Zneužití olympiády? Firmy mají problém i po Vancouveru

Petr Kučera Petr Kučera
10. 5. 2010 8:30
Čtyři firmy prý neoprávněně použily olympijské symboly v reklamě. Pokračují i tři spory kvůli Turínu 2006
Foto: Reuters

Praha - Také po letošní zimní olympiádě má několik českých firem problémy kvůli neoprávněnému použití olympijské symboliky.

Podle zjištění online deníku Aktuálně.cz jde o internetový obchod Alza.cz, sázkovou kancelář Synot Tip, agenturu Lesensky.cz a - stejně jako před čtyřmi lety - řetězec Electroworld.

"Většinu případů řešíme mimosoudní cestou, k soudnímu sporu přistupujeme až v krajním případě," říká Richard Adamec, mediální zástupce Českého olympijského výboru.

Jen pro partnery

Podle společnosti Česká olympijská, která je marketingovou agenturou olympijského výboru, se zřejmě nejvážnějšího porušení ochrany symboliky během her ve Vancouveru dopustil internetový obchod Alza.cz.

"Neoprávněné užila v reklamní inzerci výraz olympiáda a také symbol - pět propojených olympijských kruhů. Dále použila grafická vyobrazení znázorňující lyžaře, rychlobruslaře, bobisty a krasobruslařku, jež jsou oficiálním materiálem zimních olympijských her ve Vancouveru 2010, chráněným příslušnými autorskými právy," upřesňuje Adamec.

Česká olympijská upozornila na neoprávněné použití olympijské symboliky také sázkovou kancelář Synot Tip, problémem se stala fotografie Martiny Sáblíkové z Vancouveru a výraz Zimní olympijské hry 2010.

Společnost Electroworld použila symboliku na svých webových stránkách (v letáku). Tomuto řetězci přitom hrozí sankce ještě za turínskou olympiádu před čtyřmi lety, kdy podle olympijského výboru neoprávněně lákal zákazníky na "electrolympiádu". Podle dostupných informací se v turínském sporu stále čeká na rozhodnutí soudu, advokáti žádají symbolickou náhradu 100 tisíc korun.

Připomeňte si: Nejlepší fotky z Vancouveru 2010:

Co do dopadů zřejmě nejméně závažné bylo neoprávněné použití olympijské symboliky na webu Dychame.cz, provozovaném agenturou Lesensky.cz. Firma jako jediná využila možnosti vyjádřit se ke sporu pro Aktuálně.cz.

"V rámci našeho projektu jsme zprovoznili podstránku věnovanou olympiádě a chtěli na ní zveřejňovat zajímavé informace o této sportovní události a její historii. Bohužel jsme si nenechali udělat širší právní analýzu a Český olympijský výbor nás upozornil na nezákonné užívání některých symbolů a slov. Přestože se nám tento zákon zdá v mnohém přitažený za vlasy, samozřejmě jsme stránky ihned po upozornění stáhli," říká k tomu ředitel agentury Petr Lesenský.

Co všechno chrání zákon

  • Olympijská symbolika je v Česku chráněna speciálním zákonem č. 60/2000 Sb. Ten mimo jiné stanoví, že kromě pěti kruhů jsou chráněny také olympijská vlajka, oheň, pochodeň, heslo, hymna a emblémy, zároveň také výrazy ,,olympijský" a olympiáda".
  • Jakékoliv užívání těchto symbolik pro obchodní, reklamní nebo jiné obdobné účely je možné pouze na základě předchozího písemného zmocnění, které může udělit pouze olympijský výbor.
  • Zákon mimo jiné stanoví i speciální pravidla pro média. Stránka deníku i časopisu, kde je uveřejněn olympijský symbol, například nesmí obsahovat inzerci žádné jiné společnosti než té, která je partnerem Mezinárodního olympijského výboru.

Olympijské symboly mohou ve svém marketingu využívat jen partneři Českého olympijského výboru. Větší možnosti mají ti "generální" - ČEZ, Plzeňský Prazdroj, RWE, Škoda Auto, o něco menší možnosti pak oficiální partneři - Alpine Pro, Česká pojišťovna, Česká pošta, GE Money Bank a Zentiva.

Tři soudy kvůli Turínu 2006

Česká olympijská v současné době vede stále ještě tři soudní spory ohledně porušování olympijské symboliky. Kromě zmíněného Electroworldu jde o společnosti Budějovický Budvar a Tecfood.

Českobudějovický krajský soud před rokem rozhodl, že Budvar musí zaplatit odškodné 2,25 milionu korun. Podle advokáta Jana Šťovíčka, který olympijský výbor zastupuje, bylo toto rozhodnutí první svého druhu v České republice. Pivovar se však proti rozsudku odvolal a spor tedy pokračuje dál.

Budvar nasadil v době turínské olympiády televizní reklamu se svými příznivci - cizinci Bobem a Davem. Český olympijský výbor původně vyčíslil škodu, kterou mu pivovar během kampaně (používající termín Hokejiáda) způsobil, na desítky milionů korun. Tlak na stažení reklamy podle neoficiálních informací vyvinul hlavně Plzeňský Prazdroj, který je jedním z partnerů tuzemského výboru. Další konkurent českobudějovické firmy, americký Anheuser-Busch, byl pro změnu oficiálním dodavatelem Mezinárodního olympijského výboru.

Zástupci Budvaru reklamu stáhli, s obviněním ale nesouhlasili. "Nemyslíme si, že bychom porušili olympijskou chartu nebo platné české zákony. Žádné olympijské symboly jsme totiž nepoužili," reagoval tehdy mluvčí Petr Samec. Svazek hokejek využitý v reklamě podle něj nepřipomíná pochodeň turínské olympiády. Nedošlo prý ani ke zneužití výrazu olympiáda, protože zákonem chráněným kořenem slova je jednoznačně slovo "olymp", nikoliv koncovka "iáda", používaná mimo jiné třeba také ve slově autogramiáda. Budvar argumentoval také tím, že je dlouholetým oficiálním partnerem české hokejové extraligy a reprezentace.

"Účelová souvislost s probíhajícími olympijskými hrami je jednoznačná. Stejně tak je tomu i v případě hokejové pochodně, byť ji označíte třeba za přenosný oheň. V době olympiády je účel jejího reklamního použití přece jasný," namítal však právní zástupce olympijského výboru Jan Štovíček.

Olympijskému výboru se před třemi lety nelíbily ani kampaně dalších firem, které podle něj využívaly olympijské symboly, přestože nepatří mezi oficiální partnery.

Společnost Tecfood, výrobce energetického nápoje Kamikaze, na plechovky umístila parafrázi olympijských kruhů. Její jednatel Jaroslav Dostalík však odkazoval na smlouvu, kterou společnost uzavřela s marketingovým zástupcem Svazu lyžařů České republiky a kterou prý následně schválil i olympijský výbor. Problémy podle Dostalíka nastaly až poté, když se oficiálním dodavatelem výživových doplňků českého týmu pro turínskou olympiádu stala konkurenční firma Nutrend.

Mimosoudní dohodou skončily spory s dalšími firmami. Mezi ně patří řetězec Okay, který v kampani použil olympijské kruhy a výraz olympiáda. Pivovar Holba během her využil reklamu se sjezdařem Ondřejem Bankem, i když jen na několika billboardech na Šumpersku, tedy v Bankově rodišti. Problémy měl také nedaleký Pivovar Litovel. Ve svých značkových hospodách rozjel soutěž nazvanou Litovel Turín.

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte také:
Tisíce firemních webů porušují zákon, nejsou kompletní
Nejlepší a nejhorší zákony loňského roku. Podívejte se
V Česku řádí falešní exekutoři, státu to nevadí

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 8 minutami

Vláda schválila návrh rozpočtu se schodkem 376 miliard, ČSSD ho nepodpořila

Vláda schválila návrh rozpočtu na příští rok se schodkem 376,6 miliard korun.  Projedná jej nová Poslanecká sněmovna.

Ministři za sociální demokracii návrh podle vicepremiéra Jana Hamáčka nepodpořili, protože navrhované zvýšení platů zaměstnanců státu jen o 1400 korun nepokryje ani inflaci. Koaliční ČSSD chce podle Hamáčka dál jednat o navýšení platů hasičů, policistů, zdravotníků, vojáků, učitelů i pracovníků v sociálních službách o 3000 korun. Hamáček to napsal na Twitteru.

Vláda má rozpočet odevzdat sněmovně do 30. září. Kvůli neshodám v koalici mluvili dnes ministři za ČSSD o tzv. hlasování na sílu, převahu mají v kabinetu zástupci hnutí ANO.

Zdroj: ČTK
před 14 minutami

Kristýna Plíšková vypadla v Nur-Sultanu v 1. kole s nasazenou Gračovovou

Jediná česká účastnice tenisového turnaje v Nur-Sultanu Kristýna Plíšková vypadla v kazašské metropoli v prvním kole. Devětadvacetiletá tenistka podlehla v úvodní den Astana Open sedmé nasazené Varvaře Gračovové z Ruska 3:6 a 6:7.

Plíšková porazila Gračovovou v červenci na antukovém turnaji nižší kategorie v Bělehradu, dnešní odveta vyšla na tvrdém povrchu jednadvacetileté Rusce. Sestra světové trojky Karolíny Plíškové udělala v zápase 10 dvojchyb, za stavu 5:4 v druhém setu nevyžila při podání soupeřky tři setboly a závěrečný tie-break prohrála.

Tenisový turnaj žen v Nur-Sultanu (tvrdý povrch, dotace 235.238 dolarů):

Dvouhra - 1. kolo:

Gračovová (7-Rus.) - Kristýna Plíšková (ČR) 6:3, 7:6 (7:5).

Zdroj: ČTK
před 57 minutami

Nash je viceprezidentkou cyklistické unie UCI

Kateřina Nash se stala jedním ze čtyř viceprezidentů Mezinárodní cyklistické unie (UCI). Třiačtyřicetiletá cyklokrosařka a bikerka byla zvolena do funkce během mistrovství světa v silniční cyklistice v Belgii.

Stále ještě aktivní cyklistka Nash působí v UCI od roku 2017, kdy byla zvolena za cyklokros do komise sportovců. Následně se prachatická rodačka žijící dlouhodobě v zámoří stala prezidentkou komise a automaticky se tak začlenila do řídícího výboru UCI.

Tomu šéfuje prezident David Lappartient, jehož kongres minulý týden znovu zvolil do funkce na další čtyři roky. Stejný mandát, který vyprší během silničního mistrovství světa v roce 2025 ve Rwandě, dostali také čtyři viceprezidenti včetně Nash. Jejími kolegy na této pozici jsou šéfové kontinentálních federací Afriky, Asie a Evropy.

Nash, která pod rodným jménem Hanušová reprezentovala v běhu na lyžích, plánuje ještě minimálně jednu cyklokrosovou sezonu. Na horských kolech se představila před týdnem v závodě Světového poháru ve Snowshoe a dojela šestnáctá.

Dlouholetá česká jednička má ve sbírce dva bronzy z cyklokrosového mistrovství světa, na horských kolech získala bronz na mistrovství Evropy a vyhrála jeden závod Světového poháru. Zúčastnila se pěti olympijských her, dvou zimních a tří letních.

Zdroj: ČTK
Další zprávy