Zneužití olympiády? Firmy mají problém i po Vancouveru

Petr Kučera Petr Kučera
10. 5. 2010 8:30
Čtyři firmy prý neoprávněně použily olympijské symboly v reklamě. Pokračují i tři spory kvůli Turínu 2006
Foto: Reuters

Praha - Také po letošní zimní olympiádě má několik českých firem problémy kvůli neoprávněnému použití olympijské symboliky.

Podle zjištění online deníku Aktuálně.cz jde o internetový obchod Alza.cz, sázkovou kancelář Synot Tip, agenturu Lesensky.cz a - stejně jako před čtyřmi lety - řetězec Electroworld.

"Většinu případů řešíme mimosoudní cestou, k soudnímu sporu přistupujeme až v krajním případě," říká Richard Adamec, mediální zástupce Českého olympijského výboru.

Jen pro partnery

Podle společnosti Česká olympijská, která je marketingovou agenturou olympijského výboru, se zřejmě nejvážnějšího porušení ochrany symboliky během her ve Vancouveru dopustil internetový obchod Alza.cz.

"Neoprávněné užila v reklamní inzerci výraz olympiáda a také symbol - pět propojených olympijských kruhů. Dále použila grafická vyobrazení znázorňující lyžaře, rychlobruslaře, bobisty a krasobruslařku, jež jsou oficiálním materiálem zimních olympijských her ve Vancouveru 2010, chráněným příslušnými autorskými právy," upřesňuje Adamec.

Česká olympijská upozornila na neoprávněné použití olympijské symboliky také sázkovou kancelář Synot Tip, problémem se stala fotografie Martiny Sáblíkové z Vancouveru a výraz Zimní olympijské hry 2010.

Společnost Electroworld použila symboliku na svých webových stránkách (v letáku). Tomuto řetězci přitom hrozí sankce ještě za turínskou olympiádu před čtyřmi lety, kdy podle olympijského výboru neoprávněně lákal zákazníky na "electrolympiádu". Podle dostupných informací se v turínském sporu stále čeká na rozhodnutí soudu, advokáti žádají symbolickou náhradu 100 tisíc korun.

Připomeňte si: Nejlepší fotky z Vancouveru 2010:

Co do dopadů zřejmě nejméně závažné bylo neoprávněné použití olympijské symboliky na webu Dychame.cz, provozovaném agenturou Lesensky.cz. Firma jako jediná využila možnosti vyjádřit se ke sporu pro Aktuálně.cz.

"V rámci našeho projektu jsme zprovoznili podstránku věnovanou olympiádě a chtěli na ní zveřejňovat zajímavé informace o této sportovní události a její historii. Bohužel jsme si nenechali udělat širší právní analýzu a Český olympijský výbor nás upozornil na nezákonné užívání některých symbolů a slov. Přestože se nám tento zákon zdá v mnohém přitažený za vlasy, samozřejmě jsme stránky ihned po upozornění stáhli," říká k tomu ředitel agentury Petr Lesenský.

Co všechno chrání zákon

  • Olympijská symbolika je v Česku chráněna speciálním zákonem č. 60/2000 Sb. Ten mimo jiné stanoví, že kromě pěti kruhů jsou chráněny také olympijská vlajka, oheň, pochodeň, heslo, hymna a emblémy, zároveň také výrazy ,,olympijský" a olympiáda".
  • Jakékoliv užívání těchto symbolik pro obchodní, reklamní nebo jiné obdobné účely je možné pouze na základě předchozího písemného zmocnění, které může udělit pouze olympijský výbor.
  • Zákon mimo jiné stanoví i speciální pravidla pro média. Stránka deníku i časopisu, kde je uveřejněn olympijský symbol, například nesmí obsahovat inzerci žádné jiné společnosti než té, která je partnerem Mezinárodního olympijského výboru.

Olympijské symboly mohou ve svém marketingu využívat jen partneři Českého olympijského výboru. Větší možnosti mají ti "generální" - ČEZ, Plzeňský Prazdroj, RWE, Škoda Auto, o něco menší možnosti pak oficiální partneři - Alpine Pro, Česká pojišťovna, Česká pošta, GE Money Bank a Zentiva.

Tři soudy kvůli Turínu 2006

Česká olympijská v současné době vede stále ještě tři soudní spory ohledně porušování olympijské symboliky. Kromě zmíněného Electroworldu jde o společnosti Budějovický Budvar a Tecfood.

Českobudějovický krajský soud před rokem rozhodl, že Budvar musí zaplatit odškodné 2,25 milionu korun. Podle advokáta Jana Šťovíčka, který olympijský výbor zastupuje, bylo toto rozhodnutí první svého druhu v České republice. Pivovar se však proti rozsudku odvolal a spor tedy pokračuje dál.

Budvar nasadil v době turínské olympiády televizní reklamu se svými příznivci - cizinci Bobem a Davem. Český olympijský výbor původně vyčíslil škodu, kterou mu pivovar během kampaně (používající termín Hokejiáda) způsobil, na desítky milionů korun. Tlak na stažení reklamy podle neoficiálních informací vyvinul hlavně Plzeňský Prazdroj, který je jedním z partnerů tuzemského výboru. Další konkurent českobudějovické firmy, americký Anheuser-Busch, byl pro změnu oficiálním dodavatelem Mezinárodního olympijského výboru.

Zástupci Budvaru reklamu stáhli, s obviněním ale nesouhlasili. "Nemyslíme si, že bychom porušili olympijskou chartu nebo platné české zákony. Žádné olympijské symboly jsme totiž nepoužili," reagoval tehdy mluvčí Petr Samec. Svazek hokejek využitý v reklamě podle něj nepřipomíná pochodeň turínské olympiády. Nedošlo prý ani ke zneužití výrazu olympiáda, protože zákonem chráněným kořenem slova je jednoznačně slovo "olymp", nikoliv koncovka "iáda", používaná mimo jiné třeba také ve slově autogramiáda. Budvar argumentoval také tím, že je dlouholetým oficiálním partnerem české hokejové extraligy a reprezentace.

"Účelová souvislost s probíhajícími olympijskými hrami je jednoznačná. Stejně tak je tomu i v případě hokejové pochodně, byť ji označíte třeba za přenosný oheň. V době olympiády je účel jejího reklamního použití přece jasný," namítal však právní zástupce olympijského výboru Jan Štovíček.

Olympijskému výboru se před třemi lety nelíbily ani kampaně dalších firem, které podle něj využívaly olympijské symboly, přestože nepatří mezi oficiální partnery.

Společnost Tecfood, výrobce energetického nápoje Kamikaze, na plechovky umístila parafrázi olympijských kruhů. Její jednatel Jaroslav Dostalík však odkazoval na smlouvu, kterou společnost uzavřela s marketingovým zástupcem Svazu lyžařů České republiky a kterou prý následně schválil i olympijský výbor. Problémy podle Dostalíka nastaly až poté, když se oficiálním dodavatelem výživových doplňků českého týmu pro turínskou olympiádu stala konkurenční firma Nutrend.

Mimosoudní dohodou skončily spory s dalšími firmami. Mezi ně patří řetězec Okay, který v kampani použil olympijské kruhy a výraz olympiáda. Pivovar Holba během her využil reklamu se sjezdařem Ondřejem Bankem, i když jen na několika billboardech na Šumpersku, tedy v Bankově rodišti. Problémy měl také nedaleký Pivovar Litovel. Ve svých značkových hospodách rozjel soutěž nazvanou Litovel Turín.

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte také:
Tisíce firemních webů porušují zákon, nejsou kompletní
Nejlepší a nejhorší zákony loňského roku. Podívejte se
V Česku řádí falešní exekutoři, státu to nevadí

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 8 minutami

Brabec vnímá po debatě o Turówě posun, příští týden se sejde s polským ministrem

Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) vnímá po pátečním jednání expertních týmů významný posun v některých bodech ohledně polského hnědouhelného dolu Turów. Příští týden, pravděpodobně v pondělí, bude jednat s polským protějškem Michalem Kurtykou, opět zasednou i odborné týmy. 

Podle Česka důl Turów u česko-polské hranice mimo jiné ohrožuje zásoby pitné vody v českých obcích. Soudní dvůr Evropské unie v pondělí uvalil na Polsko pokutu půl milionu eur denně (asi 12,7 mil. Kč) za neuposlechnutí předchozího soudního příkazu k přerušení těžby v dole.

Unijní soud už v květnu vydal na základě české žaloby předběžné rozhodnutí o zastavení těžby v dole. Polská vláda reagovala oznámením, že důl zavřít nehodlá, a stejné stanovisko zaujal také generální ředitel společnosti PGE, vlastníka dolu. Náhlé zastavení těžby by podle Polska ohrozilo energetickou bezpečnost země a tisíce pracovních míst. Soud následně vyměřil Polsku zmíněnou pokutu.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Několik stovek lidí demonstrovalo v Praze a v Brně za klima

Několik stovek lidí v pátek v pražských a brněnských ulicích demonstruje, aby před blížícími se volbami upozornili na klimatickou krizi. Protest v Praze demonstranti zahájili na Malostranském náměstí symbolicky za minutu dvanáct pokřikem "Teď nebo nikdy", po projevech se vydali na pochod centrem města. Podle aktivistů totiž politici stále nedělají dost pro ochranu klimatu.

Ulicemi Brna prošly další asi dvě stovky studentů. Organizátoři a další řečníci nejprve upozornili na dopady změn klimatu. "Z těchto voleb musí vzejít vláda, které nebude lhostejný boj za klimatickou spravedlnost," řekl Ctibor Prokop, student tišnovského gymnázia a mluvčí hnutí Fridays for Future.

Protesty jsou součástí celosvětové akce ekologického hnutí Fridays for Future, jehož členové zformulovali klimatické požadavky, podle nichž by lidé měli vybírat budoucí českou vládu. Je mezi nimi například udržení oteplení planety pod 1,5 stupně Celsia, přechod od preferování hrubého domácího produktu ke zjišťování stavu přírody a klimatu nebo ochrana klimatu jako priorita příští vlády. Politické strany pak podle těchto kritérií oznámkovali, nejlépe podle aktivistů dopadli Piráti se starosty a Strana zelených.

Zdroj: ČTK
Další zprávy