Vlaky v Česku výrazně zrychlily. Ale jen některé

Jiří Hloušek
29. 11. 2008 23:00
Cesta z Prahy do Ostravy rychlejší téměř o polovinu
Vlajková "loď" Českých drah zatím využije své maximální rychlosti zřídka
Vlajková "loď" Českých drah zatím využije své maximální rychlosti zřídka | Foto: Topí Pigula

Praha/Brno/Ostrava - Z Prahy do Ostravy pendolinem pod tři hodiny. To je jeden z hlavních taháků nového jízdního řádu Českých drah.

Ne všichni cestující však mají možnost ocenit takto výrazné zrychlování osobní vlakové dopravy, které České dráhy oficiálně tento týden představily spolu s novým jízdním řádem platným od 14. prosince.

Doba, za kterou rychlý vlak InterCity Manažer urazí tři sta padesát šest kilometrů dlouhou cestu z třetího nejlidnatějšího města Ostravy do města hlavního, se za poslední čtvrt století zkrátila z necelých šesti hodin na tři a půl hodiny.

Co víc, s novým jízdním řádem platným od 14. října by měla cesta pendolinem zabrat méně než tři hodiny. Za čtvrt století tak vlak z Ostravy do Prahy zrychlil o polovinu.

Čtěte více: Mění se jízdní řád vlaků. V Ostravě mají nahradit metro

Naproti tomu poloviční, sto sedmdesát pět kilometrů dlouhou trasu z Ostravy do druhého největšího města republiky Brna, zdolá dnes rychlík v nejlepším případě za dvě hodiny šestnáct minut. Před dvaceti pěti lety mu to trvalo o hodinu déle.

To představuje přibližně třetinovou úsporu času. Osobní dopravu dráhy zrychlily například i na trati z Prahy do Plzně. Jízdní řád z roku 1981 říká, že nejrychlejší spoj urazil 114 kilometrů za dvě hodiny. Dnes se doba zkrátila o čtvrtinu na hodinu a půl.

Ostrava-Brno. Proč jede vlak tak pomalu?

"Úsek z Ostravy do Prahy je již celý modernizovaný, zatímco trať z Ostravy do Brna jen z poloviny. Z Přerova do Brna navíc vede pouze jednokolejná trať a vlaky se musejí křížit v nádražích. I z těchto důvodů zde vozí vlaky méně výkonné lokomotivy," vysvětlil tiskový mluvčí drah Radek Joklík.

"Další vývoj je otázkou priorit a finančních prostředků," dodává Joklík. "Například úsek z České Třebové do Zábřehu na trati z Ostravy do Prahy byl velmi klikatý. Posléze byl narovnán a tím se doprava výrazněji zrychlila," říká mluvčí drah.

Správa železniční dopravní cesty má podobný plán i s tratí z Brna do Ostravy, respektive problematickým úsekem z Brna do Přerova.

"Od dubna probíhá projektová příprava první etapy modernizace trati z Brna do Přerova," sdělil mluvčí SŽDC modernizující dopravní cesty Pavel Halla.

Jízdní řád 1981/82. Nostalgická vzpomínka na Československé dráhy
Jízdní řád 1981/82. Nostalgická vzpomínka na Československé dráhy | Foto: jizdni-rady.nadrazi.cz

Modernizace celé trati z Brna do Přerova je rozdělena na tři etapy. "První bude úsek Blažovice-Nezamyslice, následovat bude úsek Nezamyslice-Přerov a jako třetí, poslední přijde na řadu úsek Brno-Blažovice," řekl Halla.

Na modernizované trati přibude druhá kolej a vzroste maximální rychlost až na 200 kilometrů v hodině oproti současným 92 kilometrům v hodině. Křížení se silnicí bude výhradně mimoúrovňové.

Silniční spojení Ostravy a Brna čas neušetří. Společnost Student Agency urazí 188 kilometrů silnic za dvě a tři čtvrtě hodiny. Za vlaky zaostává o půl hodiny.

Joklík dodává, že rychlost na trati není otázkou konkurence a odvíjí se pouze od modernizace úseků trati.

Trasa dopravce ČSAD Tišnov je o osm kilometrů a pětadvacet minut delší.

Historik říká, proč vlaky jezdí do Prahy nejrychleji

"Za Rakouska-Uherska přímé vlakové spojení Prahy a Ostravy nefungovalo," zprostředkovává mluvčí drah Joklík vzpomínky historika drážní dopravy.

Jak vlaky zrychlily za 16 let?

mravenec

1993/2009 (h:min)
Praha hl.n.-Ostrava hl.n.
4:08/3:24
Ostrava-Brno
2:34/2:10
Praha-Brno
3:01/2:44
Praha-Liberec
2:56/2:33
Praha-České Budějovice
2:25/2:42 (modernizace)
Zdroj: ČD

"Až za první republiky jezdil z hlavního města do Ostravy motorový rychlík," vzpomíná muž, který nerad hovoří se sdělovacími prostředky.

Druhá světová válka spojení obou měst zkomplikovala. "Vlaky musely zastavovat na říšské hranici," vysvětluje historik.

Vlakové spojení Ostravy s Prahou se po válce stalo hospodářskou prioritou. "Vznikla potřeba transportovat vydolované uhlí hutní materiál, v tu chvíli nastal čas pro přímé vlaky."

"K podstatnému zrychlení spojení došlo v 60. letech elektrifikací trati a narovnáním klikatých úseků," uzavírá Joklík.

Historie kolejového spojení Ostravy s jihomoravskou metropolí není zdaleka tak bohatá.

"Mezi Brnem a Ostravou za monarchie neexistovalo přímé vlakové spojení. To vzniklo až v sedmdesátých letech v rámci koncepce kolejového spojení krajských měst," říká historik.

 

Právě se děje

Další zprávy