebo významné české značky, které dodnes rezonují ve světě.
Ve spolupráci s produkční společností Bedna films a režisérem Janem Pavlackým jsme natočili nadčasové video, které – moderně a dynamicky - představuje šest destinací – „highlightů“ – napříč republikou. Videospot slouží jako propagační materiál pro organizace zabývající se cestovním ruchem.
Ve svých kampaních a při marketingovém cílení dlouhodobě pracujeme se třemi skupinami. „Cool“ – zajištění mladí lidé ve věku cca 26–34 let, „požitkáři“ – rodiny s dětmi i bez dětí – aktivní lidé ve věku cca 35–54 let a „požitkáři“ – aktivní senioři – movitější turisté ve věku cca 55+ let.
Počet impresí, které vygenerovala kampaň Baroko. Ta probíhala v období duben–srpen 2017 a cílila na podporu domácího cestovního ruchu. Hlavním komunikačním cílem kampaně bylo efektivní oslovení cílové skupiny tzv. požitkářů.
V roce 2018 jsme vyhlásili 6. ročník oblíbené soutěže DestinaCZe. Letošním vítězem – nejoblíbenější tuzemskou turistickou destinací – se stala Stezka korunami stromů v Krkonoších. Smyslem soutěže je především podporovat domácí cestovní ruch a inspirovat k cestování po regionech České republiky.
Jako agentura každoročně vydáváme publikace a brožury na podporu domácího i příjezdového cestovního ruchu, a to v českém jazyce i v několika jazykových mutacích. Mezi nejoblíbenější patří tituly České poklady UNESCO, každoroční Destinační manuál, Cyklomapa, Barokní Česko všemi smysly, Společné století nebo Aktivní dovolená.
CzechTourism vydal v období 2014 – 2018 230 titulů, ve kterých byly využity tisíce stran grafiky, fotografií a textů.
Hlavní tituly a profilové obsahy upravujeme do 17 jazykových verzí.
CzechTourism v současnosti disponuje 1500 fotografiemi, které využívá na webech, ve svých titulech a mediálních výstupech.
CzechTourism v roce 2018 vydal 1. kompletní průvodce (od r. 1992) po všech lokalitách figurujících na seznamech světového dědictví UNESCO. Unikátní brožura byla přijata s nadšením v ČR i zahraničí.
Zcela nově vznikla ediční řada k výročí 100 let od založení republiky v čele s image knihou Společné století.
Agentura CzechTourism má ve světě 23 zahraničních zastoupení. Jejich cílem je propagovat ČR jako ideální turistickou destinaci v daných lokalitách. Zahraniční pobočky realizují širokou škálu marketingových aktivit, účastní se veletrhů. Jejich zástupci organizují vlastní propagační akce, spolupracují s místními i českými subjekty.
Pro zobrazení klikněte do mapy
V červenci 2018 se v Ostravě konalo globální setkání tvůrců internetového obsahu TBEX (The Travel Blog Exchange Europe). Do ČR přijelo na pět set blogerů a influencerů ze 43 zemí světa. Mezinárodní konferenci do střední Evropy – úplně poprvé – přivedlo naše zahraniční zastoupení pro USA a Kanadu. Účastníci poznali nejen Moravskoslezský kraj, díky fam tripům zavítali v podstatě do celé republiky.
V roce 2017 jsme přivedli ve spolupráci s partnery prostřednictvím tzv. press & fam tripů do České republiky téměř 1300 zahraničních novinářů i zástupců cestovních agentur. Novým trhem, na který se agentura soustřeďuje, je Blízký východ. Loni po České republice provedla delegaci ománské princezny H. H. Dr. Mona bint Fahad bin Mahmoud Al Said.
V roce 2018 jsme podepsali memorandum o spolupráci a společné propagaci Česka v zahraničí se třemi dalšími partnery – Letištěm Praha, Středočeským krajem a organizací Prague City Tourism. Nedávným důkazem koordinace a součinnosti zapojených institucí je zajištění přímého letu z americké Philadelphie do Prahy. První let proběhl v květnu 2018, následovala mediální kampaň pomocí influencerů.
Letos jsme se stali také sedmým partnerem Týmu Česko, což je společná platforma státních institucí zabývajících se podporou podnikání, inovací a exportu. Hlavním cílem projektu je zjednodušit přístup firem k nabízené státní podpoře, zorientovaní se v nabídce jejich služeb. Mezi členy patří mimo jiné CzechTrade nebo CzechInvest.
TBEX (The Travel Blog Exchange), největší světové shromáždění blogerů, vlogerů, tvůrců obsahu o cestování a profesionálů z oblasti cestovního ruchu aktivních na sociálních médiích, se v roce 2018 konalo v Ostravě.
V roce 2017 jsme se účastnili s oficiální expozicí 21 významných domácích i zahraničních veletrhů cestovního ruchu. Mezi největší zahraniční akce patří každoročně veletrhy ITB Berlín, WTM Londýn nebo MITT Moskva. Tam Česká republika získala v roce 2017 titul „Nejlepší lázeňská destinace“.
V roce 2017 se v rámci realizovaných veletrhů s oficiální expozicí podařilo oslovit více než 1 600 000 návštěvníků, kterým jsme představili, co destinace Česká republika nabízí, kam a proč vycestovat. V tomto roce jsme kladli důraz na podporu regionů i sté výročí založení Československa.
Veletrhů s oficiální expozicí se každoročně účastní více než 250 vystavovatelů z řad komerčních i nekomerčních subjektů, firem, institucí. Na veletrzích se tak prezentují nejen regiony či města České republiky, ale i jednotlivé hotely, lázeňská zařízení, dopravci či touroperátoři.
Agentura CzechTourism každoročně vyhodnocuje přínos svých aktivit pro veřejné rozpočty. V roce 2017 se díky intenzivní činnosti agentury do veřejného rozpočtu vrátilo 9,2 miliard Kč. Rozpočet CzechTourism činil 440 milionů Kč, každá koruna do agentury vložená byla tedy zhodnocena 21 krát.
Podíl cestovního ruchu na HDP se dlouhodobě pohybuje okolo 3 %, což je více než např. v zemědělství, lesnictví a rybářství. Jedná se však o průřezové odvětví, a má tak dopad na všechna odvětví národního hospodářství a významný přínos pro regionální rozvoj. Pokud bychom tedy brali v potaz přímý i nepřímý efekt, vzrostl by podíl cestovního ruchu na HDP na 7,7 %.
Toto číslo říká, jakou hodnotu v Kč představuje mediální prostor bezplatně získaný díky marketingovým a PR aktivitám. Hodnota mediálního prostoru získaného díky aktivitám zahraničních zastoupení CzechTourism dosáhla v roce 2017 3,8 mld. Kč.
Cestovní ruch je na národní i regionální úrovni významnou ekonomickou činností. V roce 2016 bylo v oboru zaměstnáno více než 231 tisíc osob. Cestovní ruch se tak na celkové zaměstnanosti ČR podílí 4,4 %, což znamená, že v něm pracuje každý 23. Čech.
CzechTourism ve svých marketingových podkladech i při všech akcích využívá značku Česko – země příběhů – Czech Republic Land of Stories. Tato destinační značka byla zavedena v roce 2012. V oficiální marketingové koncepci cestovního ruchu pak pracuje s názvem Česká republika – Czech Republic. Hodnotu této značky sleduje Nation Brand Index, v roce 2017 jí patřilo pěkné 32. místo.
Už 14 let spravujeme jeden z nejoblíbenějších webů na podporu domácího cestovního ruchu v regionech a podporu turistických atraktivit po celé České republice.
Portál Czechtourism.com, který je zaměřený na komplexní propagaci turistického potenciálu Česka v zahraničí, navštívily v roce 2017 téměř tři miliony uživatelů. Web láká potenciální návštěvníky v deseti jazykových mutacích na příběhy měst, osobností, architektury i krajiny, ale i pomocí prezentace jednotlivých turistických cílů. Pravidelně zde přibývají články o aktuálním dění v České republice.
Webový portál Kudyznudy.cz aktuálně nabízí přes 75 tisíc tipů na výlety. Stránky si za rok 2017 prohlédlo celkem 13,5 milionu návštěvníků a celková čtenost se již vyšplhala na hodnotu 47,5 milionu zobrazení. Nejsilnější věkovou skupinou jsou čtenáři od 25 do 34 let. Největší procento uživatelů je z Prahy, ze středních Čech a z jižní Moravy.
Czech Specials je partnerským projektem agentury CzechTourism, Asociace kuchařů a cukrářů ČR a Asociace hotelů a restaurací. Popularizuje českou kuchyni v tradičním i moderním pojetí, propaguje a podporuje restaurace, které tuto kuchyni nabízejí. A v konečném důsledku do kvalitních českých restaurací přivádí více hostů.
Nejznámější autorkou knih o vaření byla spisovatelka a buditelka Magdalena Dobromila Rettigová. Česká kuchyně prošla v průběhu posledního století určitým vývojem, umíme ji odlehčit, vstřebáváme zahraniční trendy, často se setkáváme s „fusion“ s ostatními světovými kuchyněmi. V této kuchařce se tedy vracíme k základům – tomu ryzímu, co česko-slovenská gastronomie nabízí.
V roce 2017 a 2018 CzechTourism zapůsobil jako národní marketingová agentura. Pro oslavy a připomínky sta let od založení Československa jsme připravili jednotnou marketingovou koncepci a mediální kampaně. Do projektu „Společné století“ byly zapojeny významné státní instituce; podpořily jej známé osobnosti ze světa sportu, vědy i kultury. Oslavy vyvrcholily v Praze 28. října 2018.
Symbolem připravené marketingové kampaně jsou národní české a slovenské vlajky namalované na tvářích s dovětkem Neměnil/a bych Neměnil/a by som. Tvářemi kampaně byly například Antonín Panenka, Emília Vašáryová, Jan Pirk, Taťána Gregor Brzobohatá, generálmajor Emil Boček.
Hlavními aktéry ústředního televizního a rozhlasového spotu byli herci Viktor Preiss a Táňa Pauhofová, zástupci českého i slovenského kulturního života.
Videospot s historickou náladou jsme tvořili především pro využití na 51. ročníku mezinárodního filmového festivalu s cestovatelskou tematikou – Tourfilm. I zde významně rezonovalo výročí sta let od založení Československa.
Tvářemi kampaně Společné století jsou významné české a slovenské osobnosti, jejichž profesní či osobní život je spjat s Českou i Slovenskou republikou. Využití konceptu žijících osobností namísto odkazu na historické osobnosti století CzechTourism zvolil na základě odborného výzkumu – přání občanů.
V rámci projektu Společné století jsme spustili soutěž o nejlepší fotografii, a to hned v několika kategoriích. V roce oslav a připomínek sta let od založení Československa se samozřejmě jednalo o snímky z naší domoviny. Ty nejpovedenější byly vyhlášeny na 51. ročníku Tourfilmu, který agentura také organizuje. Z fotografií je vidět i cítit, že jejich autoři „by neměnili“ a že Česko je super!
Zdroje a autoři fotografií:
UpVision, Jiří Jiroušek, © Pražské jaro / Prague Spring Festival 2017 - Petra Hajská
Autoři grafiky:
Renata Kasalová, Kristina Kadlas Blümelová, Markéta Vogelová, Denis Chripák (grafik)