reklama
 
 

Ztratil občanku, přišly mu účty za 37 tisíc. T-Mobile na ně nemá nárok, rozhodl úřad

20. 9. 2018 12:28
Operátor by měl ve vlastním zájmu kontrolovat databázi neplatných dokladů, vyplývá z verdiktu Českého telekomunikačního úřadu.

Praha - Jestliže nahlásíte ztrátu občanského průkazu a někdo pak na něj uzavře smlouvu s mobilním operátorem, nemusíte platit faktury, které přijdou. Nejste totiž "účastníkem smluvního vztahu". Vyplývá to z rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ).

"Mobilní operátor by měl ve vlastním zájmu kontrolovat veřejně dostupnou databázi neplatných dokladů. V případném sporu nese podle zákona o elektronických komunikacích takzvané důkazní břemeno k prokázání toho, s kým skutečně smlouvu uzavřel a komu službu poskytl," říká mluvčí úřadu Martin Drtina.

V konkrétním případě ČTÚ nevyhověl požadavku operátora T-Mobile na zaplacení 37 203 korun po údajném klientovi, který ztrátu občanského průkazu nahlásil těsně předtím, než ho někdo zneužil pro uzavření smlouvy s operátorem.

Regulační úřad zjistil, že smlouva byla uzavřena 6. srpna 2009, ale k nahlášení ztráty došlo už 5. srpna. "Informace o ztrátě se okamžitě promítla do databáze neplatných dokladů," dodává mluvčí. Tím bylo podle něj prokázáno, že došlo ke zneužití občanského průkazu a že jeho (původní) majitel není skutečným účastníkem smlouvy. Operátor nepředložil dostatečné důkazy k prokázání opačného tvrzení, uvedl ČTÚ.

T-Mobile nicméně trvá na tom, že ztráta byla nahlášena až 5. září 2009 a příslušný městský úřad jej v systému zrušil zpětně k 1. srpnu 2009. "Tato skutečnost jednoznačně vyplývá z potvrzení o nahlášení ztráty občanského průkazu, které vydal městský úřad v červenci 2014. Tedy platí, že v okamžiku uzavření smluv - 6. a 7. srpna 2009 - občanský průkaz jako ztracený nahlášen nebyl a nemohl být tedy evidován v databázi neplatných průkazů," říká Anna Hroudová z tiskového oddělení T-Mobile.

Jak mohla částka narůst na 37 203 korun, přestože údajný klient za služby od počátku neplatil? "Dluh vznikl na dvou telefonních číslech v provozu po dobu více než dvou měsíců. Služba byla i při nezaplacených fakturách dále poskytována a po roce si operátor vedle dlužné částky za poskytnuté služby účtoval i 17 997 korun na smluvních pokutách," upřesňuje Martin Drtina, mluvčí ČTÚ.

Hroudová z T-Mobile dodává, že zákazník prošel standardním vymáhacím procesem, při němž však žádným způsobem nereagoval. Námitku pak podal až proti rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu, který původně operátorovi vyhověl. O odvolání poté úřad rozhodl opačně a požadavek T-Mobilu na zaplacení peněz zamítl.

Rozhodnutí ČTÚ je pravomocné, zrušit ho může jen případný soud. T-Mobile se zatím nerozhodl, zda se na něj obrátí. "V současné době analyzujeme písemné vyhotovení rozhodnutí ČTÚ. Konečné rozhodnutí, jestli jej napadneme žalobou, prozatím nepadlo," uvádí Hroudová.

autor: Petr Kučera | 20. 9. 2018 12:28

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama