Ztratil občanku, přišly mu účty za 37 tisíc. T-Mobile na ně nemá nárok, rozhodl úřad

Petr Kučera Petr Kučera
20. 9. 2018 12:28
Operátor by měl ve vlastním zájmu kontrolovat databázi neplatných dokladů, vyplývá z verdiktu Českého telekomunikačního úřadu.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock

Praha - Jestliže nahlásíte ztrátu občanského průkazu a někdo pak na něj uzavře smlouvu s mobilním operátorem, nemusíte platit faktury, které přijdou. Nejste totiž "účastníkem smluvního vztahu". Vyplývá to z rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ).

"Mobilní operátor by měl ve vlastním zájmu kontrolovat veřejně dostupnou databázi neplatných dokladů. V případném sporu nese podle zákona o elektronických komunikacích takzvané důkazní břemeno k prokázání toho, s kým skutečně smlouvu uzavřel a komu službu poskytl," říká mluvčí úřadu Martin Drtina.

V konkrétním případě ČTÚ nevyhověl požadavku operátora T-Mobile na zaplacení 37 203 korun po údajném klientovi, který ztrátu občanského průkazu nahlásil těsně předtím, než ho někdo zneužil pro uzavření smlouvy s operátorem.

Regulační úřad zjistil, že smlouva byla uzavřena 6. srpna 2009, ale k nahlášení ztráty došlo už 5. srpna. "Informace o ztrátě se okamžitě promítla do databáze neplatných dokladů," dodává mluvčí. Tím bylo podle něj prokázáno, že došlo ke zneužití občanského průkazu a že jeho (původní) majitel není skutečným účastníkem smlouvy. Operátor nepředložil dostatečné důkazy k prokázání opačného tvrzení, uvedl ČTÚ.

T-Mobile nicméně trvá na tom, že ztráta byla nahlášena až 5. září 2009 a příslušný městský úřad jej v systému zrušil zpětně k 1. srpnu 2009. "Tato skutečnost jednoznačně vyplývá z potvrzení o nahlášení ztráty občanského průkazu, které vydal městský úřad v červenci 2014. Tedy platí, že v okamžiku uzavření smluv - 6. a 7. srpna 2009 - občanský průkaz jako ztracený nahlášen nebyl a nemohl být tedy evidován v databázi neplatných průkazů," říká Anna Hroudová z tiskového oddělení T-Mobile.

Jak mohla částka narůst na 37 203 korun, přestože údajný klient za služby od počátku neplatil? "Dluh vznikl na dvou telefonních číslech v provozu po dobu více než dvou měsíců. Služba byla i při nezaplacených fakturách dále poskytována a po roce si operátor vedle dlužné částky za poskytnuté služby účtoval i 17 997 korun na smluvních pokutách," upřesňuje Martin Drtina, mluvčí ČTÚ.

Hroudová z T-Mobile dodává, že zákazník prošel standardním vymáhacím procesem, při němž však žádným způsobem nereagoval. Námitku pak podal až proti rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu, který původně operátorovi vyhověl. O odvolání poté úřad rozhodl opačně a požadavek T-Mobilu na zaplacení peněz zamítl.

Rozhodnutí ČTÚ je pravomocné, zrušit ho může jen případný soud. T-Mobile se zatím nerozhodl, zda se na něj obrátí. "V současné době analyzujeme písemné vyhotovení rozhodnutí ČTÚ. Konečné rozhodnutí, jestli jej napadneme žalobou, prozatím nepadlo," uvádí Hroudová.

 

Právě se děje

Další zprávy