Hledá se dárek pro předsednictví. Zn.: hezký a český

Blahoslav Hruška
22. 4. 2008 15:50
ČR se chce blýsknout i vystřelovacím deštníkem
Foto: Evropská komise

Praha - Šátky, kravaty, deštníky, tužky, bloky, ale i bonbóny nebo USB flash disky. To vše v jednotném designu jako hezká vzpomínka na české předsednictví v Evropské unii, které odstartuje již za sedm měsíců.

Tak si vláda představuje propagaci půlročního českého šéfování EU.

Na sadu dárků, které budou v Česku i v zahraničí dostávat novináři, politici a úředníci, byla již vypsána veřejná zakázka. Celkově půjde na dárky maximálně 28 milionů Kč. Vítěz bude muset zajistit výrobu, potisk a distribuci veškerých materiálů.

"Je to vděčný způsob, jak zprostředkovat zahraničním účastníkům jednání, novinářům i občanům hezkou a praktickou vzpomínku na předsednictví," komentoval zakázku místopředseda vlády pro evropské záležitosti Alexandr Vondra.

Přestože vybraná firma bude muset na dárečcích pracovat v souladu se smlouvou již od července, až do poslední chvíle nebude vědět, jaké logo má na propagační předměty natisknout.

Na jednotný grafický design totiž existuje jiná soutěž, v souladu s unijní praxí bude ale logo zveřejněno až těsně před začátkem českého předsednictví.

Také na kravaty a šátky, tedy protokolární dary, které budou dostávat jen členové delegací, bude vypsána ještě extra soutěž. Podle Jany Hendrichové, která je odpovědná za organizační přípravu českého šéfování EU, budou preferovány "tradiční a vysoce kvalitní výrobky od českých firem".

Dárky a propagační materiály jsou oblíbenou metodou, jak "prodat" často nezáživná politická témata předsednictví. Ne vždy je ale jejich výběr bezproblémový. Například Irové v roce 2004 obdarovávali politiky tradičním máslem, které se ovšem během letu rozteklo.

Deštníky, osušky, župany. To vše už tu bylo.
Deštníky, osušky, župany. To vše už tu bylo. | Foto: Evropská komise

Také Rakušané před dvěma lety nestačili potisknout dárky logem, a tak například porcelánový hrníček zdobila nevzhledná samolepka.

Ne všechny státy jsou ale nadšenými rozdavači dárků. Britové koncem roku 2005 obdarovali jen politiky. "Pohled na celou novinářskou obec obtěžkanou uzeným lososem, lahvemi irské whisky, hrníčky a dvojcédéčky s loutnovou hudbou z Nizozemska byl poněkud nepatřičný," kvitoval tehdy rozhodnutí vlády britský novinář Geoff Meade v listu The Daily Telegraph.

 

 

Právě se děje

Další zprávy