Fyzikální senzace? Vědci možná objevili novou sílu

Jakub Novák
26. 4. 2011 11:46
Nový objev může představovat zlom ve fyzice. Pokud se výsledky výzkumu potvrdí
Dlouho hledaná či dokonce úplně nová částice? Nebo prostě jen chyba?
Dlouho hledaná či dokonce úplně nová částice? Nebo prostě jen chyba? | Foto: Aktuálně.cz

Batavia, Illinois (USA) - Nová částice? Nová síla nebo interakce? Pokud se potvrdí poslední výsledky získané z Tevatronu, nejvýkonnějšího amerického urychlovače částic, půjde zřejmě o nejvýznamnější fyzikální objev posledního půlstoletí.

Vědci se totiž domnívají, že narazili na částici nebo sílu, která vybočuje z takzvaného Standardního modelu. Tedy teorie, která vysvětluje, z čeho vlastně svět je a co ho drží pohromadě.

Standardní model se nachází napůl cesty k vytvoření "univerzální" teorie vesmíru. Vznikl v rámci snahy zjednodušit všechna pravidla a zákony řídící chování a vzájemné interakce všech známých forem hmoty a energie.

Kvarky, leptony a ti druzí

Kvarky, mající pouze částečný náboj, jsou základními složkami hadronů, které se dále dělí na mesony a baryony - mezi ty patří i protony a neutrony, základní částice hmoty.

Leptony jsou částice bez konkrétní struktury, tři z nich s nábojem, tři náboj nemají. Nejznámější z nich je elektron (e-). Další dvě jsou muon a tau, které mají oproti elektronu mnohem více hmoty. Na druhé straně, bez náboje, bez hmoty a jen velmi těžce nalezitelné jsou neutrina.

Kvarky a leptony se řadí mezi fermiony, další skupinou, která má na rozdíl od fermionů takzvaný spin tvořený celým číslem, jsou bosony.

Extrémní komplexitu interakcí a částic vysvětluje existencí šesti kvarků, šesti leptonů (nejznámějším leptonem je elektron) a intermediálních (zprostředkujících) částic (mezi něž patří například fotony).

Jedná se o velmi dobrý, experimentálně i teoreticky velmi kvalitně podložený model, který však nepokrývá všechny známé děje. Nepočítá totiž například s gravitací.

Co se děje v urychlovači

K tomu, abychom mohli postoupit blíže k vytvoření "teorie všeho" a detailněji pochopit fungování vesmíru, ve kterém se nacházíme, je třeba zbudovat urychlovače částic - čím větší a účinnější, tím samozřejmě lepší. Dochází v nich totiž k více srážkám, jejichž produkty jsou častěji i částice méně obvyklé.

Pro bližší pochopení trochu pokřivená metafora - při srážce dvou velmi rychle se pohybujících motocyklistů by z této srážky vzniklo mnoho malých zvířat, některá poměrně běžná, tu a tam však i nějaká vzácnější.

Nyní však vědci narazili na něco, co by odpovídalo ne novému druhu, ale přímo nové formě života.

Průlom...

Ve skutečnosti se jednalo o srážky protonů a jejich "antihmotných" protějšků, antiprotonů. Obě částice byly urychleny k energiím kolem jednoho bilionu elektronvoltů. Následná analýza jejich srážek způsobila u vědců ve Fermilabu vzrušení.

Jak píše fyzik Jon Butterworth v Guardianu, pozorované "vychýlení" v datech, neodpovídající žádné ze současných teorií, by mohlo ukazovat vznik doposud neznámé částice, podobné W bosonům, ale dvakrát větší. Jednalo by se tak o průlom a posun v porozumění základům fyziky.

Tevatron končí. Potvrdí jeho výsledky urychlovač v CERNu?
Tevatron končí. Potvrdí jeho výsledky urychlovač v CERNu? | Foto: CERN

...nebo jen chyba v měření?

Na druhou stranu je ale třeba zachovat klid - získaná data zatím nesplňují kritéria pro to, aby byla uznána jako platný objev - míra chyby je zatím z fyzikálního pohledu stále příliš vysoká.

Bude zapotřebí většího množství dat, aby bylo možné s jistotou říci, kde leží pravda. Vědci spolupracující na projektu CDF (Collider Detector at Fermilab) však mají stále ještě mnoho dat k analyzování, stejně jako jiná skupina pracující na Tevatronu, D0.

Testament Tevatronu - zlomový objev, nebo falešný poplach?

Další sběr dat, která by mohla buď osvětlit objev fyziků z CDF, nebo konečně objevit dlouho hledanou Higgsovu částici, zodpovědnou za hmotnost většiny ostatních částic, už bude pouze na urychlovači ve švýcarském CERNu . Tevatron totiž, v rámci úspor americké vlády, postupně ukončuje svůj provoz.

Máte připomínky k tomuto článku, případně k fungování celé rubriky Věda na Aktuálně.cz? Máte náměty a tipy na článek? Zajímají vás výsledky základního výzkumu a chtěli byste se tu o nich dočíst? Napište nám!