Foto: Na závěje i se stíhačkou. Kreativita železničářů při úklidu sněhu nezná mezí

Foto: Na závěje i se stíhačkou. Kreativita železničářů při úklidu sněhu nezná mezí
...
Hledání výhybky. Údržba na výhybkách byla stoprocentně na pracovnících dráhy na území Libereckého kraje až do roku 2013. Ručně je oprašovali košťaty.
A nyní se ještě vrátíme k letošní zimě. Následují snímky ze 4. února 2021. Na trať z Tanvaldu do Harrachova vyrazil „polární expres“, říkají si dost možná méně zkušení pozorovatelé, kteří toto působivé vozidlo zahlédnou. Ve skutečnosti se ovšem jedná o dnes již unikátní sněhový pluh, který správa železnic využívá při zimní údržbě horské trati. Pluh obsluhují tři lidi. Vedoucí směny, který naviguje a podává informace strojvedoucímu a 2 pracovníci obsluhující radlice pluhu.
Nedostatek sněhových fréz a ohřevu výhybek byl nahrazován leteckým proudovým motorem, tryskáč se popral s lecčím, ale byl nebezpečný svému okolí rozletem mnohdy nejen sněhu, ale i ledu a štěrku.
Foto: Archiv Ing. Petra Kellera / Reprofoto z publikace „Střípky vzpomínek ze staveb a údržby železnic Libereckého kraje“, kterou vydalo v roce 2017 nakladatelství Zeus
Dan Poláček Tereza Patočková Dan Poláček, Tereza Patočková
17. 2. 2021 16:01
Frézování trati začíná nápadem kanadského zubaře, který roku 1950 navrhnul "vrtačku" na zaváté koleje. Sněžná železniční fréza od té doby prošla velkým vývojem, některé postupy však zůstávaly dlouhé roky nezměněné. Na Liberecku se například až do roku 2013 výhybky oprašovaly košťaty stejně tak, jako se to dělalo v době parních lokomotiv. V galerii vám historii železničního frézování přiblížíme.
 

Právě se děje

Další zprávy